به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران در این نشست خورشید گزدرازی، دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر اظهار کرد: با ابلاغ نامه سازمان صنعت، معدن و تجارت به گمرکات، ۱۳۰۰ کانتینر رسوب شده در گمرک بوشهر ترخیص می‌شود و بر این اساس کالاهایی که تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال به بندر یا منطقه ویژه اقتصادی وارد شدند، با ارز متقاضی و بدون نیاز به انتقال ارز، به‌صورت موردی ترخیص خواهند شد. گزدرازی با اشاره به اهمیت ترخیص کانتینرهای رسوب شده در گمرک بیان کرد: ترخیص و روانه بازار شدن این کانتینرها می‌تواند به رونق کسب‌و‌کار استان بوشهر کمک قابل‌توجهی کند و در این زمینه چنانچه از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی بوشهر به خوبی استفاده شود، این مهم در توسعه استان نیز نقشی تاثیرگذار دارد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: تعداد خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی موجود در گمرک بوشهر حدود ۲ هزار دستگاه برآورد شده که تعدادی از آنها مشکل قضایی داشته و قابلیت ترخیص ندارند؛ اما مابقی آنها با توجه به حل مشکل ثبت سفارش و با همکاری نمایندگی‌های مربوطه، از قابلیت خروج از گمرک برخوردارند. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: با توجه به اینکه بندر بوشهر به‌عنوان مهم‌ترین کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود، انتظار می‌رود از خط کشتیرانی بوشهر - قطر برای صادرات کالاهای سایر استان‌ها نیز استفاده شود و در این راستا با اتاق‌های بازرگانی و همچنین اتاق‌های بازرگانی مشترک سراسر کشور رایزنی می‌شود تا بتوانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند و در این زمینه استان بوشهر آماده هر گونه همراهی و همکاری است. وی اضافه کرد: خط کشتیرانی بوشهر - قطر به افزایش صادرات، استفاده بیشتر از ظرفیت‌های استان بوشهر و همچنین جذب گردشگر منجر می‌شود.

ضمن اینکه در جذب بار و مسافر امکانات قابل‌توجهی دارد و می‌توان هفته‌ای سه روز این خط را برقرار کرد. در ادامه رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بوشهر با قدردانی از راه‌اندازی خط کشتیرانی بوشهر- قطر گفت: با توجه به ظرفیت بالای استان بوشهر در عرصه گردشگری دریایی، در راستای حمایت از این بخش، تسهیلات بدون سود پرداخت می‌شود. عبدالکریم گراوند افزود: این شناور دارای ظرفیت فوق‌العاده‌ای در عرصه تجارت و گردشگری دریایی است که باید از این ظرفیت استفاده حداکثری شود. وی با بیان اینکه هزینه حمل‌و‌نقل هوایی افزایش یافته است، افزود: حمل‌و‌نقل دریایی ارزان‌ترین راه برای فعالیت تجاری است که با توجه به استقرار خط کشتیرانی بوشهر- قطر باید از این قابلیت در عرصه تجارت و گردشگری استفاده بهینه شود. با توجه به ظرفیت بالای استان بوشهر در عرصه گردشگری دریایی، در راستای حمایت از این بخش، تسهیلات بدون سود پرداخت می‌شود.

گراوند با تاکید بر رونق اقتصادی و تجاری در استان بوشهر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین‌ ظرفیت‌های استان ساحلی بوشهر فعالیت تجارت دریایی است که در این راستا امکانات مورد نیاز فراهم شده است. وی، حل مشکلات تولیدکنندگان و تجار را مورد تاکید قرار داد و افزود: بیش از ۶۰ درصد فعالیت اقتصادی استان بوشهر در بخش خدمات است؛ از طرف دیگر زندگی و معیشت بخش عمده‌ای از مردم ساحل‌نشین استان بوشهر با دریا و تجارت دریایی گره خورده است، بنابراین حل مشکلات این حوزه باید در اولویت قرار گیرد تا معیشت مردم ساحل‌نشین استان بوشهر خدشه‌‌دار نشود. گراوند با تاکید بر فعال شدن پنجره واحد تجاری استان بوشهر گفت: یکی از عوامل مهم مشکلات در حوزه سرمایه‌گذاری، پیچ‌وخم سیستم‌های اداری است که این مهم سبب استرس و بروز مشکلات در این عرصه شده است و دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باید در عرصه رونق سرمایه‌گذاری همکاری‌های خود را با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران تسریع کنند.

استاندار بوشهر همچنین با قدردانی از تلاش حوزه‌های مالیاتی و گمرکی در راستای رفع مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران تاکید کرد: تامین اجتماعی باید همراهی خود را افزایش دهد؛ چراکه حیات کاری تامین اجتماعی به محیط‌های کارگری و اقتصادی وابسته است. اگر حمایت از تولیدکنندگان نباشد سبب بروز آسیب به این بخش و دیگر بخش‌های تحت پوشش آن می‌شود. وی با تاکید بر همکاری اتاق بوشهر با استان‌های همجوار برای توسعه فعالیت‌های تجاری در بنادر و گمرکات استان بوشهر گفت: نشست تخصصی بازرگانان استان‌های بوشهر با دیگر استان‌ها می‌تواند با زبان مشترک مشکلات را بررسی و برطرف کنند. استاندار بوشهر، حمایت از مجموعه‌های تولیدی را ضروری دانست و با اشاره به ظرفیت تولید بذر مورد نیاز محصولات کشاورزی در شهرستان دشتی تصریح کرد: برای واگذاری مجموعه تولید بذر کشاورزی در شهرستان دشتی به بخش خصوصی همکاری‌های لازم مورد توجه قرار دارد چرا که این بخش ضمن تامین بذر مورد نیاز محصولات کشاورزی، در جلوگیری از واردات نقش مهم و موثری ایفا می‌کند.