نشست کارگروه صادرات غیرنفتی استان مرکزی با حضور سفیر اوگاندا در تهران و هیات اقتصادی و تجاری این کشور، برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این نشست‌ گفت: پس از سفر سال‌گذشته سفیر اوگاندا به استان مرکزی و بازدید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان، هیات تجاری اوگاندایی تمایل پیدا کردند از نزدیک با داشته‌‌‌‌‌های پایتخت صنعت ایران آشنا شوند و سفر فعلی حاصل میهمان‌‌‌‌‌نوازی سال‌گذشته صنعتگران استان است.

ناصر بیکی با اشاره به بازدیدهای صنعتی هیات اوگاندایی، افزود: آنچه اتاق اراک و مجموعه اقتصادی استان در ارتباط با اوگاندا مدنظر دارد، یک بازار ۳۰۰‌میلیونی است که امید می‌رود به‌عنوان دستاورد این سفر و رایزنی‌‌‌‌‌های انجام‌شده ثبت شود.

بیکی توضیح داد: اوگاندا ۴۴‌میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده اما در مرکزیت ۷ کشور شرق‌آفریقا قرار دارد و همین امر چشم ما را به انتظار یک بازار ۳۰۰‌میلیونی گذاشته که به‌دست آوردن آن دور از انتظار نیست.  او تصریح کرد: در سال‌۱۴۰۰ صادرات کشور ما بیش از سال‌۱۴۰۱ بود به این شکل که یک‌میلیون و ۶۶۸‌هزار دلار در سال‌۱۴۰۰ و یک‌میلیون و ۲۲۸‌هزار دلار در سال‌گذشته کالا به این کشور ارسال شد.  رئیس اتاق اراک تصریح کرد: با توجه به جمعیت و پتانسیل اوگاندا در جذب کالاهای ایرانی، رقم فعلی به‌‌‌‌‌هیچ‌‌‌‌‌وجه رضایت ما را جلب نکرده و می‌طلبد در سهم یابی از بازارهای این کشور جدی‌‌‌‌‌تر عمل کنیم.  او اوگاندا را کشوری غنی به لحاظ محصولات کشاورزی و معدنی دانست و افزود: قهوه، طلا، چای، شکر، ذرت، فلزات گرانبها و نمک از اقلام صادراتی این کشور است و بخشی از چای‌مصرفی ایرانیان که به لحاظ کیفیت نیز در درجه بالایی قرار دارد از این کشور تامین می‌شود و البته در کشور کنیا بسته‌‌‌‌‌بندی شده و سپس ارسال می‌شود. بیکی تاکید کرد: برنامه‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌های عملیاتی باید انجام شود تا این محصولات بدون واسطه و مستقیم از کشور اوگاندا به ایران وارد شود. او ادامه داد: محصولاتی همچون دارو، پلاستیک، سوخت و... نیز با گسترش ارتباطات دو طرف می‌تواند از ایران به این کشور صادر شود.

نایب‌‌‌‌‌رئیس اتاق اراک هم حضور سفیر اوگاندا و هیات همراه را زمینه‌‌‌‌‌ساز توسعه روابط دو کشور به‌‌‌‌‌ویژه استان مرکزی با این کشور عنوان کرد. محمدرضا جعفری گفت: به‌نظر می‌رسد دیپلماسی خارجی کشور، وارد مسیر جدیدی شده و در فضای بهتری قرار گرفته‌است.  او تصریح کرد: در هفته گذشته نیز رئیس‌‌‌‌‌جمهور ازبکستان با دو وزیر خود در اتاق ایران با رئیس اتاق دیدار کردند و گفت‌وگوهای تجاری ارزنده‌‌‌‌‌ای میان دو طرف انجام شد.

او افزود: از سوی استان هم هیاتی قبلا به ازبکستان اعزام شده و روابط نزدیک‌تر شده است. جعفری اظهار کرد: شکل‌‌‌‌‌گیری مجدد مراودات پس از یک دوره توقف و رکود روابط در اثر اتفاقات مختلف نظیر کرونا نقطه‌عطفی در توسعه مناسبات اقتصادی به‌شمار می‌رود و باید برنامه‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌هایی جهت هرچه روزافزون‌‌‌‌‌تر‌شدن این آمدوشدها صورت گیرد. او گفت: آمارها حکایت از این دارد که ۷۰‌درصد صادرات استان به ۱۰ صنعت بزرگ اختصاص دارد و صنایع کوچک و متوسط هنوز به‌جایگاه صادراتی مطلوب نائل نیامده‌‌‌‌‌اند که این مراودات اقتصادی می‌تواند بسترساز این موضوع باشد.

در ادامه؛ مریم توسطی عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی نیز شرایط گردشگری این کشور را جویا شد. در ادامه این نشست مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: سفر سفرای خارجی و ازجمله سفیر اوگاندا در سال‌گذشته به استان مرکزی به رخدادهای خوب اقتصادی همچون معرفی ظرفیت‌های استان منجر شد. علی جودکی افزود: هیات تجاری اقتصادی اوگاندایی در سفر دو‌روزه خود از واحدهای صنعتی استان (۳ واحد در زرندیه، ۲واحد در ساوه، ۳ واحد در اراک) بازدید کردند و با بخش بسیار کوچکی از عظمت صنعت استان آشنا شدند. او تصریح کرد: ازآنجاکه هیات میهمان، بیشترین فعالیت را در حوزه کشاورزی دارند، تدابیری اتخاذ شد تا بازدیدها از صنایع فعال در زمینه سم، آفت‌‌‌‌‌کش‌‌‌‌‌ها، ادوات کشاورزی و تجهیزات این بخش باشد تا جوابگوی نیازها و تقاضاهای تیم اوگاندایی باشد. سفیر اوگاندا در تهران نیز گفت: این کشور از ظرفیت‌ها و جذابیت‌‌‌‌‌های زیادی برای جذب گردشگران ایرانی برخوردار است. محمد تزیکو باکیسا‌مبیرا، افزود: اوگاندا کوهستان‌‌‌‌‌های مناسب برای کوه‌‌‌‌‌پیمایی در خود دارد و از حیات‌‌‌‌‌وحش بکری بهره‌‌‌‌‌مند است که بی‌‌‌‌‌تردید گردشگران را به خود جذب خواهد کرد. او ادامه داد: دولت اوگاندا بر افزایش زمینه‌‌‌‌‌های گردشگری و جلب رضایت گردشگران تاکید دارد. سفیر اوگاندا تسهیل شرایط اخذ ویزا و ایجاد امنیت کافی برای گردشگران را از اقدامات این کشور برای جذب توریست دانست.

باکیسا مبیرا، در ارتباط با محصولات این کشور ابراز کرد: قهوه خاص ارگانیک این کشور زبانزد است و استان مرکزی می‌تواند از این محصول ویژه استفاده کند. او این سفر را زمینه‌‌‌‌‌ساز افزایش مناسبات تجاری اقتصادی میان قاره سیاه و استان مرکزی خواند. در بخش پایانی نشست هم معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: ۵۴ کشور مستقل قاره آفریقا در تصمیمات بین‌الملل نقش اثرگذاری دارند که نشان از اهمیت این کشورها در افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی دارد. حسن میرزاخانی تصریح کرد: دولت جمهوری‌اسلامی ایران دوست و حامی کشورهای آفریقایی است و می‌کوشد در حوزه‌های گوناگون مناسبات خود را با این کشورها گسترش دهد.

او اوگاندا را کشوری سرشار از پتانسیل دانست که توسعه روابط اقتصادی با آن، به بهره‌‌‌‌‌مندی از این ظرفیت‌ها می‌‌‌‌‌انجامد.

میرزاخانی از علاقه‌‌‌‌‌مندی جمهوری‌اسلامی ایران به افزایش روابط دوطرفه سخن گفت و افزود: استان مرکزی نیز از توسعه روابط خود را این کشور استقبال می‌کند و در این راستا صدور خدمات مهندسی و دانش‌‌‌‌‌بنیان و همچنین انتقال تجربیات علمی و فنی از شرکت‌های استان به این کشور قابل‌انجام است. او اوگاندا را کشوری دانست که به‌‌‌‌‌خوبی می‌تواند دروازه ورود ایران به شرق آفریقا باشد. معاون امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: تجارت با اوگاندا باید از قالب غیرمستقیم و واسطه‌‌‌‌‌ای خارج‌شده و به شکل مستقیم باشد تا منافع هر دو کشور تامین شود.  او معادن این کشور را نیازمند استخراج علمی و بر اساس تکنولوژی روز عنوان کرد که استان مرکزی در این زمینه می‌تواند به‌‌‌‌‌خوبی وارد عمل شده و به نیاز آن پاسخ دهد.

میرزاخانی تولید ۷‌هزار و ۹۰۰ قلم کالا در استان مرکزی را فرصتی دانست که می‌توان از آن به‌عنوان رفع نیازمندی‌‌‌‌‌های کشور اوگاندا بهره جست. او ابراز امیدواری کرد: با تدوین و امضای تفاهم‌نامه با سفیر اوگاندا در تهران، شرایط برای گسترش روابط استان مرکزی و این کشور آفریقایی فراهم شود.