جواد هدایتی در گفت‌وگو با «ایلنا» افزود: در همان روزهای اول به دلیل اینکه جمهوری آذربایجان درباره پرداخت عوارض اطلاع‌‌‌رسانی نکرده بود، رانندگان ایرانی برای پرداخت این عوارض دچار ابهام بودند یا دلار کافی به همراه نداشتند. تمام این عوامل باعث شد که در آن مقطع با صف کامیون پشت مرز آذربایجان در منطقه نوردوز مواجه باشیم اما امروز به یک شرایط تعادلی رسیده‌‌‌ایم و شرکت‌های حمل‌ونقلی و تجار خود را با این موضوع مطابقت دادند. هدایتی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر رانندگان ایرانی برای عبور از این مسیر باید چقدر مالیات یا عوارض ورودی بپردازند، افزود: اینکه درباره پرداخت مالیات صحبت می‌شود، در واقع ترجمه اشتباه است و این هزینه همان عوارض عبور یا ورود به قلمرو است بر اساس قوانین و مقررات ملی جمهوری آذربایجان است که ناوگان ایرانی از هر مرزی وارد قلمرو آذربایجان شوند متعهد به پرداخت آن خواهند بود.

وی تاکید کرد: در اینکه آذربایجان مقررات ملی خود را در مرز نوردوز انجام می‌دهد و از کامیون‌‌‌های ایرانی عوارض ورودی دریافت می‌کند، مورد بحث نیست. کما اینکه در مرزهای آستارا، بیله‌سوار و نخجوان هم کامیون‌های ایرانی این عوارض را پرداخت می‌کنند. برای سه مرز قانون واحدی وجود دارد که رانندگان ایرانی و ناوگان ایرانی آن را رعایت می‌کنند. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: اما آیا این دریافت عوارض بر اساس یک رفتار منطقی و متعارف و حسن همجواری بوده است؟ جواب منفی است. آذربایجان رفتار متناسب با حسن همجواری را رعایت نکرده است. اگر قرار بر این بود که چنین عوارضی را دریافت کنند، باید از قبل به ایران اعلام می‌‌‌کردند که از تاریخی مشخص این مسیر هم مشمول پرداخت عوارض خواهد شد. باید فرصت مناسب به تجار شرکت‌های حمل‌ونقلی داده می‌شد که با یک سیستم جدید هماهنگ می‌‌‌شدند چراکه در نهایت این موضوع باید در قرارداد و تعهدات تجار و فعالان اقتصادی دیده و در نظر گرفته می‌‌‌شد.

هدایتی افزود: در حال حاضر عوارض جدید کشور آذربایجان برای مسیر گوریس-گاپان حداقل ۱۳۰ دلار است که با توجه به نوع خودرو، نوع بار و... این عدد تغییر می‌کند اما نرخ پایه از ۱۳۰ دلار برای رفت و ۱۳۰ دلار برای برگشت شروع می‌شود.