به‌طور کلی معمولا شرکت‌هایی که توجه بیشتری به فناوری‌های روز دنیا دارند، در این صنعت موفق‌تر خواهند بود. واضح است که صنعت اطلاعات و ارتباطات در کشور ما صنعتی نوپا بوده و در آینده احتمالا شرکت‌های بیشتری در این حوزه وارد بازار بورس شوند.

با توجه به تلاش شرکت‌ها، برای استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات که موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا منجر به افزایش استفاده اقشار مختلف جامعه از اینترنت و خدمات آنلاین شده است. همین امر موجب افزایش فروش و کسب سود عملیاتی در گروه اطلاعات و ارتباطات به خصوص در سهم‌های اپرداز و‌ های‌وب شده است. با توجه به رشد روز‌افزون استفاده شرکت‌ها و عموم مردم از اینترنت آینده خوبی برای این گروه انتظار می‌رود.

شرکت داده‌گستر نوین با نماد ‌های‌وب

شرکت داده گستر عصر نوین در سال ۱۳۸۲ تاسیس شده است. این شرکت در حوزه ارتباطات خدمات متفاوتی از جمله انتقال داده،‌ خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و فعالیت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات (IT) ارائه می‌دهد.

سایر خدمات کامپیوتری و مخابراتی

این شرکت از سال ۱۳۹۶ در گروه اطلاعات و ارتباطات بورس با نماد ‌های‌وب پذیرفته شده و فعالیت خود را در این بازار آغاز کرده است. یکی از اهداف شرکت های‌وب متنوع‌سازی درآمد بوده که در این زمینه توانسته موفق عمل کند و موجب افزایش فروش و کسب سود عملیاتی در سال۹۹ نسبت به سال‌های قبل شده است.

سود خالص شرکت‌ های‌وب در ۶ ماهه سال ۹۹، ۴۹۰ درصد نسبت به ۶ ماهه سال ۹۸ رشد داشته و در آخرین گزارش فعالیت ماهانه، شرکت توانسته در یک ماه منتهی به آبان ۹۹ حدود ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد شناسایی کند. در حالی که در آبان ماه ۹۸ تنها توانسته بود ۴۲ میلیارد تومان درآمد شناسایی کند. تورم تاثیر زیادی در سود شرکت نداشته و شرکت سود خود را با متنوع‌سازی درآمد و افزایش فعالیت خود به‌دست آورده است.ضمن اینکه این شرکت دارای حاشیه سود حدود ۵۰ درصدی است.  مجموع موارد ذکر شده نشان‌دهنده تحول و رشد شرکت در سال ۹۹ است.  عمده درآمد شرکت با توجه به گزارش فعالیت هیات‌مدیره از قسمت ارائه خدمات USO (پوشش مناطق روستایی محروم) و خدمات IT است، بیش از ۹۸ درصد از قرار‌دادهای اینترنت‌رسانی به روستاهای محروم در اختیار‌ های‌وب است.

اقدامات ‌های‌وب در سال ۹۹

قرارداد ۵ ساله برای اجرای پروژه شبکه سراسری بانک ملی به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان،‌ فروش سرویس خدمات رومینگ ملی و ایجاد، تکمیل و واگذاری ۱۰۹۵ سایت در مناطق  USO به مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان و همچنین خرید و تامین تجهیزات جهت اجرای پروژه ایجاد زیرساخت ابری پیام‌رسان‌های بومی به مبلغ ۲۳۹ میلیارد تومان و انتخاب به‌عنوان کارگزار اقتصادی باشگاه استقلال ایران از جمله اقدامات مهم این شرکت بوده است.

اهداف آتی شرکت

انجام پروژه‌های مختلفی در دستور کار این شرکت قرار دارد که از جمله می‌توان به خرید و تامین تجهیزات برای اجرای پروژه ایجاد زیرساخت ابری پیام‌رسان‌های بومی شامل خرید و تامین و حمل تجهیزات، راه‌اندازی و آزمایش و تحویل و سایر تعهدات مطابق مشخصات فنی و ضمایم مربوطه  هوشمند‌سازی مدارس روستایی اشاره کرد. شرکت‌ های‌وب دارای پروانه فروش ۵G است که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مهلت ساخت و تجهیز شبکه‌های ارتباطی لازم را دارد و از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۷ پروانه بهره‌برداری از تکنولوژی ۵G را به خود اختصاص داده است. همچنین این شرکت دارای پروانه FWA است که فرکانس ۳۴۰۰ تا ۳۶۰۰ هرتز را دربرمی‌گیرد و امکان استفاده از سرویس ۵G را فراهم می‌کند.

شرکت آتیه‌ داده‌پرداز با نماد اپرداز

شرکت دانش‌بنیان آتیه داده‌پرداز در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و در سال ۹۵ به بازار فرابورس آمد. این شرکت اولین و پرترافیک‌ترین ارائه‌دهنده بستر ارسال و دریافت پیام کوتاه در کشور است و در ادامه قصد اجرای توسعه اپلیکیشنی برای پیام‌رسانی را دارد. محصولات و خدمات باکیفیت و پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب از ویژگی‌های این شرکت است. بیش از ۲۰ بانک و موسسه مالی این شرکت را برای خدمات بانکداری الکترونیک خود انتخاب کرده‌اند. درآمد عملیاتی شرکت از محل فروش اسمی و انواع نرم‌افزار و درآمد پروژه پرسپولیس است. فروش شرکت اپرداز طبق گزارش فعالیت ماهانه آبان ۹۹ نسبت به ۸ ماه ابتدای ۹۸ نزدیک به ۴۴ درصد افزایش داشته و سود خالص شرکت در صورت‌های مالی ۶ ماهه ۹۹  نسبت به ۶ ماهه ۹۸ حدود ۳۳۱ درصد رشد داشته است که عمده این افزایش سود از محل فعالیت اصلی شرکت نبوده و از خرید و فروش سهام به‌دست آمده است. در آبان ماه ۹۹ شرکت اپرداز یک قرارداد با باشگاه پرسپولیس به منظور صدور و تخصیص کارت هواداری باشگاه پرسپولیس و همچنین ایجاد درآمدزایی جهت این باشگاه با مشارکت بانک گردشگری بسته است که قرار داد مذکور اثر قابل ملاحظه‌ای در درآمد شرکت دارد.

شرکت مبین وان کیش با نماد اوان

شرکت مبین وان کیش در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۸۹ تاسیس شده و در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری منطقه آزاد کیش به ثبت رسیده است. این شرکت در بازار اول فرابورس و در گروه اطلاعات و ارتباطات با نماد اوان ثبت و در مرداد ۱۳۹۶ عرضه اولیه شده است. خدمات ارزش افزوده بر بستر تلفن همراه،‌ فروش شارژ تلفن‌های همراه اعتباری ایرانسل،‌ تولید برنامه‌های مشارکتی تلویزیونی،‌ فروش شارژ تلفن‌های همراه مشترکین همراه اول و‌ فروش تجهیزات محتوای دیجیتال از جمله محصولات و خدمات ارائه شده از سوی این شرکت است.

علاوه بر این اوان بخشی از سرمایه خود را در ایران و بخش دیگری را در عرصه بین‌المللی سرمایه‌گذاری می‌کند. عمده سرمایه‌گذاری شرکت براساس اهداف و برنامه‌ریزی‌های هیات‌مدیره، سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا است. اوان در شش ماه اول سال ۱۳۹۸، سود خالص ۹/ ۳ میلیارد تومانی ساخته بود که در شش ماه اول سال جاری، این سود با رشد ۴۸درصد به ۹/ ۵ میلیارد تومان رسیده است. ­­این شرکت در آبان ماه امسال، مجموعا ۱۴ میلیارد تومان درآمد داشته که با احتساب این درآمد مجموع درآمد شرکت در ۸ ماه اول سال جاری، ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است. این درآمد به نسبت درآمد کل سال ۹۸ این شرکت با مبلغ ۱۱۷ میلیارد تومانی، نوید رشد درآمد سالانه شرکت در پایان سال ۹۹ را می‌دهد.