تقسیم سود حداقلی در بانک‌های بورسی

دو بانک پاسارگاد و کارآفرین هم با وجود برگزاری مجمع ،تقسیم سود برای سهامداران را به برگزاری مجمعی دیگر در مرداد ماه موکول کرده‌اند. بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها در ماه‌های گذشته نشان می‌داد که در سال مالی ۹۹ بانک‌ها برخلاف سال‌های قبل سودسازی مناسبی داشته‌اند که در نتیجه تغییر برخی سیاست‌های پولی و عملکرد بانک‌ها حاصل‌ شده بود، اما از ابتدای سال  زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که بانک‌ها امسال قصد ندارند سود چندانی را بین سهامداران خود تقسیم کنند. علت این امر هم پوشش دادن زیان انباشته سال‌های گذشته و محدودیت‌های بانک مرکزی در این خصوص اعلام ‌شد. آمارهای موجود حکایت از آن دارد که جمع سود خالص بانک‌هایی که مجامع خود را در پایان تیر سال‌جاری برگزار کرده‌اند مجموعا حدود ۴۵هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان فقط ۲هزار و ۱۰۰میلیارد تومان آن را که کمتر از ۵درصد سود خالص آنها بوده تقسیم کرده‌اند.

 بیشترین و کمترین سود تقسیمی

 در بین ۸ بانکی که امسال در مجامع خود سود تقسیم کردند،بانک سینا برای عملکرد خود در سال مالی ۹۹ معادل ۱/ ۱۹تومان سود شناسایی کرده که از این میزان ۷تومان را به‌عنوان سود نقدی توزیع کرد تا با ۳۷درصد تقسیم سود، رتبه نخست بانک‌ها را در سود تقسیمی ‌به دست آورد. بانک تجارت هم با تقسیم سود نقدی ۳ریالی کمترین میزان سود تقسیمی‌ را به خود اختصاص داد. سود محقق شده «وتجارت» برای عملکرد سال مالی گذشته ۶۴ تومان و ۵ریال بود. پس از بانک تجارت، بانک صادرات ایران با تقسیم ۱۱ریال سود نقدی به ازای هر سهم قرار دارد. سود محقق شده هر سهم این بانک ۶۷ تومان اعلام ‌شده بود که معادل ۲درصد آن را به‌عنوان سود نقدی توزیع کرده است. دو بانک خاورمیانه و ملت هم در مجامع خود برای عملکرد مالی سال گذشته معادل ۱۰درصد سود خالص را  به‌عنوان DPS یا سود نقدی تقسیم کردند. سود محقق شده بانک ملت ۶۶ تومان و در بانک خاورمیانه این رقم ۱۱۰تومان و ۸ریال اعلام‌شده بود. در این میان سهامداران بانک‌های پارسیان، اقتصاد نوین و پست‌بانک، دست‌خالی از مجامع این بانک‌ها خارج شدند و هیچ سودی دریافت نکردند.

 سودسازی بانک‌های بورسی در سال ۹۹

گزارش‌های رسمی ‌از عملکرد بانک‌های بورسی در سال گذشته نشان می‌دهد اکثر این بانک‌ها در سال یادشده توانسته‌اند برخلاف چند سال قبل کارنامه بهتری ارائه دهند و ضمن پوشش زیان‌های انباشته سال‌های اخیر سود‌های قابل توجهی را محقق کنند اگرچه براساس تصمیم هیات‌مدیره و شرایط ترازنامه‌ای، سود نقدی چندانی را در مجمع تقسیم نکردند. در این میان هرکدام از بانک‌های خصوصی شده صادرات، ملت و تجارت به عنوان لیدر این گروه در بورس، عملکرد متفاوتی را در سال مالی ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته داشته‌اند که به آن پرداخته می‌شود.بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» در سال ۹۹ معادل ۶۷۰ ریال سود محقق کرده که ۱۱ ریال آن را به عنوان سود نقدی در مجمع تقسیم کرد. به گفته حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات، مهم‌ ترین ویژگی سال گذشته این بانک پایدارسازی سود عملیاتی بوده است. صیدی تاکید کرده در سال ۹۹ با وجود تمام مشکلات از جمله تحریم‌ها، رکود و دشواری‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، زیرساخت‌های این بانک برای ورود به سال جدید تقویت شده است. به گفته وی دارایی‌های بانک صادرات از ۱۸۰هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۵۲۰هزار تومان در پایان سال ۹۹ رسیده، حقوق صاحبان سهام از ۱/ ۴ به ۲۰هزار میلیارد تومان ،سهم از بازار سپرده از ۲/ ۸به ۳/ ۹درصد بهای تمام شده پول از ۴/ ۱۹ به ۲/ ۱۵درصد ،زیان عملیاتی از ۳ به ۷/ ۸هزار میلیارد تومان سود و حجم سرمایه‌گذاری‌ها از ۶/ ۷ به ۴۱هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.همچنین بازده دارایی‌های «وبصادر» در سال گذشته ۷/ ۲درصد بوده و هدف اصلی رساندن این درصد به بیش از ۲۰درصد است. براساس اطلاعات موجود بانک صادرات در سال ۹۹ توانست رتبه نخست واگذاری اموال مازاد را از آن خود کند. صیدی مهم‌ترین برنامه‌های آتی این بانک را برای سال‌های آینده تداوم خلق ارزش از طریق بهینه‌سازی ساختار مالی، مولدسازی دارایی‌ها و افزایش سود عملیاتی بانکداری بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه و جهان اعلام کرده و بر تثبیت جایگاه بانک صادرات به عنوان یکی از سه بانک بزرگ کشور تاکید کرده است. دومین بانک خصوصی شده که در تیر ماه امسال و در جریان برگزاری مجمع عمومی ‌سالانه کارنامه عملکرد سال گذشته  آن در دسترس سهامداران قرار گرفت بانک ملت بود. این بانک برای عملکرد مالی سال ۹۹ خود ۶۶۰ ریال سود محقق کرد که معادل ۱۰درصد آن را به صورت نقدی تقسیم کرد. محمد بیگدلی،  مدیر عامل این بانک، با ارائه گزارشی به مجمع بانک گفت: ارزش روز بازار سهام بانک ملت در مقابل رشد ۱۰۸درصدی ارزش شاخص کل بورس با افزایش ۱۱۸درصدی روبه‌رو شد. به گفته وی جایگاه نخست در بین بانک‌های تجاری بزرگ در مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، مانده سپرده‌های ارزی ،مانده کل مصارف، سرانه شعب در جذب سپرده‌های ریالی، سرانه نیروها در جذب منابع و مبلغ و تعداد تراکنش‌های بانکی از جمله دستاوردهای این بانک در سال ۹۹ بوده است.

وی با بیان اینکه بانک ملت از ابتدای سال ۹۷ طبق برنامه استراتژیک چهارساله  افق ۱۴۰۰را در ۹ محور تدوین و بر اساس آن، عملکرد را تنظیم کرده، افزود: این محورها شامل سرآمدی در سودآوری پایدار و با کیفیت، چابک‌سازی و مهندسی مجدد فرآیندها، بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارزی و بین‌المللی، بهبود اثربخشی اعتباری، نقش‌آفرینی در اقتصاد مقاومتی،  پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال، ایفای مسوولیت‌های اجتماعی، مشتری مداری  با رویکرد توسعه محصول و تعالی منابع انسانی تدوین شده است. به گفته بیگدلی سهم درصد بانک ملت از بازار منابع بانک‌های تجاری از ۱۹به ۲۰درصد در سال ۹۹ رسیده و این بانک بالاترین سهم درصد منابع را پس از بانک ملی در اختیار دارد، اما بانک تجارت با وجود تقسیم کمتر سود در مجمع امسال خود برای عملکرد سال مالی ۹۹ نسبت به دوبانک  دیگر خصوصی شده کارنامه قابل توجهی را از عملکرد مالی سال گذشته به جای گذاشته است. این بانک که از نظر شاخص سرمایه با بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه بزرگ‌ترین شرکت بورسی است، مبلغ ۶۴۵ ریال سود برای عملکرد مالی سال گذشته محقق کرد،اما فقط ۳ ریال آن را برای سود هر سهم تقسیم کرد. رضا دولت‌آبادی، مدیر عامل این بانک در گزارش خود به مجمع  گفت: مجموع سپرده‌های ریالی بانک تجارت  در سال ۹۹نسبت به پایان سال ۹۸ با ۲/ ۵۳درصد رشد به ۲۸۰۴هزار میلیارد ریال افزایش یافت در حالی که میانگین رشد پنج بانک بزرگ تجاری کشور نسبت به سال قبل از آن ۴۵درصد بوده است. به گفته وی مجموع سپرده‌های ریالی بانک تجارت طی ۳ سال گذشته ۱۷۸درصد رشد داشته است در حالی که میانگین رشد پنج بانک بزرگ تجاری کشور ۱۱۰درصد بوده است. همچنین سپرده‌های جاری ریالی بانک تجارت در ۳سال گذشته ۵۵۸درصد رشد داشته در حالی که میانگین رشد پنج بانک بزرگ تجاری کشور در همین مدت ۳۴۹درصد بوده است. به گفته وی این رشد منابع ارزان قیمت که در بانک تجارت بی‌سابقه بوده، آثار مثبت زیادی در بهبود صورت‌های مالی این بانک داشته و موجب شده سهم سپرده‌های کم هزینه بانک تجارت در مجموع در سبد سپرده‌ای بانک به ۲/ ۳۳درصد برسد.

مدیر عامل بانک تجارت با اشاره به تغییر ترکیب سبد سپرده‌های این بانک گفته این تغییر سبب شده قیمت تمام شده پول در این بانک در ۳سال گذشته ۴۴درصد کاهش یابد که معادل ۴/ ۷واحد درصد است. دولت‌آبادی یادآور شده، بانک تجارت در راستای انجام تکالیف قانونی نسبت به فروش دارایی‌های ثابت و غیرضرور خود تا پایان سال‌های   ۱۳۹۶ به میزان ۷/ ۲هزار  میلیارد ریال، ۹۷به میزان ۷/ ۳ هزار میلیارد ریال، ۹۸ به میزان ۹/ ۷ هزار میلیارد ریال و ۹۹ به میزان ۱۱هزار میلیارد ریال اقدام کرده است. وی در تشریح وضعیت نقدینگی این بانک هم گفته است: طی ۳سال گذشته علاوه بر تسویه خطوط بین بانکی و رفع کسری نقدینگی به مازاد بیش از ۴۵۰هزار میلیارد ریال در پایان خرداد ۱۴۰۰ دست یافته و توانسته این منابع را در بازار بین بانکی در اختیار سایر بانک‌ها قرار دهد.