مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی محقق شده در ۱۱ ماه امسال خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و ۳۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه محقق شده و شاهد ۱۳ میلیون دلار صادرات از این منطقه بوده‌ایم. ضمن اینکه رویکرد جدید این منطقه، کاهش بوروکراسی اداری که منطقه آزاد ماکو را به یک نقطه کانونی تبدیل می‌کند.  سلیمانی با بیان اینکه اکنون حدود ۱۸ میلیارد دلار کالا از طریق مرز بازرگان ترانزیت می‌شود، افزود: تلاش می‌شود زنجیره لجستیک در این منطقه شکل بگیرد تا فقط شاهد ترانزیت کالا نباشیم؛ ترانزیت درحال‌حاضر بیشترین مزیت را برای این منطقه به همراه دارد که با تشکیل زنجیره لجستیک در انبارداری، سردخانه و هوشمندسازی که در نسل چهارم لجستیک مورد نیاز است، این مزیت بیشتر هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه در افق ایران ۱۴۰۴ حجم بار این منطقه به حدود ۱۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد، ادامه داد: مصوبه مرکز لجستیک منطقه آزاد ماکو از دولت دریافت شده و تلاش می‌شود دهکده لجستیک به‌زودی در این منطقه راه‌اندازی شود.

سلیمانی در ادامه با بیان اینکه شهرک صنعتی مشترک ماکو با ترکیه راه‌اندازی می‌شود، گفت: ۷۰۰ هکتار از اراضی این منطقه برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده که رایزنی با این کشور برای همکاری درحال انجام است. درحال‌حاضر مشاوران ایرانی درحال مطالعه برای چگونگی احداث این شهرک هستند و از سوی دیگر رایزنی با هلدینگ‌های بزرگ ترکیه‌ای برای حضور در منطقه ماکو و شهرک مشترک در دستور کار قرار دارد. وی یکی دیگر از اهداف و اولویت‌های جدید منطقه آزاد ماکو را توسعه کشاورزی برشمرد و خاطرنشان کرد: ارس با نزدیک به ۱۰ میلیارد مترمکعب آب بهترین امکان برای توسعه کشاورزی را در اختیار ما قرار داده است. همچنین ایجاد زنجیره‌های تولید در محصولات دامی و کشاورزی از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم و در این راستا تلاش می‌شود با توسعه کشت و صنعت‌های بزرگ و تعاونی‌های زراعی و نیز اصلاح نژاد دام‌ها، این منطقه به یکی از کانون‌های تولید گوشت قرمز و سفید تبدیل شود. وی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه گردشگری است، افزود: توسعه بوم‌گردی، گردشگری و طبیعت‌گردی از اهداف این منطقه برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آن است و نوروز ۱۳۹۸ نخستین رویداد ملی گردشگری در این منطقه برگزار خواهد شد. سلیمانی به راه‌اندازی گردشگری دیجیتال در این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد برنامه ماکوگرام برای نخستین بار در کشور در این منطقه عملیاتی شده است.