براساس خبری که در وبگاه «سازمان تجارت جهانی» قرار گرفته، این سخنان آزودو در ضیافت ناهاری با مشارکت رهبران ۷ کشور پیشرفته جهانی (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، آمریکا) و همچنین مقامات ارشد اتحادیه اروپا، سازمان ملل، سازمان بین‌المللی نیروی‌کار، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان همکاری و توسعه اقتصاد ایراد ‌شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، رئیس «سازمان تجات جهانی» در این صحبت‌ها گفت: «مبارزه با نابرابری چالش اصلی تمام جامعه جهانی است. تمرکز ریاست فرانسوی «گروه۷» بر این موضوع بسیار اهمیت دارد. سیاست‌های داخلی در حوزه‌هایی همچون آموزش و مهارت‌آموزی دوباره نیروی‌کار بیکار شده، و همچنین زیرساخت‌ها، برای کمک به سازگاری مردم با اقتصاد قرن بیست‌ویکم و تقویت فراگیری ضروری است. در این رابطه تجارت می‌تواند نقشی مهمی ایفا کند.» آزودو در ادامه صحبت‌های خود افزود: «کارهای زیادی وجود دارد که می‌توان در نظام تجارت بین‌الملل به منظور بهبود فراگیری و توزیع گسترده‌تر منافع ناشی از تجارت و اقتصاد مدرن انجام داد. در این خصوص اعضای سازمان تجارت جهانی از طریق تعدادی طرح و گفت‌وگوی مبتکرانه این کارها را جلو می‌برند. اصلاحات سازمان تجارت جهانی فرصتی خوب برای تمرکز بر دستورات کار پیرامون موضوعاتی که تجارت و قوانین تجاری بین‌المللی را به روش‌های فراگیر در برابر تقاضاهای امروز اقتصاد جهانی پاسخگوتر می‌کند است. بر این اساس درحال‌حاضر گفت‌وگوهایی در مناطق مختلف جهان پیرامون موضوعاتی همچون کشاورزی و شیلات در جریان است. در سایر حوزه‌ها نیز که از پتانسیل‌های بالایی برخوردارند همچون تجارت الکترونیک، چنین طرح‌های مبتکرانه به کمک کسب‌وکارهای کوچک، تقویت قدرت اقتصادی زنان و سرمایه‌گذاری می‌شتابد.» در بخش پایانی صحبت‌های این مقام تجاری جهانی آمده است: «پیشرفت‌ها در این حوزه‌ها برای کمک به بخش‌های حاشیه‌ای جوامع مدرن ادامه خواهد یافت. ما باید از فرصت‌های پیش آمده نهایت استفاده را ببریم. در این رابطه رهبری «گروه ۷» برای حرکت رو به جلو در این حوزه‌ها حیاتی خواهد بود. بنابراین من به تداوم همکاری‌ها با اعضای «گروه۷» به منظور حمایت و تقویت نظام تجارت جهانی چشم دوخته‌ام.»

بیانیه پایانی

پس از این گفت‌وگوهای دو روزه، نشست «گروه۷» در روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت. در این بیانیه، رهبران اقتصادهای پیشرفته جهان به اتحاد محکم و روحیه مثبت خود در این گفت‌وگوها تاکید کردند. خلاصه بیانیه‌ این گروه در ۷ حوزه دسته‌بندی شده است. در حوزه تجارت، «گروه۷» پایبندی خود را به تجارت جهانی آزاد و عادلانه و ثبات اقتصادی جهان اعلام کرده است. این گروه از مقامات مالی خود، خواسته است به دقت اقتصاد جهان را زیرنظر داشته باشند. بنابراین «گروه۷» امیدوار است با اصلاح «سازمان تجارت جهانی» به بهبود حوزه‌هایی همچون حفاظت مالکیت معنوی، حل‌وفصل اختلافات تجاری، و حذف سیاست‌های تجاری ناعادلانه کمک شود. بر این اساس اعضای این گروه تعهد کرده‌اند در ۲۰۲۰ به توافقی برای ساده‌سازی موانع قانونی و مدرن‌سازی مالیات‌های بین‌المللی در چارچوب «سازمان همکاری و توسعه‌ اقتصادی» دست یابند. بخشی از این بیانیه نیز مربوط به مواضع اعضای گروه در قبال ایران است. بر این اساس «گروه۷» در بیانیه‌ خود دو هدف را در مورد ایران به اشتراک گذاشته است: اطمینان از اینکه ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، و تقویت صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه.

دل‌مشغولی تجاری آمریکا، به نفع روسیه

دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در رابطه با قتل اسکریپال، مامور سابق امنیتی روسیه، به اجرا گذشته شد. در این رابطه اما کارشناسان مدعی شده‌اند این دور از تحریم‌ها به‌خاطر درگیری آمریکا در جنگ‌تجاری با چین، ملایم‌تر از موارد قبلی است. به گزارش خبرگزاری «راشا تودی»، دور دوم محدودیت‌های مربوط به مسموم شدن مامور سابق امنیتی روسیه که سال گذشته اتفاق افتاد و منجر به کشته‌ شدن او شد روز دوشنبه به اجرا گذاشته شد. براساس تحریم‌های جدید، بانک‌های آمریکایی از مشارکت در بازار اوراق بدهی دولتی روسیه ممنوع شده‌اند. به‌علاوه در این دور‌ از تحریم‌ها محدودیت‌هایی برای کالاهایی که در دسته‌بندی تحت کنترل وزارت بازرگانی قرار دارند درنظر گرفته شده است. این درحالی است که به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با هر نوع رهبری روسیه در نهادهای مالی بین‌المللی مخالفت خواهند کرد. با این حال بسیاری معتقدند این دور از تحریم‌ها فاقد قاطعیت لازم مانند دوره‌های قبل است. البته کارشناسان دلایل متفاوتی را برای این نرمش آمریکایی در قبال دولت روسیه عنوان می‌کنند. به اعتقاد ولادیمیر باتیوک، کارشناس ارشد موسسه آمریکا و کانادا مستقر در مسکو، این تغییر موضع دولت آمریکا به‌نظر در راستای کمک به اقتصاد کشورش بوده است. این کارشناس روس آشنا با سیاست‌های آمریکا گفته است: «قانون‌گذاری آمریکا بر مبنای منافع شرکت‌های این کشور است. در واقع مشخص است که تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی به‌ ضرر غول‌های آمریکایی نظیر شل تمام می‌شود.» البته برخی معتقدند آمریکایی‌ها در سیاست‌گذاری‌ها، بیش از همه، چین‌ را مدنظر قرار داده‌اند. به عبارتی تنش‌های ادامه‌دار آمریکا و چین از دیگر دلایلی است که واشنگتن مواضع خود را در قبال دولت روسیه ملایم کرده است. واسیلی کاشین، محقق بخش خاور دور آکادمی روسی علوم در این رابطه می‌گوید: «درحال‌حاضر توجه دولت آمریکا به‌طور کامل به جنگ‌تجاری با چین معطوف است. با توجه به چشم‌انداز تیره روابط واشنگتن و پکن، هیچ‌کس انتظار تلخی بیشتر روابط آمریکا و روسیه را ندارد.» به گفته این کارشناس، آمریکا تمایل ندارد کاری کند که شوک اضافی به بازارهای مالی جهان وارد شود.