محدودیت صادراتی محصولات کشاورزی در دنیا

در این گزارش آمده است:‌«اطلاع یابی از محدودیت های صادراتی وضع شده توسط سایر کشورها از حیث انجام برنامه‌ریزی لازم برای واردات بموقع اقلام مورد نیاز و همچنین توسعه صادرات از طریق شناسایی مقاصد صادراتی کشورهای مزبور و جایگزینی کالاهای ایرانی با کالاهای صادراتی مشمول ممنووعیت، مهم است.

 افغانستان صادرات گندم را از تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱دسامبر ۲۰۲۳ همین سال ممنوع اعلام کرده است.

 الجزایر صادرات شکر، ماکارونی، روغن نباتی سمولینا و کلیه مشتقات گندم را از تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۲۲تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ممنوع اعلام کرده است.

همچنین آرژانتین از ۱۹ مارس ۲۰۲۲ تا ۳۱  دسامبر ۲۰۲۳برای صادرات روغن سویا وکنجاله سویا عوارض وضع کرده است. این کشور صادرات گوشت گاو را از تاریخ اول ژانویه ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱دسامبر ۲۰۲۳ ممنوع کرده است.

جمهوری‌آذربایجان نیز صادرات پیاز را از تاریخ ۳ فوریه ۲۰۲۳  تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ ممنوع اعلام کرده است. این کشور  صادرکنندگان کالاهایی همچون نشاسته، گلوتن گندم، دانه‌های روغنی و سایر دانه ها و محصولات دارویی و صنعتی و خوراک را از تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ ملزم به دریافت مجوز کرده است.

 بنگلادش از ۲۹ ژوئن۲۰۲۲  تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ صادرات برنج  و بورکینافاسو از ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ صادرات ارزن، ذرت دامی و آرد سورگوم را ممنوع کرده اند.

 بلاروس از ۱۳ آوریل۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر۲۰۲۳، صادرکنندگان محصولات گندم چاودار، جو، ذرت، ارزن،  گندم سیاه، تریتپکاله، دانه کلزا، دانه آفتابگردان،‌تفاله چغندر و کنجاله کلزا را ملزم به دریافت مجوز کرده است.

کامرون از تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ ممنوعیت صادراتی برای غلات و روغن های نباتی وضع کرده است.

چین نیز از تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۲ تا اول ژوئیه ۲۰۲۳ صادرات نشاسته ذرت را ممنوع کرده است.  چینی ها هم از تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ صادرات سنگ فسفات را ممنوع و از تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ تا تاریخ دسامبر ۲۰۲۳ صادرات کود را ملزم به دریافت مجوز کرده اند.

گرجستان نیز از تاریخ ۴ ژوئیه ۲۰۲۲ تا تاریخ  اول ژوئیه ۲۰۲۳  صادرات گندم و جو را ممنوع اعلام کرده است.

 صدور گندم از هند از تاریخ ۱۳ مه ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ ممنوع اعلام شده است. همچنین صادرات شکر از این کشور نیز از  اول ژوئن ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ با ممنوعیت روبه‌رو هستند.

هندی ها صادرات گندم و محصولات مشابه را نیز از تاریخ

۶ ژوئیه ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱  دسامبر ۲۰۲۳ ملزم به دریافت مجوز کرده اند.  ممنوعیت صادرات برای آرد گندم، سمولینا و مایدا نیز از سوی هند در بازه زمانی ۲۵ اوت ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ وضع شده است. هند برای صادرات برنج در پوسته، برنج پوست‌کنده(قهوه ای)، برنج نیمه آسیاب‌شده یا کاملا آسیاب شده  نیز از ۹ دسامبر ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ عوارض صادراتی در نظر گفته است.

پاکستان برای صادرات شکر از تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ تا ۳۱دسامبر ۲۰۲۳ ممنوعیت در نظر گرفته و کوزوو نیز صادرات گندم، ذرت، آرد، روغن نباتی، نمک و شکر را از ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱  دسامبر ۲۰۲۳ را ممنوع اعلام کرده است.

کویت از ۲۰ مارس ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ صادرات حبوبات، روغن نباتی و گوشت مرغ را ممنوع کرده است.

لبنان از ۱۸ مارس ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ صدور میوه و سبزی فرآوری شده و دانه های آسیاب شده، شکر و نان را ممنوع اعلام کرده است.

صادرات ذرت دامی مکزیک هم از تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ تا ۳۰ژوئن ۲۰۲۳ ممنوع است.

صدور گوجه، پیاز و سیب زمینی از ۸ فوریه ۲۰۲۳ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ از سوی مراکش ممنوع اعلام شده است.

روسیه از تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱  دسامبر ۲۰۲۳ صادرات برنج و بلغور برنج را ممنوع و برای صادرات دانه های سویا از ۱۴ آوریل ۲۰۲۲ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۴ عوارض تعیین کرد. همچنین این کشور از تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ صدور روغن آفتابگردان و کنجاله آفتابگردان را مشمول عوارض کرد. روسیه صدور کودهای ازت را از ۱۱ مارس ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱دسامبر ۲۰۲۳ ملزم به دریافت مجور کرده است.

صادرات آرد ذرت و روغن آفتابگردان از صربستان از تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۳ تا تاریخ ۳۱  دسامبر ۲۰۲۳ ممنوع شده است.

 صدور میوه و سبزی ترکیه نیز از ۱۲ آوریل ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ با ممنوعیت مواجه شده اند. ترکیه همچنین صادرات گوشت مرغ، تخم مرغ، سبزی و میوه‌ها را از تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳  ملزم  به دریافت مجوز کرده است. روغن های خوراکی از تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ و گوشت گاو، گوشت گوسفند و گوشت بز از تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱دسامبر ۲۰۲۳ در  این کشور با ممنوعیت  صادرات روبه‌رو هستند. این کشور صادرات لوبیا، عدس و روغن زیتون ا زتاریخ ۲۷فوریه ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱ د سامبر ۲۰۲۳ را ممنوع کرده است.

اوگاندا برای صادرات ذرت دامی و برنج سویا از تاریخ ۲ ژوئن  ۲۰۲۲ تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ عوارض تعیین کرده است.

ویتنام برای صادرات کودهای معدنی از ۶  مه ۲۰۲۳ تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ عوارض گذاشته است.

لبنان صادرات فرآورده های گوشتی، ماهی، سیب زمینی، میوه‌ها و سبزی، روغن، چربی حیوانی، بستنی، کاکائو، آب معدنی و شیر را از  تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۲  تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳  ممنوع کرده است.  

اوکراین نیز از۳ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ صدور کود ازت را ممنوع کرده است.