به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، راهکار پکن در برابر تنش‌های تجاری آمریکا درحالی است که یک هفته پیش از آغاز مذاکرات تجاری غول‌های اقتصادی دنیا، روز دوشنبه واشنگتن در اقدامی تنش‌زا نام ۲۸ شرکت و اداره دولتی چین را به فهرست سیاه دولت ایالات‌متحده افزود، اقدامی که بهانه نقض حقوق‌بشر در منطقه شین‌جیانگ چین صورت گرفته است. همانند اقدامی که اوایل امسال دولت آمریکا علیه غول تکنولوژی چین، هوآوی، صورت داد، در بیانیه روز دوشنبه نیز برخی از شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی چین هدف تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته‌اند. براساس بیانیه‌ای که وزارت بازرگانی آمریکا روز دوشنبه منتشر کرد، نقش این نهادها در نقض حقوق‌بشر و جریان سرکوب اقلیت‌های مذهبی به خصوص مسلمانان منطقه شین‌جیانگ توسط دولت چین، بهانه اصلی این تحریم‌ها بوده است.

ویلبر روس، وزیر بازرگانی آمریکا در این بیانیه اظهار می‌کند: «ایالات‌متحده سرکوب اقلیت مذهبی در چین را تحمل نخواهد کرد.» به گزارش «الجزیره» ازجمله شرکت‌هایی که نام‌ آنها در این فهرست سیاه به چشم می‌خورد می‌توان به شرکت تولیدکننده دوربین‌های نظارتی «هیک‌ویژن» و همچنین شرکت‌های هوش‌مصنوعی «میگوی تکنولوژی» و «سنس‌تایم» اشاره کرد. ممنوعیت‌های جدید دولت آمریکا علیه شرکت‌های چینی در زمانی است که تنش‌ها میان دو کشور روزافزون درحال بالا گرفتن است، به‌خصوص تنش‌ها پیرامون سیاست‌های تجاری و اقدامات دولت چین در منطقه شین‌جیانگ غربی. روز دوشنبه کاخ‌سفید همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکرات تجاری دو کشور پس از چند ماهه وقفه مجدد از روز پنج‌شنبه از سر گرفته خواهد شد. در این مذاکرات قرار است هیات تجاری ارشد چین به رهبری لیو هی، معاون نخست‌وزیر با تیم تجاری آمریکا شامل رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا، و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور گفت‌وگو داشته باشد.

در میان این فهرست سیاه ۲۸ شرکتی، نام ۱۸ نهاد دولتی امنیتی در منطقه شین‌جیانگ شامل یک دانشگاه افسری و ۸ نهاد اقتصادی به چشم می‌خورد. شرکت «مگوی تکنولوژی» که تحت حمایت غول تجارت الکترونیک چین یعنی «علی‌بابا» قرار دارد در این رابطه اعلام کرده است به شدت با این تصمیم دولت آمریکا مخالف است، تصمیمی که هیچ مبنای واقعی ندارد. به ادعای مقامات شرکت «مگوی» تکنولوژی‌های این شرکت تاکنون اثرات مثبت قابل‌توجهی برای جامعه چین به همراه داشته است. به‌دنبال این اقدام دیگر شرکت‌ مشمول این فهرست یعنی «هیک‌ویژن» نیز توسط تمامی نهادهای فدرال آمریکا از خرید هر نوع تجهیزات مخابراتی و تکنولوژی از این کشور منع خواهد شد. این ممنوعیت درحالی است که نگرانی‌هایی نیز درخصوص ارتباط هوآوی با نهادهای امنیتی چین وجود دارد. به عقیده صاحب‌نظران، آمریکایی‌ها نگرانند سیستم‌های تولیدی هوآوی با ایجاد روزنه‌های مخفی در تجهیزات شبکه مخابراتی ممکن است در خدمت اهداف جاسوسی دولت چین درآیند.

ژاپن جایگزین چین و اتحادیه اروپا

روز دوشنبه رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین توافق تجاری نهایی با ژاپن را به امضا رساند، توافقی که برخی بازارهای پاسیفیک را روی کشاورزان خواهد گشود، درهایی که پس از خروج آمریکا از توافق آسیا-پاسیفیک در اوایل ۲۰۱۷ روی تولیدکنندگان آمریکایی بسته شده بود. در کنفرانس خبری که در اتاق روزولت کاخ‌‌سفید برگزار می‌شد دونالد ترامپ با اشاره به اینکه توافق تجاری با ژاپن پیروزی بزرگی برای کشاورزان آمریکایی است، گفت: «من فکر می‌کنم با ژاپن در مرحله‌ای هستیم که پیش از این هیچ‌گاه بهتر از زمان فعلی نبوده است.» به گزارش «مارکت اینسایدر» مقامات آمریکایی برآورد کرده‌اند این توافق تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی آمریکا نظیر پنیر، مشروبات الکلی، گوشت قرمز و خوک، گندم و مغز بادام را به ارزش تقریبی ۷ میلیارد دلار کاهش خواهد داد. در مقابل، دولت آمریکا تعرفه واردات محصولات صنعتی از ژاپن را تحت این توافق کاهش خواهد داد. براساس این توافق آمریکایی‌ها همچنین محدودیت‌های سختگیرانه‌تری علیه تجارت دیجیتال دو کشور در نظر خواهند گرفت.

ادعاهای ترامپ درخصوص توافق با ژاپن درحالی است که به عقیده صاحب‌نظران این توافق تنها بخشی از منافع مشارکت دوسویه اقیانونس آرام را برای آمریکایی به همراه خواهد داشت، توافقی که پس از خروج ترامپ از آن درحال‌حاضر با ۱۱ کشور به کار خود ادامه می‌دهد. تام کاپر، سناتور دموکرات ایالت دلاور در گفت‌وگویی که ماه گذشته با تلویزیون «بلومبرگ»‌ داشت در این رابطه می‌گوید: این توافق بهتر از هیچ چیز است. این توافق حتی به توافق تجارت دوسویه اقیانوس آرام نزدیک هم نیست. به عقیده صاحب‌نظران توافقی که دولت ترامپ با ژاپنی‌ها به امضا رسانده است هیچ ایده‌ای درخصوص تعرفه‌های فعلی محصولات خودرویی و تهدیدات تعرفه‌ای سال گذشته دونالد ترامپ علیه واردات محصولات ژاپنی به بهانه امنیت ملی کشورش ندارد.

البته شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در اظهاراتی مدعی شده است در توافق با آمریکا به او اطمینان داده شده واردات کشورش از این اقدامات دولت آمریکا مصون خواهد بود، هر چند جزئیاتی در این خصوص ارائه نکرده است. رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری ایالات‌متحده در این رابطه می‌گوید: «ژاپنی‌ها به‌خصوص می‌خواستند در این مذاکرات پیرامون تعرفه‌های خودرویی گفت‌وگو صورت گیرد. در برهه کنونی اما این تعرفه‌ها نمی‌تواند بخشی از توافق تجاری میان دو کشور باشد.» به گزارش «بیزینس اینسایدر»، دولت آمریکا همواره به‌دنبال راهی برای آرام کردن کشاورزان کشورش بوده است، کشاورزانی که از تنش‌های تعرفه‌ای با چین و سایر شرکای تجاری این کشور متضرر شده‌اند.