ریچارد مورفی، سفیر اسبق آمریکا در عربستان در گفت‌وگو با «خبر فوری» به بررسی تحولات اخیر عربستان و سوریه پرداخت. مورفی در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم اخیر برخی کشورهای عربی مانند امارات، بحرین و کویت برای بازگشایی سفارت خود در دمشق گفت: «تصمیم این کشورها برای بازگشایی سفارت خود به‌احتمال فراوان در راستای هماهنگ‌سازی برنامه‌های آتی آنها برای سوریه و با تایید ریاض انجام شده است. سوال این است که آیا عربستان نیز به این حرکت ملحق می‌شود؟ درنهایت بله. به‌نظر می‌رسد ریاض درحال‌حاضر منتظر می‌ماند تا دریابد نتیجه شرایط نامشخص کنونی در سوریه به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت.»

وی درخصوص استراتژی کشورهای عربی درباره سوریه و روند بازسازی این کشور نیز توضیح داد: «عربستان به این واقعیت آگاه است که تهران یا مسکو هیچ‌یک قادر نخواهند بود هزینه‌های گزاف لازم را برای بازسازی سوریه و عراق تامین کنند. در این میان ریاض ظرفیت آن را دارد تا نقش اصلی را در روند بازسازی این دو کشور ایفا کند و اقدامات اخیر سعودی‌ها برای برقراری گفت‌وگو با جریان صدر نیز در همین راستا انجام شده است.»  این مقام آمریکایی انگیزه روسیه از درخواست برای پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب را احیای نفوذ این کشور در خاورمیانه با زیرکی بسیار عنوان کرد و ادامه داد: «بشار اسد به این امر واقف است که روسیه از شراکت و حمایت از او به دنبال منافع خود است. حمایت روسیه از پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب راهی برای کمک به سوریه در راستای عادی‌سازی روابط خود با جهان عرب است. اگرچه پیامدهای عملی ملحق شدن دمشق به این اتحادیه بسیار محدود خواهد بود چراکه طی سال‌های اخیر نقش اتحادیه عرب بسیار کمرنگ شده است. »

دلیل تغییرات در کابینه سعودی

مورفی در رابطه با دلایل پشت پرده زلزله سیاسی در عربستان و اعمال تغییرات در کابینه این کشور نیز گفت: بهتر است با این جمله سخنان خود را آغاز کنم که پاسخ به چرایی تصمیماتی که در خانواده سلطنتی عربستان اتخاذ می‌شود در اغلب مواقع تنها در حد گمانه‌زنی باقی می‌ماند. آل‌سعود هنوز برای تحلیلگران مقوله‌ای مبهم است. چنان‌که یکی از مفسران کهنه‌کار دراین‌باره می‌گوید «آنهایی که ادعا می‌کنند به درک درستی از رخدادهای سیاسی درون خانواده سلطنتی عربستان دست‌ یافته‌اند دراین‌باره سخن بر لب جاری نمی‌کنند درحالی‌که افرادی که هیچ تحلیلی دراین‌باره ندارند همواره در این زمینه پرحرفی می‌کنند.» مورفی در نهایت درخصوص اینکه آیا کاهش تنش میان ایران و عربستان در کوتاه‌مدت قابل‌دسترسی خواهد بود یا خیر، گفت: «دستیابی به هرگونه کاهش تنش میان تهران و ریاض مستلزم تغییر مواضع هر دو طرف است.»