از اهمیت و چشم‌انداز این صنعت همین بس که در سند چشم‌انداز راهبردی 1404 که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده است هفت رشته فعالیت صنعتی دارای اولویت است که نام صنعت کاشی و سرامیک در کنار صنایع فولادسازی و خودروسازی به‌چشم می‌خورد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر این صنعت، می‌توان به وضعیت ساخت و ساز در مسکن (رونق-رکود)، اجرای طرح‌های عمرانی و طرح‌های ملی نظیر مسکن مهر، مسکن ملی و تولید ناخالص داخلی(GDP)، نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ سوخت و هزینه‌های حمل و نقل اشاره کرد.

سرامیک‌ها را در حوزه تخصصی در چهار دسته فرآورده‌های سرامیکی ویژه، سرامیک‌های دیرگداز، فرآورده‌های سرامیکی زمخت و فرآورده‌های سرامیکی ظریف طبقه‌بندی می‌شوند و عمده درآمد شرکت‌های کاشی و سرامیکی پذیرفته شده در بازار سرمایه از فروش محصولات کاشی کف، کاشی دیوار، چینی بهداشتی، گرانیت و پورسلان حاصل می‌شود. در مقابل مواد مستقیم مصرفی برای تولید محصولات شامل مواد معدنی غیرفلزی خاک، رنگ و لعاب در نظر گرفته می‌شود.بر اساس آمارهای جهانی 10 کشور برتر در حوزه تولید و صادرات در جدول مشخص شده است.ایران در جایگاه هفتم تولیدکنندگان و همچنین جایگاه پنجم صادرکنندگان کاشی و سرامیک  در سطح جهان است که عمده صادرات خود را به کشورهای عراق، پاکستان، آذربایجان و گرجستان دارد که بالغ بر 91 کل صادرات سرامیک و کاشی کشور است.با نگاهی به نمودار صادرات کاشی و سرامیک کشور از نظر مقدار صادرات و نمودار روند ارزش صادراتی هر متر مکعب کاشی و سرامیک کشور درمی‌یابیم که میزان صادرات افزایش یافته است، اما ارزش دلاری هر متر مکعب کاهش یافته است که عمده دلیل آن را می‌توان رویکرد صادرات کم‌کیفیت دانست. در حال حاضر 16 شرکت در گروه کاشی و سرامیک در بازار سرمایه پذیرفته شده‌اند که 8 شرکت آن قابلیت معامله دارند.

با نگاهی به بازدهی این گروه و مقایسه آن با بازدهی بورس و فرابورس در‌می‌یابیم هر چند این صنعت در بازه سه ماه گذشته و یکسال اخیر بازدهی کمتری داشته  اما در بلندمدت بازدهی به مراتب چشمگیرتری نصیب سهامداران خود کرده است.

بررسی و مقایسه شرکت‌های فعال در گروه کاشی و سرامیک در جداول شماره یک، 2 و 3 مشخص شده است.

در این گروه سهم شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا با نماد کساوه (از شرکت‌های متعلق به بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی) بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده است و پایین‌ترین P/ E (ttm) را نیز دارد. از منظر میانگین حجم معاملاتی در 90 روز اخیر نیز سهام کحافظ بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند و بتای تمامی شرکت‌های این گروه زیر یک است و این مهم بیانگر آن است که در بازارهای نزولی با شیب کمتری نسبت به شاخص کل نزول خواهد کرد.

گفتنی است بیشترین حاشیه سود ناخالص که نشان‌دهنده فعالیت حاصل از فروش محصولات تولیدی شرکت و بهای تمام‌شده مربوط به سهام کپارس زیرمجموعه سهام کساوه است اما بیشترین سود خالص گروه که بیانگر تمامی فعالیت‌های شرکت از جمله سود سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های مالی است به ترتیب مربوط به سهم‌های کساوه، کپارس و کحافظ می‌شود. در بررسی نسبت‌های مالی بیشترین بازده دارایی‌ها (roa) به ترتیب در اختیار شرکت‌های کپارس، کساوه و کترام است و در بازده حقوق صاحبان سهام(roe)  به ترتیب شرکت‌های کپارس، کساوه کلوند پیشتاز هستند.

بنابراین در صورتی که شرایط مبادلات جهانی تسهیل شود می‌تواند برای این صنعت که تقریبا بیش از نصف محصولات خود را صادر می‌کند مفید باشد و تاثیر مناسبی بر عملکرد این گروه بگذارد، از سوی دیگر رونق بخش مسکن و ساخت و ساز در این حوزه منجر به بهبود عملکرد خواهد شد.