وعده‌های دولت به اصناف

براساس اظهارات آنها اصنافی که با شرکت‌های فناورانه فعالیت می‌کنند و در راستای افزایش کیفیت، ایمنی و کاهش خطر‌پذیری گام برمی‌دارند، می‌توانند از لیزینگ ۹‌درصدی دولت بهره‌مند شوند، همچنین زمان تنفس آنها ۶ الی ۹‌ماهه خواهد بود. در این بین بنگاه‌هایی که تجاری نشده‌اند و نیازمند R&D هستند نیز می‌توانند از تسهیلات دولتی بهره‌مند شوند. اصنافی که اقدام به راه‌اندازی صندوق خطرپذیر کنند نیز می‌توانند از حمایت مالی وزارت صمت برخوردار شوند. در این همایش اما نقدهایی نیز به‌عملکرد دولت در راستای شکل‌گیری و فعالیت سامانه‌های مختلف در حوزه اصناف مطرح شد، زیرا هنوز روند صدور مجوز به‌‌‌‌‌‌‌طور کامل مشخص نیست.

در حال‌حاضر در حوزه اصناف سه‌میلیون واحد صنفی هستند، اما بخشی در انتظار مجوز راه‌اندازی فضای‌مجازی و بخشی دیگر در حال اقدام هستند، به باور برخی از این منتقدان کشور برای حمایت از اصناف کمبود قانونی ندارد بلکه نیازمند عملکرد درست قانون از سوی دولت است.

 اختلال در روند صدور مجوزها

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌‌بنیان مجلس گفت: نباید سهم اصناف از اقتصاد دیجیتال را نادیده بگیریم، براین اساس هوشمندسازی فضای اصناف ضرورت امروز کشور است.

محسن دهنوی با اشاره به اینکه اصناف خط‌مقدم فضای اقتصاد و کسب‌وکار کشور هستند، افزود: این بخش از اقتصاد کشور با وجود دارا بودن سهم ۲۵‌درصدی از تولید ناخالص ملی، اما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.  وی گفت: اصناف چرخ حرکت اقتصاد کشور هستند که باید خود را با قاعده‌های جدید بازار جهانی همراه کنند. عضو هیات‌رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه برای حفظ حوزه کسب‌وکار باید قواعد این دنیای جدید رعایت شود، افزود: شبکه تبادل‌داده و فضای دیجیتالی از جمله مسیرهایی است که اقتصاد کشور را متحول می‌کند، زیرا امروز فضای‌مجازی بخشی از زندگی مردم است.  وی با بیان اینکه نمی‌توان سهم اصناف را در اقتصاد دیجیتال نادیده گرفت، تصریح‌‌‌‌‌‌‌کرد: در حوزه اصناف  بخشی در انتظار مجوز راه‌اندازی فضای‌مجازی و بخشی دیگر در حال اقدام هستند، اما هنوز روند صدور مجوز به‌‌‌‌‌‌‌طور کامل مشخص نیست. دهنوی تصریح کرد: باید در این زمینه ریل‌گذاری مناسبی انجام داد تا تحول لازم برای اصناف و فعالان این بخش ایجاد شود، زیرا با تاسیس شرکت‌های مختلف نمی‌توان اقتصاد را هوشمند و دانش‌بنیان کرد. در همین راستا می‌خواهیم اصناف در قانون‌نویسی ما را یاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه بدون اصناف، اقتصاد دانش‌بنیان نمی‌شود، تاکید کرد: در کنار هوشمندسازی صنایع بزرگ باید کسب‌وکار خرد و متوسط نیز به سمت دانش‌بنیان سوق پیدا کند و این دو بخش ارتباط موثری با یکدیگر برقرار کنند.

در این همایش امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌‌‌‌‌‌‌وکار وزارت صمت با بیان اینکه تفاوتی میان صنعت و صنف وجود ندارد، ‌‌‌‌‌‌‌گفت: هر دو این حوزه‌ها، کسب‌وکار محسوب می‌شوند که با نگاه تولید مبتنی بر دانش کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ مورد‌توجه است.  وی با اشاره به ‌نامگذاری امسال به تولید دانش‌بنیان، اظهار کرد: حرکت اصناف یا کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در این مسیر می‌تواند زمینه‌ساز تحقق سریع این شعار باشد.

اسدی با اشاره به اینکه اصناف نیمی از اشتغال کشور را ایجاد کرده‌اند، گفت: اصناف با داشتن ساختار مشخص، نظم‌پذیر بودن، قدمت و عمومیت در کل کشور، می‌توانند با سرعت زمینه‌ساز تحقق شعار سال ‌شوند و با ارتقا و توسعه کیفیت و دانش در همه کشور، بهبود فرآیندها از طریق فناوری را نیز ایجاد کنند و به این طریق زمینه‌ساز اشتغال بیشتر و حفظ اشتغال موجود شوند.  وی با اشاره به اینکه امروز درخصوص مالیات به اصناف فشار مضاعف می‌‌‌‌‌‌‌آوریم؛ افزود: براین اساس ما معتقدیم باید بخشی از مالیات اصناف به خودشان برگردد، اما آن بخشی که در حوزه هوشمندسازی فعالیت می‌کند، در واقع اگر کسی فعالیتی از جنس دانش‌بنیان داشته باشد، معاف از مالیات شود. ما اکنون قانون دانش‌بنیان‌ها را داریم برای ترسیم آیین‌نامه نیازمند دریافت نظرات شما هستیم تا براساس این آیین‌نامه از فشار مضاعف بر اصناف در راستای مالیات کاسته شود.  علیرضا شاه‌میرزایی، معاون وزیر صمت نیز در این نشست گفت: باتوجه به قانون جدید تحولی جدید ایجاد شده است. امروز سایت ایرانیان اصناف شروع به‌کار کرده است. در زمینه مسکن نیز به‌دنبال ایجاد فناوری هستیم.

 مشکل قانونی نداریم

فتح‌الله توسلی، نماینده کمیسیون امور داخلی مجلس در این همایش با نقد این موضوع که هنوز اصناف به روش سنتی فعالیت می‌کنند و با این روش نمی‌توانیم جای خود را در دنیا باز‌کنیم، گفت: ما نمی‌توانیم با روش ۴۰‌سال ‌گذشته در دنیا اثر بگذاریم. ما باید همگام با کشورها پیش برویم.   نماینده مردم شهرستان کبودرآهنگ و بهار افزود: توسعه تجارت خارجی با روش‌های کنونی محقق نمی‌شود. الان ما کدام شرکت را داریم که برای یک‌سال نیاز بازار خارجی خود را تامین کند؟ همه شرکت‌های ما وعده صادرات اجناس را می‌دهند ولی در نهایت بعد از یک دوره به طرف قرارداد اعلام می‌کنند ما قادر به صادرات نیستیم.  وی تاکید کرد ما باید خودمان را به‌روز کنیم. ما امروز حتی نمی‌توانیم عروسک تولید کنیم، درحالی‌که با یک برنامه‌ریزی می‌توانیم عروسک موردنیاز چین را تولید کنیم و به آن صادر کنیم.

توسلی با اشاره به اینکه باید برای تقویت اقتصاد از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت کنیم، افزود: ما برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط مشکل قانونی نداریم، ولی اگر ماده‌ای قانونی از دید شما باید اصلاح شود به ما بگویید تا آن را پیگیری کنیم تا در صحن به تصویب برسد. متاسفانه مشکل امروز ما این است که دولت به درستی قانون را اجرا نمی‌کند. هنوز احکام مهم برنامه ششم به‌رغم اینکه دولت یک‌سال فرصت بیشتری برای اجرای آن داشت، اجرا نشده است. امروز بیش از ۳۰ حکم مهم این قانون ۱۰‌درصد هم اجرا نشده است، پس باید قانون اجرا شود تا مشکلات ما برطرف شود.

 پارک فناوری اصناف

در این نشست بهنام طالبی معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: اولین پارک فناوری اصناف مجوز گرفته است. در این پارک اصناف از مالیات و عوارض گمرکی همانند سایر پارک‌ها معاف هستند. در ضمن با اجرایی‌شدن طرح دستیار فناوری، دانشجویان کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا قادر به حضور در این پارک‌ها و پردیس‌های فناوری هستند. از طرفی شرکت‌های فناور و دانش‌‌‌‌‌‌‌بنیان نیز با به‌کارگیری این دانشجویان مشمول دریافت خدمات و مزایای بیشتری از جمله در تسهیلات مالی، فضای‌استقرار و سقف امتیازات سالانه خواهند شد. این موضوع در مورد پارک فناوری اصناف نیز صدق می‌کند.  مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت نیز سه وعده به اصناف و شرکت‌های دانش‌بنیان داد.

علی بابائی اعلام کرد: وزارت صمت از شرکت‌های دانش‌بنیانی که با اصناف همکاری می‌کنند حمایت خواهد کرد، در واقع صنفی که با بهره‌گیری از فناوری کیفیتش ارتقا پیدا کند و ایمنی کارش افزایش یابد  مورد حمایت ماست. پیشگیری از خطا در جریان فعالیت نیز یکی دیگر از مواردی است که در جریان بهره‌گیری از فناوری باید رخ دهد.

وی تاکید کرد: ما به اصنافی که با شرکت‌های فناورانه فعالیت کنند، لیزینگ می‌دهیم؛ نرخ این لیزینگ ۹‌درصد است و زمان تنفس آن ۶الی ۹‌ماهه است. ما درحال راه‌اندازی صندوق خطرپذیر هستیم. هر صنفی حاضر باشد برای بنگاه‌های زیرمجموعه خود صندوق خطر‌پذیر راه‌اندازی کند ما نیز از آنها حمایت مالی می‌کنیم.

بابائی افزود: ما به بنگاه‌هایی که هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند و به‌دنبال تحقیق و توسعه هستند کمک مالی خواهیم کرد.