‌هادی حق‌شناس در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل‌ونقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: ایران یکی از قدیمی‌ترین اعضای سازمان جهانی دریانوردی IMO است و مباحث و چالش‌های مشترکی را با کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی به‌ویژه کشورهای اروپایی در این حوزه دارد.

وی درباره مباحث و چالش‌های مشترکی که بین اعضای سازمان جهانی دریانوردی وجود دارد، تصریح کرد: توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست دریایی، جایگزین کردن سوخت مناسب برای کشتی‌ها، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ارتقای سطح ایمنی دریانوردی، محور و اهداف مشترکی است که با همکاری کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی قابل پیگیری است. حق‌شناس افزود: حفاظت از محیط‌زیست دریایی از اولویت‌های اتحادیه اروپا و ایران است و وظیفه مشترک داریم تا با تامین تجهیزات و تسهیلات به حفظ محیط زیست دریایی کمک کنیم. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود تحریم‌های غیرقانونی و غیرعقلانی اعمال شده، رسیدن به اهداف حفظ محیط‌زیست دریایی و ارتقای استانداردهای ایمنی و افزایش کارآیی کشتی‌ها دشوار است.  مدیرکل لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی نیز در این همایش گفت: بنادر ایران در سال‌های اخیر از نظر عملیات بندری و عملیات گمرکی دستخوش تحولات زیادی شده است و در همین راستا از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در ایران در بحث لجستیک را مد نظر قرار دهند، سرمایه‌گذاری‌ای که به‌طور حتم با بازگشت سرمایه اولیه همراه خواهد بود. خسرو سرایی، مدیرکل لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت لجستیک و زنجیره تامین، آن را از مهم‌ترین مباحث در زمینه حمل‌ونقل کالا دانست و پیش‌بینی و آینده‌نگری در این حوزه را مهم و حیاتی خواند.  وی تصریح کرد: مدیریت بندر به‌طور مستقیم نباید در تجارت دخالت داشته باشد، بلکه باید زمینه و بستر مناسب برای بهبود تجارت و ارتباط منسجم بین زنجیره تامین را مهیا کند. سرایی در تعریف طرح لجستیکی در کلاس جهانی گفت: ادغام و هماهنگی در راستای زنجیره تامین بسیار حائز اهمیت بوده که این مهم با در نظر گرفتن مواردی نظیر همکاری مشترک، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها، ایجاد نظم و ‌‌هارمونی در سیستم‌های فناوری اطلاعات، استانداردسازی پروسه‌ها و بازمهندسی پروسه‌ها به وقوع می‌پیوندد.

وی اظهار کرد: در گذشته جذابیت بندر به تنهایی عامل جذب سرمایه‌گذاران بود اما امروزه جذابیت بندر به تنهایی فاکتور کافی نبوده بلکه جذابیت زنجیره تامین و به کارگیری تمام ملزومات لجستیکی است که باعث جذب افراد و سرمایه‌گذاران به سوی بنادر می‌شود.  سرایی با بیان اینکه توافقات خوبی بین سازمان بنادر و اتحادیه اروپا بعد از برجام صورت گرفت، افزود: اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود در حوزه حمل‌ونقل دریایی و لجستیک پایبند بماند. وی تصریح کرد: بنادر ایران در سال‌های اخیر از نظر عملیات بندری و عملیات گمرکی دستخوش تحولات زیادی شده است و در همین راستا از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در ایران در بحث لجستیک را مدنظر قرار دهند، سرمایه‌گذاری‌ای که به‌طور حتم با بازگشت سرمایه اولیه همراه خواهد بود.  مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در اولین روز این سمینار از شکایت ایران از اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه حمل‌ونقل دریایی خبر داد که هفته آینده تقدیم سازمان بین‌المللی دریانوردی در لندن می‌شود. وی افزود: شکایت ایران برای ارائه به سازمان بین‌المللی دریانوردی مستند به قوانین بین‌المللی است و در اجلاس آینده این سازمان، سندی از سوی ایران علیه اقدامات آمریکا در زمینه حمل‌ونقل دریایی ایران، صادر خواهد شد. وی با بیان اینکه در این اجلاس، بیانیه ایران به‌صورت یک سند رسمی ‌منتشر خواهد شد، اضافه کرد: در این زمینه هیچ کشوری با آمریکایی‌ها همراهی نکرده و در اجلاس آینده سازمان جهانی دریانوردی شاهد حمایت کشورهای عضو از این سند خواهیم بود.