یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «میزان داده‌های تولید شده درسه سال آینده، بیش از داده‌های تولید شده در طول ۳۰ سال گذشته است. این درحالی است که انتظار می‌رود میزان داده‌های تولید شده در جهان تا پنج سال آینده به بیش از سه برابر داده‌های تولید شده در پنج سال گذشته برسد.» برای کسب‌وکارها، داده‌ها و اطلاعات ماده اولیه ضروری برای باقی ماندن در فضای رقابتی بازار به حساب می‌آیند. با این حال کنترل و مدیریت داده‌ها همچنان برای بسیاری یک کار سخت و پیچیده محسوب می‌شود. درست به همین دلیل است که این موضوع فرصت بزرگی برای استارت‌آپ‌هاست تا بتوانند به کسب‌وکارها در حل مشکلات مربوط به مدیریت و پردازش داده‌ها کمک کنند. در سال ۲۰۲۰ هم پنج استارت‌آپ فعال و مهم در عرصه داده توانستند سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس عرضه کنند و این نشان می‌دهد که داده‌ها چقدر ضروری، مهم و البته سودآور هستند.

1

Kingsoft Cloud: این شرکت چینی که در زمینه توزیع رایانش ابری و ذخیره‌‌سازی داده فعالیت می‌کند، خدماتی مانند ابر عمومی، ابر تجاری و خدمات ابری ویژه اینترنت اشیا را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. این شرکت همچنین یک پلت‌فرم مبتنی بر بلاک‌چین را برای صنعت گیمینگ ارائه کرده است تا به این ترتیب این پلت‌فرم یکی از کلیدی‌ترین محصولاتش باشد. Kingsoft Cloud در روز هشتم ماه مه ‌امسال سهامش را برای اولین‌بار و با قیمت پایه 17 دلار برای هر سهم در بازار بورس عرضه کرد. قیمت سهام این شرکت تا روز بیست و هشتم دسامبر برابر 25/ 45 دلار برای هر سهم رسیده است.

2

ZoomInfo: این شرکت آمریکایی بیست ساله ارائه‌دهنده پلت‌فرم SaaS (نرم‌افزار به‌عنوان سرویس) است که راهکارهای تجاری و بازاریابی را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد تا بتوانند در زمینه‌های فروش، استخدام و به‌کارگیری نیرو از آنها استفاده کنند. این شرکت داده‌ها و اطلاعات تولید شده توسط انسان‌ها و همچنین یادگیری ماشینی را جمع‌آوری و ترکیب می‌کند، مرتبا وب‌سایت‌ها و اسناد عمومی را رصد می‌کند تا به این ترتیب دیتابیس گسترده‌تری از مخاطبان احتمالی و بالقوه برای کاربران کسب‌وکارهای مشتریانش را گردآوری کند. این شرکت سهامش را در سوم ژوئن امسال برای اولین‌بار عرضه کرد. قیمت پایه هر سهم این شرکت در زمان عرضه اولیه 21 دلار بود و حالا تا روز بیست و هشتم دسامبر به 84/ 44 دلاررسیده است.

3

Snowflake: یکی از شناخته‌شده‌ترین استارت‌آپ‌های حوزه دیتا و کلاد که بیش از هر چیز به‌خاطر فروش پلت‌فرم دیتا مبتنی بر کلاد شناخته می‌شود که داده‌های هر کسب‌وکار را ذخیره، ادغام و پردازش می‌کند. این استارت‌آپ از سال 2018 مترصد ورود به بورس بود؛ زمانی که توانست سرمایه 450 میلیون دلاری جذب کند تا به این ترتیب بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام در سال 2020 را به نام خودش بزند. در نهایت روز شانزدهم سپتامبر این شرکت سهامش را در بورس عرضه کرد.این عرضه اولیه با قیمت پایه 120 دلار برای هر سهم آغاز شد و در بیست و هشتم دسامبر قیمت هر سهم Snowflake به 04/ 323 دلار رسیده است.

4

Palantir: نام این استارت‌آپ با بزرگ‌داده‌ها و تحلیل داده گره خورده است. این شرکت که در سال 2003 توسط «پیتر تی‌یل» سرمایه‌گذار معروف سیلیکون‌ولی تاسیس و راه‌اندازی شد، به‌طور متمرکز به طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها و بنگاه‌های تجاری خدمات ارائه می‌دهد.

این درحالی است که Palantir مشتریان جنجالی و بحث‌برانگیزی مانند CIA را هم در کارنامه‌اش دارد.

به هر حال این شرکت در روز سی‌ام سپتامبر سهامش را برای اولین بار و با قیمت پایه 25/ 7 دلار عرضه کرد. قیمت هر سهم Palantir تا پایان روز بیست و هشتم دسامبر به 75/ 27 دلار رسیده است.

5

C3.ai: شاید نام این شرکت به اندازه Snowflake و Palantir معروف و آشنا نباشد، اما در زمینه ارائه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی ویژه شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری پیشرو است. در واقع C3.ai بیش از هر چیز به خاطر راهکارهای هوش مصنوعی ویژه کسب‌وکارها به‌خصوص در مسیر فرآیندهای دیجیتالی شناخته می‌شود.

پلت‌فرم هوش مصنوعی این شرکت و راهکارهایش در صنایع مختلف از بخش‌های تولیدی و خدماتی گرفته تا صنعت خرده‌فروشی و بهداشت و درمان به‌کار برده می‌شوند. در نهایت این شرکت در نهمین روز از آخرین ماه سال 2020 توانست سهامش را برای اولین بار در بازار بورس عرضه کند. این عرضه اولیه با قیمت پایه 42 دلار انجام شد و در رشدی بی‌سابقه و خیره‌کننده انتظار می‌رود قیمت هر سهم آن تا پایان سال‌جاری به 161 دلار هم برسد.