تداوم کاهش قیمت جهانی غذا

براساس این گزارش، شاخص کل قیمت فائو در ماه ژانویه به طور میانگین ۸/ ۰درصد نسبت ماه قبل کاهش یافته است. همچنین این شاخص نسبت به اوج خود در ماه مارس ۲۰۲۲ هم با کاهش ۹/ ۱۷درصدی همراه بوده است. براساس یافته‌های این سازمان، شاخص‌ قیمت‌ روغن‌های گیاهی، لبنیات و شکر یکی از عوامل کاهش شاخص قیمت مواد غذایی در ماه ژانویه بوده است، در‌حالی‌که شاخص‌ قیمت غلات و گوشت در این دوره تا حد زیادی ثابت باقی مانده‌اند.  در ژانویه، شاخص قیمت غلات فائو با تغییر چندانی همراه نبوده است، به‌طوری‌که نسبت به ماه دسامبر تنها ۱/ ۰درصد رشد داشته است؛ با‌این‌حال، این شاخص نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۸/ ۴درصد رشد داشته است. قیمت جهانی گندم در ماه ژانویه با ۵/ ۲درصد کاهش مواجه بوده است، چراکه تولید گندم در استرالیا و روسیه بیش از پیش‌بینی‌ها بوده است. قیمت جهانی ذرت هم به دلیل بالابودن تقاضا برای صادرات از برزیل و نگرانی در مورد شرایط خشک آب‌وهوایی در آرژانتین، اندکی افزایش یافته است. قیمت‌های جهانی برنج هم به دلیل بالابودن تقاضای محلی در برخی از کشورهای صادرکننده آسیایی و تغییرات نرخ ارز، ۲/ ۶درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

براساس گزارش فائو، شاخص قیمت روغن نباتی فائو در ژانویه ۹/ ۲درصد کاهش یافته است، به‌طوری‌که در این دوره قیمت‌های جهانی روغن‌های پالم و سویا به دلیل کاهش تقاضای وارداتی و قیمت‌های روغن آفتابگردان و کلزا هم به دلیل موجودی صادراتی فراوان، با کاهش همراه بوده است.

شاخص قیمت لبنیات فائو نیز در ماه ژانویه به طور متوسط ۴/ ۱درصد کمتر از ماه دسامبر بوده است. قیمت کره و شیرخشک به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه از سوی نیوزلند روند کاهشی داشته است. قیمت جهانی پنیر به دلیل بهبود تهیه و توزیع غذا و خرده‌فروشی در اروپای غربی پس از تعطیلات سال نو و همچنین تغییرات نرخ ارز، با رشد اندکی همراه بوده است.

شاخص قیمت گوشت فائو در ژانویه کاهش ناچیزی داشته است، به طوری‌که با کاهش ۱/ ۰درصدی نسبت به ماه دسامبر مواجه بوده است. صادرات فراوان بر قیمت گوشت طیور، خوک و گاو در این دوره تاثیر گذاشته است، این در حالی ا‌ست که قیمت‌های صادراتی گوشت گوسفند به دلیل بالا بودن تقاضا افزایش داشته است.

به گزارش فائو، شاخص قیمت شکر در ماه ژانویه، نسبت به ماه دسامبر ۱/ ۱درصد کاهش داشته است. پیشرفت برداشت محصول در تایلند و شرایط مطلوب آب‌وهوایی در برزیل از جمله عوامل کاهنده قیمت در این دوره بوده‌اند.

فائو در گزارش جدید «عرضه و تقاضای غلات» خود پیش‌بینی‌اش از تولید جهانی غلات در ۲۰۲۲ را افزایش داده است؛ با‌این‌حال پیش‌بینی شده است عرضه غلات در ۲۳-۲۰۲۲ کاهش یابد. براساس آنچه در این گزارش آمده است، تولید جهانی غلات در ۲۰۲۲ حدود ۲هزار و ۷۶۵میلیون تن خواهد بود، که ۷/ ۱درصد کمتر از تولید ۲۰۲۱ است. همچنین به دلیل رشد تولید گندم در استرالیا و روسیه، انتظار رکورد‌زنی تولید جهانی گندم در ۲۰۲۲ وجود دارد، درحالی‌که انتظار می‌رود کل تولید غلات سخت نسبت به سال قبل ۳/ ۳درصد کاهش یابد.

فائو همچنین کاهش تولید برنج را پیش‌بینی کرده است، به طوری‌که انتظار می‌رود تولید جهانی برنج نسبت به بالاترین رکورد خود در ۲۰۲۱، با ۶/ ۲درصد کاهش مواجه شود.

با نگاهی به سال ۲۰۲۳، نشانه‌های اولیه حاکی از افزایش احتمالی سطح زیر کشت گندم زمستانه در نیمکره شمالی، به‌ویژه در ایالات متحده آمریکاست، که عمدتا به دلیل افزایش قیمت گندم است. بااین‌حال، هزینه‌های بالای کود ممکن است بر میزان مصرف آن تاثیر بگذارد و پیامدهای نامطلوبی بر عملکرد داشته باشد. پایین بودن قیمت‌های داخلی می‌تواند منجر به کاهش اندک کاشت گندم در روسیه شود، درحالی‌که عواقب جنگ در اوکراین ممکن است کاشت گندم زمستانه را تا ۴۰درصد کاهش دهد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی غلات در  ۲۳-۲۰۲۲ با کاهش ۷/ ۰درصدی نسبت به سال قبل به ۲هزار و ۷۷۹میلیون تن برسد، این در حالی ا‌ست که مصرف گندم افزایش می‌یابد و استفاده از برنج نسبت به سال قبل تغییر چندانی نمی‌کند. براساس پیش‌بینی‌های فائو، ذخایر جهانی غلات در پایان سال مالی به ۸۴۴میلیون تن خواهد رسید، که نسبت جهانی ذخیره به مصرف برای سال ۲۳-۲۰۲۲ را به ۵/ ۲۹درصد کاهش می‌دهد. فائو همچنین در گزارش جدید خود پیش‌بینی می‌کند که تجارت جهانی غلات در ۲۳-۲۰۲۲ با ۷/ ۱درصد کاهش نسبت به رکورد سال قبل، به ۴۷۴میلیون تن کاهش یابد.