به گزارش گلوب اند میل، متوسط نرخ تورم کانادا در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۲ درصد رسید که این نرخ تورم ۱.۳ درصد کمتر از تورم ثبت شده در بازه مشابه منتهی به سال قبل و دومین تورم ثبت شده منفی  متوالی ماهانه در این کشور  بوده است.

در بین بخش‌های مختلف، بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۳.۴درصد بوده است. تورم آب و برق نیز ۱.۷ درصد و مراقبت درمانی با ۱.۳ درصد اندازه گرفته شده است. از سوی دیگر کمترین تورم مربوط به بخش انرژی با منفی ۲۳.۷ درصد و لوازم منزل با منفی ۱.۲ درصد بوده است. در این بین قیمت بنزین ۱۸.۱ درصد و گازولین ۱۴ درصد ریزش کرده است.

جاش نی، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه آر بی سی اکونومیکس گفت: قیمت کالاهای ضروری با سرعت بیشتری رو به افزایش است و این یعنی با وجود کاهش محسوس قیمت سوخت، افزایش قیمت ها در بخش هایی نظیر مواد غذایی فشار بیشتری به مصرف کننده می آورد. 

بانکمرکزی کانادا تا پیش از بحران کرونا بر خلاف همتای آمریکایی خود تاکنون توانسته بود نرخ تورم را در محدوده دو درصدی باقی نگه دارد و این مساله به ثبات نرخ بهره نیز کمک کرده بود. با این حال این بانک اعلام کرده است که تحت تاثیر شیوع کرونا و سقوط قیمت نفت، نرخ تورم این کشور احتمالا به محدوده صفر درصدی کاهش پیدا خواهد کرد و انتظار می رود که دست کم در طول سه ماهه دوم سال شاهد تداوم این وضعیت باشیم. 

طبق اعلام مرکز آمار کانادا، هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه آوریل با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱.۶ درصد رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.