لذت تهیه نوشیدنی محبوب

. ورود چای به ایران و مصرف آن از اواخر قرن پانزدهم و آغاز قرن شانزدهم شروع شده، اما کشت آن حدود یک قرن سابقه دارد، تاجایی‌که گفته می‌شود ابوریحان بیرونی در کتاب «الصیدنه» که در نیمه اول قرن پنجم نوشته، جزئیاتی درخصوص گیاه چای و استفاده از آن به‌عنوان نوشیدنی مفید در تبت و چین آورده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. از آنجا که تولید چای نیازمند بارندگی مناسب است، بنابراین این گیاه عمدتا در شهرهای شمالی کشور و خصوصا لاهیجان کشت می‌شود، اما برای فرآوری و یا به اصلاح «دم‌کردن» چای روش‌های مختلفی وجود دارد. ابتدایی‌ترین آنها انواع قوری است که عموما از جنس چینی، فلز، شیشه‌ای یا سرامیکی تولید می‌شود، اما چند دهه است که قوری‌های شیشه‌ای به بازار عرضه می‌شوند که به آنها «پیرکس» می‌گویند.

 تولید چای‌سازهای مدرن

با گسترش برق در دنیا، تولید آب جوش و همچنین چای راحت‌تر از قبل شد، چراکه کتری‌های برقی در کوتاه‌ترین زمان آب را جوش آورده و به این صورت چای زودتر از قبل آماده می‌شد. به این ترتیب دستگاه‌های «چای‌ساز» و کتری‌های برقی یکی از کالاهای مدرنی هستند که بعد از سماورهای زغالی و کتری و قوری محبوب شدند. البته دستگاه‌های چای‌ساز فقط تولید چای نمی‌کنند و وظیفه گرم نگه‌داشتن آن برای چندین ساعت را نیز برعهده دارند.

روش کار نیز به این صورت است که دستگاه چای‌ساز روی یک صفحه قرار گرفته و سیستم گرم‌کن صفحه با زدن یک کلید روشن می‌شود. همچنین در داخل قوری یک محفظه ثابت یا قابل جداشدن وجود دارد که چای را داخل آن ریخته و از پخش‌شدن چای در داخل قوری جلوگیری می‌کند. چای‌سازهای موجود در بازار بیشتر از انواع پلاستیکی، پیرکس و شیشه‌ای، سرامیکی یا استیل هستند.

 نکات مهم هنگام خرید

به دلایلی که پیش‌تر اعلام شد دستگاه‌های چای‌ساز در سال‌های اخیر یکی از پرفروش‌ترین وسایل بازار هستند و به همین دلیل نمونه‌های مختلف آنها در همه‌جا یافت می‌شود، اما هنگام خرید این وسیله باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

جنس چای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که هنگام خرید باید به آن توجه کرد، اما آنچه که بیش از هرچیزی باید به آن دقت کنید، گرم‌نشدن بدنه چای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز هنگام استفاده است. طبیعی است بر اثر حرارت، اجزای داخلی چای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز داغ می‌شود، ولی بدنه باید به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای طراحی و ساخته شده باشد که این حرارت به آن منتقل نشود. قسمت دیگری از چای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز که مدام با آن در ارتباط هستیم، دسته آن است. این قسمت باید به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ساخته شود که بر اثر استفاده مداوم آسیبی نبیند. همچنین باید جنس آن‌ طوری باشد که بر اثر حرارت داغ نشده و تغییر حالت ندهد.

نکته دیگر اینکه به ولتاژ برق مصرفی آن دقت کنید. معمولا اکثر چای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازها در محدوده ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ وات برق مصرف می‌کنند، بنابراین به میزان مصرف برق آن دقت کنید. در نهایت نیز دقت کنید جنس استیل چای‌ساز از نوع مرغوب و ضدزنگ و ضدرسوب باشد. به گفته فعالان بازار دو نوع چای‌ساز با جنس استیل و پیرکس پرفروش‌ترین‌های بازار هستند اما متاسفانه جنس استیل باعث تغییر رنگ و طعم چای می‌شود و خیلی زود چای را سیاه می‌کند، بنابرین جنس شیشه‌ای پیرکس بهترین انتخاب است.

این وسیله مزایای زیادی دارد اما نمی‌توان عیب بزرگی از چای‌ساز‌های برقی گرفت مگر اینکه شما درست‌کردن چای به روش سنتی را دوست داشته باشید. در تهران خیابان امین‌حضور که محل بزرگ فروش لوازم‌خانگی است و همچنین خیابان شوش از مراکز اصلی فروش چای‌ساز هستند.

 قیمت‌های فروش

انواع چای‌ساز بسته به نوع جنس، کیفیت و کارآیی قیمت‌های متفاوتی دارند. چای‌ساز فلر (مدل TS ۰۷۰) ۴‌میلیون و چهارصد و پنجاه‌هزار، چای‌ساز فیلیپس (مدل HD۷۳۰۱) ۲‌میلیون و نهصد و هفتاد‌هزار، چای‌ساز بیم (مدل TM۲۸۰۳) ۲‌میلیون و هفتصدهزار، چای‌ساز کرکماز (مدل A۳۳۱-۰۲) ۲‌میلیون و سیصد و هفتاد‌هزار، چای‌ساز تولیپس (مدل TM-۴۵۹ GG) ۲‌میلیون و دویست‌هزار، چای‌ساز میگل (مدل GTS ۳۰۱) یک‌‌میلیون و هفتصد و پنجاه، چای‌ساز دسینی (مدل ۸۰۰۸) یک‌‌میلیون و ششصد و شصت‌هزار، چای‌ساز بوش (مدل TTA۲۲۰۱) یک‌‌میلیون و ششصدهزار، چای‌ساز سیماران (مدل STM-۸۱۵) یک‌میلیون و دویست و پنجاه‌هزار، چای‌ساز بزم (مدل TM-SS-۸) ۸۲۰‌هزار و چای‌ساز اونیک (مدل J-V ۱۱۰) ۷۰۰‌هزار‌تومان فروخته می‌شوند.