شانس دوباره برای صلح تجاری

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» در این رابطه اوایل سال گذشته پس از اینکه دونالد ترامپ به بهانه‌های کسری تجاری عظیم کشورش، عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی و انتقال اجباری تکنولوژی‌ شرکت‌های آمریکایی توسط چشم‌بادامی‌ها، واردات از چین را هدف تعرفه‌ای قرار داد، جنگ تجاری غول‌های اقتصادی دنیا آغاز شد، جنگی که بر اقتصاد جهانی سایه انداخته، بازارهای جهانی را ملتهب و زنجیره عرضه بین‌المللی را مختل کرده است. بر این اساس دولت آمریکا تاکنون ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی به کشورش را هدف تعرفه ۲۵ درصدی قرار داده، اتفاقی که چین تماما آنها را تلافی کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «همان‌گونه که انتظار می‌رفت گفت‌وگوی خوبی داشتیم و مذاکرات با چین ادامه خواهد داشت.» او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «ما به مسیر درست بازگشتیم.» در موضوع «هوآوی»، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی جهان که دولت آمریکا آن را تهدیدی برای کشور و متحدانش خوانده است، دونالد ترامپ به همتای چینی خود وعده داد محدودیت‌هایی که پیرامون فروش کسب‌وکارهای کشورش به این شرکت وضع کرده است را ملغی خواهد کرد. با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید موضوع «هوآوی» تنها در صورت نتیجه دادن مذاکرات میان دو کشور حل خواهد شد. او در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «ما در صحبت‌های خود به هوآوی هم اشاره‌هایی داشتیم. من گفتم باید این موضوع را تا آخر نگه داریم. یکی از چیز‌هایی که من اجازه دادم و ممکن است عده بسیاری را شگفت‌زده کند این است که ما حجم گسترده‌ای از محصولات آمریکایی را به این شرکت خواهیم فروخت و آنها با این محصولات، کالاهای متنوع بسیاری را تولید خواهند کرد. من گفتم مشکلی نیست ما فروش محصولات خود را به این شرکت ادامه خواهیم داد.» البته او در ادامه صحبت‌های خود افزود تنها اجازه فروش محصولاتی را به این شرکت می‌دهد که موضع امنیت ملی آمریکا نباشد. به گفته او جلسات زیادی درخصوص موضوع شرکت «هوآوی» برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد که به‌دنبال نشست او با رئیس‌جمهوری چین، پکن حجم گسترده‌ای از محصولات آمریکایی را خواهد خرید. او در این رابطه گفت: «ما تصمیم گرفتیم تعرفه‌ها را افزایش ندهیم و آنها قرار است محصولات آمریکایی را خریداری کنند.» او در بخشی از صحبت‌های خود به‌طور مجزا تاکید کرد که نمی‌خواهد محدودیت‌ها بر دانشجویان چینی به منظور ورود به دانشگاه‌های آمریکا را افزایش دهد. ترامپ می‌گوید خواسته او این است که با دانشجویان چینی همانند بقیه رفتار شود. در طرف مقابل وزیرخارجه چین بدون اینکه به جزئیات اشاره کند در بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکره‌کنندگان دو کشور گفت‌وگوهایی درخصوص برخی موضوعات خواهند داشت. در این بیانیه‌ همچنین آمده است در نشست روز شنبه رئیس‌جمهوری شی‌جین‌پینگ به ترامپ گفت امیدوار است دولت آمریکا رفتاری منصفانه با شرکت‌های چینی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا، خروجی نشست روز شنبه، همانی بود که بسیاری از کارشناسان پیش از برگزاری پیش‌بینی کرده بودند. بر این اساس پیش از برگزاری این نشست، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود آغوشش به روی توافق تجاری با چین باز است، توافقی که به ادعای او تاریخی خواهد بود. او در حاشیه نشست «گروه ۲۰» گفت: «من واقعا فکر می‌کنم ما بسیار (به توافق تجاری) نزدیک بودیم و بعد اتفاقی افتاد و اندکی از دست ما لیز خورد. اکنون نیز ما درحال نزدیک شدن به این توافق هستیم.» او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «من فکر می‌کنم نشست بسیار سازنده‌ای خواهیم داشت و می‌توانیم کاری را جلو بریم که قطعا تاریخی خواهد بود.» پیش از آغاز این نشست رئیس‌جمهوری چین نیز مدعی شد آمادگی دارد در موضوعات بنیادی با همتای آمریکایی تبادل دیدگاه کند. او گفت: «۴۰ سال است که تغییرات قابل‌توجهی در وضعیت بین‌المللی و روابط آمریکا و چین اتفاق افتاده است. اما یک حقیقت ابتدایی بدون تغییر مانده است: چین و آمریکا هر دو از همکاری سود می‌برند و از تقابل ضرر می‌کنند.» او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «من امروز آمادگی دارم با شما پیرامون موضوعات بنیادی که نگرانی‌هایی را درخصوص تقویت روابط چین و آمریکا ایجاد کرده است گفت‌وگو کنم.» البته یادداشتی که پیش از برگزاری این نشست رسانه دولتی چین منتشر کرد حکایت از آن دارد که دو کشور در دستیابی به توافق مسیر آسانی در پیش نخواهند داشت. در این رابطه روزنامه «گلوبال تایمز» وابسته به حزب کمونیست چین اوایل روز شنبه در گزارشی با اشاره به خروج آمریکا از توافق آب‌وهوایی پاریس نوشت: «جامعه جهانی باید با اقدامات دمدمی‌مزاجانه آمریکا مقابله کند. هر چند دشوار است اما جهان نیاز دارد افسار دولت آمریکا را بکشد. مشکل اینجاست که بسیاری از کشورها واهمه دارند با سیاست‌های قلدرمآبانه آمریکا مقابله کنند. این به‌خاطر آن است که یا از قدرت آمریکا می‌ترسند یا می‌خواهند از موقعیت این کشور در نظام بین‌المللی بهره برند.»

در این رابطه خوزه آنجل گوریا، دبیر کل «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» روز جمعه در گفت‌وگویی که با خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا داشت مدعی شد شکست گفت‌وگوهای میان دونالد ترامپ و شی‌جین‌پینگ «بسیار بسیار مخرب» خواهد بود. او گفت: «شکست این مذاکرات می‌تواند بر تک‌تک اقتصادهای جهان اثر بگذارد... به این خاطر که آمریکا و چین روابط گسترده‌ای با سایر کشورها دارند، این اثرگذاری اجتناب‌ناپذیر و بسیار منفی خواهد بود.» در این رابطه «صندوق بین‌المللی پول» در گزارش ماه ژوئن خود هشدار داده بود اجرایی شدن دور آخر تهدید تعرفه‌ای ترامپ (بر ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی) به‌طور بالقوه می‌تواند رشد اقتصادی جهان را در ۲۰۲۰ تا نیم درصد کاهش دهد. کریستین لاگارد، رئیس‌ «صندوق بین‌المللی پول» که یکی از مقامات شرکت‌کننده در نشست «گروه ۲۰» بود نیز در یادداشتی که در وبگاه این صندوق منتشر شده است می‌نویسد: «در گفت‌وگو با رهبران گروه ۲۰، به آنها یادآور شدم که اقتصاد جهانی در مسیری دشوار قرار دارد: سرمایه‌گذاری ضعیف شده، جریان تجارت کاهش چشمگیر یافته و صادرات و واردات به پایین‌ترین نرخ رشد خود از زمان بحران مالی رسیده است. گرچه صندوق انتظار دارد با حرکت به جلو، رشد اقتصادی جهان قدری تقویت شود، اما ریسک‌های چشم‌انداز همچنان جدی باقی خواهند ماند. در این رابطه یکی از مهم‌ترین ریسک‌ها، تجارت است. درحالی‌که از سرگیری مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین مورد استقبال ما است، اما تعرفه‌های اعمال شده تاکنون رشد اقتصادی جهان را محدود ساخته است و موضوعات حل‌نشده نااطمینانی‌های گسترده‌ای را متوجه آینده می‌سازد.»

 

غلبـه حاشیـه بر متـن در اجـلاس جی‌۲۰

شکایت رسمی ایران از آمریکا