بسته‌های مخصوص فروش در پساکرونا

همه‌گیری کرونا شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مصرفی را مجبور کرده تا اولویت‌های خود را تغییر دهند و عرضه کالاهای جدید در گروه‌های مختلف کالایی را متوقف کنند. از آنجا که مالکان برندها به‌طراحی‌های مجدد نیاز نداشته و نوآوری در بسته‌بندی‌ها را از اولویت خارج کرده‌اند، این مساله تاثیر مستقیمی بر صنعت بسته‌بندی جهانی داشته است. با این حال با خارج‌شدن جهان از شرایط بحران سلامت عمومی و اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، طبق پیش‌بینی محققان موسسه مکنزی، مالکان برندها برنامه‌های عرضه محصولات جدید خود را برای پاسخگویی به‌تقاضای بازار تسریع خواهند کرد. در عین حال، همه‌گیری کرونا رفتار مصرف‌کنندگان را نیز تغییر داده است که تقاضاهای جدیدی را در عملکرد صنعت بسته‌بندی ایجاد می‌کند. برای مدیریت شرایط نرمال جدید پس از همه‌گیری، شرکت‌های حاضر در صنعت جهانی ۹۰۰ میلیارد دلاری بسته‌بندی باید توانایی رقابتی خود را افزایش دهند. محققان موسسه مکنزی پنج حوزه استراتژیک را برای فعالان این بازار‌ که برای ورود سیلی از محصولات جدید به‌این بازار آماده می‌شوند، مشخص کرده‌اند.

اول اینکه شرکت‌های بسته‌بندی با توسعه فرمت‌های بسته‌بندی متناسب با این بازار، باید به‌طور خاص به‌دنبال رشد فرصت‌ها در بخش تجارت الکترونیک باشند. همه‌گیری کرونا پذیرش تجارت الکترونیک در بخش‌های کلیدی متعدد (به‌ویژه خواربار) را تسریع کرده و پیش‌بینی می‌شود که خریدهای اینترنتی اصلی‌ترین رفتار مصرفی با بیشترین درجه چسبندگی در دوران پساکرونا باشد.

دوم، توسعه راه‌حل‌های جامع برای بسته‌بندی‌های پایدار با هدف پاسخگویی به‌تقاضای رو‌به‌رشد مصرف‌کنندگان برای محصولات پایدار است؛ شرکت‌های بسته‌بندی باید پایداری را به‌عنوان عنصر اصلی در استراتژی خود ادغام کنند.

سوم نیز تمرکز بر نیازهای مصرفی آینده و تغییر در عادت‌ها به‌وسیله ایجاد یک تجربه ‌بسته‌بندی است که نقشی فراتر از راحتی و آسایش ایفا می‌کند. نکته بعدی نیز این است که شرکت‌ها از اینکه‌ دارایی‌هایشان از انعطاف‌پذیری لازم برای افزایش و پیچیده‌تر شدن محصولات برخوردار هستند، اطمینان حاصل کنند. نکته آخر نیز در نظر گرفتن دیجیتالی‌سازی به‌عنوان مهم‌ترین جزء چارچوب کاری استراتژیک شرکت در حوزه‌های مختلف، از تعامل با مشتریان گرفته تا ارتقای بهره‌وری تولید‌ است.

مکنزی به‌شرکت‌های بسته‌بندی توصیه می‌کند این پنج نکته ضروری را به‌عنوان بخشی از استراتژی خود در‌نظر داشته باشند‌ و به‌خاطر داشته باشند که اتخاذ رویکردی سریع و فعال برای تولید ارزش و رشد ضروری است.

عرضه محصولات جدید نشان‌دهنده وجود محرکی از تقاضای بسته‌بندی و طراحی‌های جدید بسته‌بندی و نوآوری است. با این حال، همه‌گیری کرونا تا حدی سبب‌شده تا برندهای جهانی عرضه محصولات جدید را در بخش‌های متعدد (چون محصولات خانوار) متوقف کنند و به‌سمت اولویت‌هایی چون اطمینان از موجود بودن محصولات مورد‌نیاز مصرف‌کنندگان در بخش‌هایی چون غذا بروند.  

با وجودی‌که معرفی محصولات جدید در سال ۲۰۲۰  در آمریکا تنها ۳ درصد نسبت به‌سال ۲۰۱۹ کاهش داشته است، بسیاری از بخش‌های بزرگ در سطحی تدریجی‌تر با کاهش قابل‌ملاحظه و تغییر در اولویت‌ها مواجه بوده‌اند. به‌عنوان نمونه، با تمرکز شرکت‌ها بر عرضه محصولات موجود برای اطمینان از در‌ دسترس‌بودن آنها برای مصرف‌کنندگان، معرفی محصولات جدید در بخش سلامت و بهداشت نشان‌دهنده کاهش کلی ۱۳ درصدی است. به‌طور مشابه، با افزایش زمان خانه‌نشینی مردم، کاهش تقاضای عرضه محصولات جدید در بخش زیبایی و مراقبت‌های شخصی را نیز حدود ۷ درصد کاهش داده است؛ بخش‌های لوازم آرایشی و عطریات با حدود ۲۰ درصد کاهش در معرفی محصولات جدید به‌بازار مواجه بوده‌اند؛ ولی عرضه جدید محصولات صابونی حدود ۵۰ درصد رشد داشته که در نتیجه افزایش تمرکز بر بهداشت در طول دوران پاندمی اتفاق افتاده است. در حالی‌که بخش مواد غذایی و غذای حیوانات در حالت کلی رشد متوسطی داشته است (به‌ترتیب حدود ۲ و ۱۰ درصد)، برخی از زیربخش‌ها با تغییرات زیادی مواجه بوده‌اند. به‌عنوان نمونه، عرضه محصولات جدید شکلات و قند و آدامس هر دو بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است؛ با این وجود سایر زیربخش‌ها (چون سوپ‌ها، سس‌ها و چاشنی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات)  به‌دنبال اجرای پروتکل‌های کار از خانه و روند رو‌به‌رشد توجه به‌سلامت جسمی، با افزایش سریع و قابل‌توجهی در عرضه محصولات جدید (۳۰ تا ۵۰ درصد) مواجه بوده است.

حالا با آماده‌شدن جهان برای خروج از بیماری کرونا انتظار می‌رود عرضه محصولات جدید بار دیگر افزایش پیدا کند. به‌دنبال افزایش در خوش‌بینی مصرف‌کنندگان، انتظار می‌رود که سرعت عرضه محصولات جدید نیز خود را به ‌بازیابی هزینه‌کرد خانوارها برساند. به‌دنبال رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ نیز الگوی مشابهی در صنعت کالاهای مصرفی دیده شده و فعالیت‌های مرتبط با نوآوری قبل از رونق زیاد در سال‌های بعد خاموش بوده‌اند.

با وجود همه‌گیری کرونا چیزهای زیادی تغییر کرده است (به‌ویژه رفتارها و تمایلات مصرف‌کنندگان که هر دو به‌دنبال همه‌گیری تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند) و روندهای حاصل‌شده عرضه محصولات جدید و تقاضای بسته‌بندی را شکل می‌دهند.بیش از ۷۵ درصد از آمریکایی‌ها در طول همه‌گیری رفتار مصرفی جدیدی را امتحان کرده و ۴۰‌درصد آنها اعلام کرده‌اند که در برندهای مصرفی‌شان تغییر ایجاد کرده‌اند. ارزش، محرک اصلی در تغییر برند توسط مصرف‌کنندگان بوده است، گرچه دلایل دیگری چون هدف، کیفیت و نوآوری نیز ظاهر شده‌اند. مصرف‌کنندگان نسل هزاره (متولدین اوایل دهه ۱۹۸۰ تا اواسط دهه ۱۹۹۰) و ژن Z (متولدین اواسط دهه ۱۹۹۰ تا اوایل دهه ۲۰۱۰)، هدف و افزایش عملکرد در کیفیت و محصولات ارگانیک را به‌عنوان دلایل اصلی تغییر در برند خود عنوان می‌کنند. حوزه مهم دیگر افزایش سرعت محبوبیت پرداخت‌های آنلاین است که از ژانویه ۲۰۲۰ حدود ۳۵ درصد، در کارت‌های اعتباری و دبیت‌ها، افزایش داشته است.

محققان مکنزی انتظار‌ دارند بسیاری از این رفتارهای جدید پایدار باشند؛ به‌ویژه تغییرات اساسی در استفاده از ابزارهای دیجیتال در خریدهای خواربار و خدمات بهداشتی و درمانی که پیش‌بینی می‌شود حول نقطه اوج کرونا باقی‌بمانند. به‌همین صورت، در نتیجه روند ادامه‌دار دورکاری، انتظار می‌رود کار در خانه به‌سبک زندگی پایا برای بسیاری از مصرف‌کنندگان مبدل شود؛ مصرف‌کنندگانی که در وسایل موردنیاز جدید برای فضای زندگی چون دفاتر خانگی و وسایل تناسب‌اندام و سرگرمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.  از سوی دیگر، با خروج از همه‌گیری کرونا سفرهای تفریحی، رستوران‌رفتن و آموزش از سر گرفته می‌شوند، ولی پیش‌بینی مکنزی مبنی بر تغییر در تجربیات مصرف‌کنندگان است (چون منوهای بدون تماس در رستوران‌ها و رویدادهای مجازی) . در‌عین حال، مصرف‌کنندگان حالا نسبت به‌زمان قبل از همه‌گیری کرونا نگرانی‌های بیشتری نسبت به‌مساله پایداری ‌دارند‌ که تاثیر زیادی در انتخاب بسته‌بندی‌ها خواهد داشت. نظرسنجی اخیر مکنزی نشان می‌دهد بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان آمریکایی نگرانی زیادی نسبت به‌ تاثیرات زیست‌محیطی بسته‌بندی‌ها‌ دارند و تمایل‌دارند برای بسته‌بندی‌های سبز هزینه کنند.