امور حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی کارنه‌تیر نماینده اتاق ایران در کمیته کارنه‌‌‌‌‌‌‌‌تیر سازمان ملل UNECE، نماینده اتاق ایران در کمیته کارگروه مشورتی بخش‌خصوصی کشورهای حوزه آسیا - اقیانوسیه سازمان گمرک جهانی و نماینده اتاق ایران در اتحادیه حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی کشورهای حوزه دریای‌سیاه و نماینده اتاق ایران در کمیته حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل سازمان شورای همکاری اقتصادی است. ما تمام تلاش خود را می‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم که با تجربه و مهارت و دانش در خدمات فعالان اقتصادی خود باشیم. در این واحد هر اشتباهی مسیر تجارت را دچار مشکل می‌کند. او ادامه داد: اتاق ایران متولی دو کنوانسیون مهم حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقلی تیر و آ.ت.آ است. ایران از سال ۱۳۶۹ به تیر و ۱۳۴۶ به آ.ت.آ پیوسته است. همچنین از بین ۵۹ کنوانسیون حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی ایران عضو ۱۱کنوانسیون است و بیشترین عضویت را ترکیه دارد که در ۲۶ کنوانسیون حضور دارد. ما هم باید سعی کنیم در ادامه به کنوانسیون‌‌‌‌‌‌‌‌های مهمی بپیوندیم. او درباره کنوانسیون آ.ت.آ گفت: کنوانسیون آ.ت.آ کنوانسیون عبور‌موقت کالا است بدون پرداخت و عوارض گمرکی و عوارض مازاد و یک ضمانت بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی در قبال مراجع گمرکی است. کارنه‌تیر هم سند گمرکی برای ترانزیت بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی که طی مسیر و ترانزیت از مرز ورودی و خروجی نیازی به انجام تشریفات گمرکی نیست. رویه آ.ت.آ باعث روان‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و تسهیل در امور گمرکی و تسهیل در بازاریابی است و باعث صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌جویی در هزینه و زمان می‌شود. او تصریح کرد: عمده کالای تجاری مثل کالای فاسدشدنی، بروشور کاتالوگ، کالای توزیعی و مصرفی، کالای پستی، سنگ جواهر پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌نشده و نوشابه الکلی و تنباکو با رویه آ.ت.آ حمل نمی‌شوند. از طرفی اگر افراد کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاق‌های بازرگانی را داشته باشند، می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. باید شرکت‌های حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل به عضویت کارنه‌تیر دربیایند. مدیر حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و کارنه‌تیر اتاق ایران ادامه داد: کنوانسیون تیر یکی از متداول‌‌‌‌‌‌‌‌ترین رویه‌های جابه‌‌‌‌‌‌‌‌جایی کالا است که تحت نظام یکپارچه صورت می‌گیرد. سرعت جابه‌‌‌‌‌‌‌‌جایی بالا، هزینه کم، پروسه گمرکی سریع و تضمین بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و حوزه امنیت گمرک در این رویه موردتوجه است. او درباره سند کارنه‌‌‌‌‌‌‌‌تیر گفت که این سند گمرکی در حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل مرکب به‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه جاده‌‌‌‌‌‌‌‌ای قابل‌‌‌‌‌‌‌‌استفاده است. ۷۷‌کشور عضو این کنوانسیون هستند؛ تمام کشورهای منطقه عضو سیستم تیر هستند و عراق، لبنان، ارمنستان، ایران، آفریقا، مراکش، آمریکای‌جنوبی، برزیل، آمریکا، کانادا، شیلی، سوریه، هند و پاکستان و... باعث شکل‌گرفتن کریدور حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل شده‌‌‌‌‌‌‌‌اند. او از نقش حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ترکیبی در توسعه فعالیت تجاری و حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقلی با متصدی ثالث گفت: باید از راه‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی کریدورهای مهم حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ترکیبی-تحت‌رویه تیر حمایت کنیم.

فرامرزیان درباره حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ترکیبی گفت: با این شیوه ایران می‌تواند با عضویت در کنوانسیون از کریدورها به بهترین‌شکل ممکن بهره گیرد. این شیوه باعث کاهش هزینه و زمان حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل و افزایش ایمنی می‌شود. ایران هم از شیوه حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ترکیبی در کریدورهای بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی استفاده می‌کند. حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل اولین‌بار از حمل کالا از اسلوونی به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت ترکیبی جاده-کشتی-ریلی و بعد کامیون به بندرعباس شکل گرفت. به‌عنوان‌‌‌‌‌‌‌‌مثال هند-ایران-افغانستان پتانسیل خوبی دارد. اگر فعالیت در چابهار بیشتر شود، مسیر ماندگاری خواهد بود. حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ترکیبی از بمبئی به بندرعباس و گرجستان بود که در پایلوت موفق بود. البته مشکلاتی هم هست که باید درباره آن صحبت کنیم تا مشکلات حل شود. ما مجبور به تست‌‌کردن مسیرهای مختلف هستیم تا مسیر بهتری را انتخاب کنیم. مثلا کریدور کتای برای ایران خیلی مهم است، یا همکاری پاکستان -ایران-روسیه هم پروژه‌ای بود که با موفقیت انجام شد. حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی در کارنه‌تیر می‌تواند به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت مرتب و نظام‌مند اجرا شود. آنچه برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی می‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم حمل کالای ترکیبی است و مسیر را با کشورهای مختلف بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم تا زمینه حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل پایلوت بررسی شود. او تشریح کرد: توسعه فعالیت تجاری به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل مرکب از امکاناتی است که می‌توان استفاده کرد. ما باید با مذاکره به سمتی برویم تا در سیستم حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ترکیبی در بازار منطقه حضور داشته باشیم. به گفته فرامرزیان اتاق ایران در ۲۰۲۱ در صدور کارنه‌تیر بالاترین رتبه را داشت. کشورهای حوزه خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌فارس درصدد استفاده از سند کارنه‌تیر هستند و آموزش آکادمیک در این حوزه دیده‌‌‌‌‌‌‌‌اند و ما هم باید این پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌‌ها را رصد کنیم تا ببینیم چگونه با این کشورها همکاری حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ترکیبی یا شکل دیگر همکاری را داشته باشیم.

او به آمار صدور کارنه‌تیر ایران اشاره کرد که ۲۲۱کارنه‌تیر صادر کرده است و در اتاق تبریز ۳۷ تا، اتاق ارومیه ۱۳‌تا و اتاق مشهد ۲۵‌تا رویه کارنه‌تیر صادر کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند. او لیست شرکت‌های پرمصرف کارنه‌تیر را بررسی کرد و ادامه داد: در سال۲۰۲۰ با ۴۷ کشور عملیات کارنه‌تیر انجام دادیم. اگر تحریم نبود حتما شرایط بهتری بود. به آلمان، روسیه، بلغارستان، ارمنستان، پاکستان، ترکیه و ترکمنستان کارنه‌تیر داشتیم. فرامرزیان همچنین از شرکت‌های نمونه سال۲۰۲۱ گفت و از روند کار آنها قدردانی کرد که در توسعه و فعال‌کردن کریدورهای تجاری تلاش کردند. چالش‌‌‌‌‌‌‌‌های کارنه‌تیر نیز در این نشست مطرح شد. حضار عنوان کردند که با توجه به تعدد و تغییر در قوانین سالانه ۵۵‌کشور کار می‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، این تعدد قوانین و مقررات مشکلات را بیشتر می‌کند. بعد از آن جواد سمساریلر، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی ایران گفت: اگر به تغییر و تحولات در عرصه جهانی توجه نشود، اقتصاد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. از نگاه درون‌صنفی باید توجه شود تا چه باید بکنیم تا مشکلات کمتر شود و چه باید بکنیم سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌ها بهتر و با عملکرد بالا در عرصه بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی حضورداشته باشیم. برای همین باید به چند پرسش پاسخ داد. او ادامه داد: آیا مدیران شرکت‌های حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی با تغییرات سریع حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی همراه و واقف هستند و آنها را اعمال می‌کنند؟ آیا آموزش‌های لازم به رانندگان ترانزیت کشور به‌نام شرکت متبوع خود در خطوط ترانزیت پرمخاطره ارائه می‌شود؟ آیا مدیران شرکت حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل از تعهدات خود در قبال اجرای تعهدات و مقررات بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی ترانزیتی حقوق صاحبان کالا مطلع هستند؟ اجرای این پارامترها می‌تواند راهگشای حل مشکلات بسیاری از مشکلات صنعت حمل‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل کشور باشد.