در ماه آوریل با شاخص بهای غلات که با کاهش جزئی نسبت به ماه مارس همراه بوده، سایر شاخص‌ها افت نسبتا شدیدی را تجربه کرده‌اند. همچنین بیشترین کاهش شاخص در آوریل ۲۰۲۰ مربوط به شکر بوده که نسبت به مارس همین سال افت ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. به گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، شاخص بهای مواد غذایی فائو در آوریل ۲۰۲۰ به‌طور میانگین معادل ۵/ ۱۶۵ بوده که نسبت به ماه مارس ۷/ ۵ واحد (معادل ۴/ ۳درصد) کاهش داشته و کمترین سطح از ژانویه ۲۰۱۹ تاکنون را ثبت کرده است. کاهش شاخص در آوریل در ادامه سقوط شاخص رخ داده که از سه ماه پیش شروع شده است. این روند عمدتا ناشی از اثرات منفی شیوع ویروس کووید- ۱۹ بر بازار بین‌المللی غذا است.  

غلات

شاخص بهای غلات فائو درآوریل ۲۰۲۰ به‌طور متوسط معادل ۱۶۴ بوده که اگرچه نسبت به ماه مارس به میزان جزئی پایین‌تر بوده اما همچنان ۴ واحد (۴/ ۲درصد) بالاتر از شاخص مربوط به آوریل ۲۰۱۹ است. در میان غلات عمده، قیمت‌های بین‌المللی گندم و برنج در آوریل به‌طور قابل توجهی افزایش داشته است، اما افت شدید قیمت ذرت موجب شده شاخص کل قیمت غلات نسبت به ماه پیش تغییر خاصی را تجربه نکند.

روغن گیاهی

شاخص بهای روغن‌های خام گیاهی در آوریل سال ۲۰۲۰ معادل ۸/ ۱۳۱ ثبت شده که نسبت به ماه گذشته ۲/ ۷ واحد کاهش یافته و پایین‌ترین سطح خود پس از آگوست ۲۰۱۹ را تجربه کرده است. این روند کاهش از فوریه ۲۰۲۰ شروع شده که عمدتا ناشی از افت بهای روغن خام پالم، سویا و کلزا بوده و در مقابل قیمت روغن خام آفتابگردان افزایش داشته است. ادامه روند نزولی قیمت روغن پالم به دلیل کاهش قیمت بین‌المللی نفت خام و کاهش تقاضای جهانی برای روغن پالم در بخش‌های غذا و انرژی بوده که در ادامه شیوع ویروس کووید- ۱۹ رخ داده است.

لبنیات

شاخص بهای لبنیات فائو در آوریل ۲۰۲۰ معادل ۲/ ۱۹۶ ثبت شده است، شاخص در این ماه نسبت به مارس ۳/ ۷ واحد کاهش یافته که در ادامه کاهش پیاپی دو ماه پیش بوده است. نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز این شاخص ۸/ ۱۸ واحد (معادل ۸/ ۸ درصد) کاهش یافته است. بهای کره، شیر خشک بدون چربی و شیر خشک کامل در آوریل ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد افت داشته‌اند که نشان‌دهنده افزایش ظرفیت صادرات، افزایش موجودی انبار و تقاضای ضعیف وارداتی برای آنها است.

گوشت

شاخص بهای گوشت فائو در آوریل ۲۰۲۰ به‌طور متوسط ۸/ ۱۶۸ واحد ثبت شده و نسبت به ماه مارس همین سال ۷/ ۴ واحد کاهش یافته است. این روند کاهشی برای چهارمین ماه پیاپی اتفاق افتاده است. در آوریل قیمت بین‌المللی برای انواع گوشت ارائه شده در شاخص، کاهش یافته است.  

شکر

شاخص بهای شکر فائو در آوریل ۲۰۲۰ سطح ۱۴۵ واحد را ثبت کرده که ۷/ ۲۴ واحد (۶/ ۱۴ درصد) نسبت به ماه مارس همین سال کاهش داشته است. این کاهش عمدتا به دلیل سقوط قیمت بین‌المللی نفت خام بوده است. کاهش قیمت‌های انرژی به این معنی است که کارخانه‌ها به جای تولید اتانول، به‌عنوان جایگزین بنزین از نیشکر بیشتر برای تولید شکر استفاده می‌کنند که این امر موجب گسترش بیشتر منابع صادراتی می‌شود.