به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» ژاپن‌تایمز، خبرگزاری دولتی ژاپن، نوشت بر اساس بیانیه مشترک این سه اقتصاد، اصلاحات مورد نظر شامل یک سیستم هشداردهنده برای یارانه‌های صنعتی داخلی است و همچنین تقویت‌ فعالیت‌های کمیته‌های معمول سازمان تجارت جهانی را دربر می‌گیرد. به گفته یکی از مقامات وزارت اقتصاد، بازرگانی و تجارت ژاپن، این نخستین‌بار است که سه طرف بر طرحی با هدف حمایت سه‌جانبه از اصلاحات این سازمان که مقر اصلی آن در ژنو است، توافق کرده‌اند. بنا بر اعلام این مقام ژاپنی در نشستی مطبوعاتی که پس از این دیدار مشترک سه‌جانبه برگزار شد، این سه اقتصاد قصد دارند طرح پیشنهادی خود را در ماه آینده میلادی در سازمان تجارت‌جهانی ثبت کنند. در این دیدار سه‌جانبه، هیروشیگه سه‌کو، وزیر بازرگانی ژاپن، رابرت لایتیزر، نماینده بازرگانی آمریکا و سیسیلیا ملمستروم، کمیسیونر بازرگانی اتحادیه اروپا سه طرف مذاکره بودند.

در بیانیه مشترک این سه اقتصاد آمده است:‌ «وزرا بر این عقیده اشتراک نظر دارند که سازمان تجارت جهانی باید اصلاح شود و با توجه به عملکرد نظارتی و مراقبتی این سازمان، این توافق به‌دست آمده است که به‌عنوان نخستین گام، یک طرح شفافیت و هشداردهندگی در نشست بعدی شورای تجارت کالاهای سازمان تجارت جهانی مورد حمایت مشترک قرار گیرد.» قرار است این نشست در ماه نوامبر در ژنو تشکیل شود. این توافق در شرایطی حاصل شده است که برخی از اعضای سازمان تجارت جهانی همچون چین، نتوانسته‌اند خود را با سیستمی هشداردهنده مطابق سازند. بر اساس این سیستم هشداردهنده، همه اعضای سازمان ملزم هستند در هنگام افزایش یا تمدید یارانه‌های یک صنعت داخلی درباره این اقدام خود اطلاع‌رسانی‌کنند و آن را گزارش دهند.

هشدار WTO

همزمان، سازمان تجارت جهانی هشدارهای خود در زمینه یک جنگ تجاری تمام عیار را تکرار و اعلام کرد که چنین جنگی اثراتی جدی بر رشد اقتصادی جهان خواهد گذاشت و مشاغل بسیاری را از بین خواهد برد. روز سه‌شنبه روبرتو آزودو، رئیس این سازمان افزود که چنین جنگی در چنین سناریویی هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. وی که در همایشی صنعتی در برلین علیه تنش‌های روزافزون تجاری بین چین و آمریکا سخنرانی می‌کرد، گفت: ‌«چراغ‌های هشدار روشن شده‌اند. تداوم شدت تنش‌ها تهدیدی است روزافزون علیه ثبات، مشاغل و رشدی که امروزه شاهد آن هستیم.» وی در ادامه افزود: یک جنگ تجاری تمام‌عیار که منجر به شکستی در همکاری‌های تجاری بین‌المللی شود، موجب کاهش رشد تجارت جهانی تا حدود ۷۰ درصد و کاهش رشد اقتصادی جهان تا ۹/ ۱ درصد خواهد شد. آزودو گفت:‌ «در چنین سناریویی هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت و همه مناطق تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت.» بر این اساس، فقط اتحادیه اروپا در حدود ۷/ ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست خواهد داد. آزودو افزود: ‌«واضح است که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین اتفاقی روی دهد.»