فرزاد پیلتن افزود: در این زمینه پیشنهادهایی از سوی دستگاه‌‌‌های مختلف در خصوص توسعه روابط ایران و آفریقا مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: مهم‌ترین مصوبات این جلسه در خصوص توسعه زیرساخت‌‌‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه حمل‌ونقل دریایی با قاره آفریقا و همچنین توسعه روابط بانکی بین دو کشور بود.

پیلتن افزود: در این جلسه پیشنهادهایی هم در خصوص تاسیس صندوق مشترک بین ایران، عملیاتی شدن خط اعتباری ۲۰۰میلیون یورویی از سوی ایران برای قاره آفریقا، حمایت از تاسیس مراکز تجاری، افزایش کارشناسان اقتصادی، اعزام رایزنان جدید بازرگانی به کشورهای آفریقایی، امکان استفاده از پتانسیل‌‌‌های بخش خصوصی کشورمان در این قاره و الزام دستگاه‌‌‌های اقتصادی به تدوین برنامه چهارساله توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی مطرح شد. وی تصریح کرد: در این خصوص، فعال شدن کمیسیون‌‌‌های مشترک اقتصادی میان ایران و آفریقا، برگزاری نمایشگاه‌‌‌های اقتصادی کشورمان در این قاره، مشارکت در نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی کشورهای آفریقایی و پذیرش هیات‌‌‌های تجاری از آفریقا در نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی ایران مطرح شد که در جلسه کارشناسی کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا به تصویب رسید و برای بررسی بیشتر و طرح در جلسه ستاد آفریقا به دبیرخانه ستاد آفریقا ارسال شد. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این جلسه اولین جلسه کارشناسی کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا در دولت جدید بود که امید است با رویکرد جدید و متفاوت دولت سیزدهم شاهد افزایش فعالیت‌‌‌‎های اقتصادی و تجاری میان ایران و کشورهای آفریقایی باشیم.

وی با بیان اینکه بررسی‌‌‌ها از ظرفیت ۵میلیارد دلاری افزایش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی حکایت دارد، بیان کرد: آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که در ۹ماه سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به قاره آفریقا با افزایش ۱۹۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به ۹۱۲میلیون دلار رسیده است.

پیلتن افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ صادرات یک‌میلیارد دلاری به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۰ محقق شود.