چشم‌انداز ۲۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و عراق

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: براساس برآوردهایی که از تجارت ایران و عراق در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری وجود دارد، توانسته‌ایم امسال حدود ۷ میلیارد دلار به عراق صادرات داشته باشیم و این روند در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت. به گفته وی، رسیدن به آمارهای صادراتی ایران به عراق در سال‌های گذشته دور از انتظار نیست و حتی در صورت فراهم بودن مقدمات لازم می‌توان به هدف‌گذاری تجارت مشترک ۲۰ میلیارد دلار در سال دسترسی پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه میزان صادرات ایران به عراق در آبان‌ماه امسال کاهشی نسبی را تجربه کرد، در این باره توضیح داد: این کاهش همزمان با کاهش نسبی آمار صادرات ما به تمامی کشورها بود. البته با توجه به مبحث صادرات برق و انرژی به عراق این کاهش نیز جبران خواهد شد. آل‌اسحاق با اشاره به نزدیکی دو کشور ایران و عراق به یکدیگر، بیان کرد: با توجه به حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی در بازارهای عراق این امید را داریم که روال مثبت سال‌های گذشته ادامه پیدا کند و با ایجاد برخی تغییرات و توسعه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌ها، امکان رسیدن به اهداف کلان دو کشور نیز به وجود‌ آید. به گزارش «ایسنا» وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صادرات اعلام کرده بود که ایران سالانه حدود ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه خود دارد و این انتظار وجود دارد که عدد صادرات تا سال ۱۴۰۰ دو برابر شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، از سال گذشته یکی از موانع تجاری در مسیر توسعه روابط با عراق، ایجاد برخی ممنوعیت‌های وارداتی این کشور بود که باعث شد ورود بخشی از کالاهای ایرانی به همسایه غربی با مشکل مواجه شود. در واقع اعمال برخی سیاست‌ها از سوی دولت عراق مانند افزایش تعرفه‌های وارداتی یا ممنوعیت‌های تجاری، هدف‌گذاری‌های تعیین‌شده میان دو کشور را با دست‌اندازهایی مواجه کرد. البته موضوع محدود شدن صادرات برخی از کالاهای ایرانی به عراق، از اوایل سال گذشته آغاز شد؛ یعنی زمانی که این کشور تعرفه ورود ۶۳ قلم از کالاهای ایرانی را افزایش داد و ورود برخی از آنها را ممنوع کرد. در آن زمان فعالان صادراتی، این محدودیت را ناشی از وجود برخی مشکلات در حوزه استانداردسازی عنوان کردند.

در ادامه همین روند، صدور برخی دیگر از کالاهای ایران به عراق ممنوع شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیمان اشاره کرد. اما با شروع سال جدید، محدودیت‌های مذکور تنها به سیمان ختم نشد و عراق دامنه ممنوعیت ورود کالاها را افزایش داد تا از این پس صادرات برخی از محصولات پرفروش و باکیفیت ایرانی نیز به بازار این کشور همسایه امکان‌پذیر نباشد. محصولاتی که عمدتا در دو حوزه «صنعت احداث» و «صنعت غذا» قابل تفکیک هستند. «سیمان سیاه»، «بلوک سبک بتنی»، «آبمیوه، انواع شربت و نوشیدنی» و «انواع بستنی» از جمله کالاهایی هستند که براساس تصمیمات ماه‌های اخیر، ایران امکان صادرات آنها را به عراق نخواهد داشت، محصولاتی که ایران در بخش عمده‌ای از آنها حضور فعالی در بازار عراق داشته است.