تهدید رکورد‌شکنی تعرفه‌ها در آمریکا

چه وضعیت کنونی را «جنگ‌تجاری» بنامیم چه خیر، مطمئنا اولین شلیک تجاری صورت گرفته است. این وضعیت توجه و بیش از همه اقدام ما را می‌طلبد.» به گفته آزودو تشدید تنش‌های تجاری می‌تواند موجب کاهش معنادار رشد اقتصادی در آمریکا و سایر ملت‌های جهانی شود: «وضعیت بسیار جدی است. محدودیت‌های تجاری تلافی‌جویانه نمی‌توانند عادی جلوه داده شوند. تنش‌های رو به افزایش اثرات اقتصادی گسترده‌ای به همراه خواهند داشت و اشتغال و رشد را در تمامی کشورهای تهدید می‌کنند، وضعیتی که در آن قشر فقیر بیشترین ضربه را خواهند خورد.»

به گزارش «بیزینس اینسایدر»، عمده اقتصاددانان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که توسعه تجارت بین‌المللی و مبادله آزاد کالاها، به‌طور کلی بر تمامی کشورهای مشارکت‌کننده اثرات مثبت دارد. البته آنها موافق این موضوع نیز هستند که قوانین فعلی تجارت مانع از بهره‌مندی جمعیت به‌خصوصی در جوامع – شامل بخشی از جمعیت آمریکا – می‌شود. در این باره، مدیریت‌ این روندها برای تجارت در حال رشد که یکی از چالش‌های دولت‌ها به شمار می‌رود حیاتی است. به ادعای مقام ارشد «سازمان تجارت جهانی»، خطراتی که روند کاهشی تجارت جهانی به همراه دارد، در حال افزایش است. در این باره «شاخص چشم‌انداز تجارت جهان» این سازمان که رشد تجارت جهانی را اندازه می‌گیرد از ۸/ ۱۰۱ گزارش ماه گذشته به ۳/ ۱۰۰ در گزارش ماه آگوست کاهش یافته است. یافته‌های این گزارش تاکیدی بر پیش‌بینی‌های صندوق مبنی‌بر روند کاهشی رشد تجارت جهان است.

رکورد بیشترین تعرفه در ۵۰ سال اخیر

«بانک مرکزی اروپا» در بیانیه‌ای هشدار داد تعرفه‌های تجاری آمریکا به بالاترین سطح خود در نیم قرن اخیر خواهد رسید. این بانک با انتقاد از سیاست‌های حمایت‌گرایانه دونالد ترامپ درخصوص اثرات منفی که این تعرفه‌ها برای اقتصاد ناحیه یورو به‌همراه دارد ابراز نگرانی کرده است. این در شرایطی است که ترامپ در جدیدترین توییت خود اعلام کرده است که برای تنبیه کشور ترکیه تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم این کشور را دو برابر می‌کند. پیش از این ترامپ به‌دلیل زندانی شدن یک کشیش آمریکایی در این کشور دو تن از مقامات این کشور را، موردتحریم قرار داده بود و حالا این تعرفه‌های جدید با هدف اعمال فشار بیشتر بر اقتصاد این کشور که هم‌اکنون نیز از افت شدید ارزش لیر خود رنج می‌برد، طراحی شده است. ترامپ در توییت خود نوشت: ‌«روابط ما با ترکیه در حال حاضر خوب نیست!» پیش از این اردوغان دلیل افت لیر کشورش را توطئه خارجی خوانده بود.

در عین حال روز پنج‌شنبه «بانک مرکزی اتحادیه اروپا» در تازه‌ترین بیانیه ماهانه خود مدعی شد که ریسک‌های منفی اقتصاد جهانی به دنبال تنش‌های تجاری اخیر میان آمریکا و چین و همچنین تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه بیشتر شدت یافته است. این بانک در بیانیه خود می‌نویسد: «اگر قرار به اجرایی شدن تمام تهدیدات باشد، میانگین تعرفه‌های آمریکا به بالاترین سطح ۵۰ سال اخیر خود خواهد رسید. این سیاست‌ها ریسک‌های جدی برای تجارت جهانی و کسب‌وکارهای اقتصادی در کوتاه و میان‌مدت به همراه دارد.» یکی دیگر از نگرانی‌هایی که این بانک در بیانیه جدید خود به آن اشاره کرده، بررسی‌های دولت آمریکا مبنی‌بر وضع تعرفه بر واردات خودرو از اروپا است. پیش از این دونالد ترامپ تهدید کرده بود بر تمامی خودرو‌ها و قطعات خودرویی وارداتی از اروپا تعرفه وضع خواهد کرد، گرچه پس از نشست ماه اخیر ژان‌کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا و ترامپ، اجرایی شدن این تعرفه‌ها فعلا به حالت تعلیق در آمده است. به گزارش «فایننشال تایمز»، اقتصاد ناحیه یورو رشدی قدرتمند را در سال ۲۰۱۷ تجربه کرد، اما در آغاز سال ۲۰۱۸ روندی کاهشی یافت. بر این اساس رشد اقتصادی این ناحیه از ۷/ ۰ درصد در فصل آخر ۲۰۱۷ به ۴/ ۰ درصد در فصل نخست و ۳/ ۰ درصد در فصل دوم ۲۰۱۸ کاهش یافت. یکی دیگر از نگرانی‌های ناحیه یورو عملکرد ضعیف اقتصاد آلمان در ماه‌های اخیر بوده است. در این باره جدیدترین داده‌های «اداره آمار فدرال آلمان»، نشان می‌دهد سفارش‌های جدید بخش تولیدی این کشور که در ماه مه افزایشی ۶/ ۲ درصدی را تجربه کرده بود، در ماه ژوئن، ۴ درصد کاهش یافت. کارستن برژسکی، اقتصاددان ارشد شرکت خدمات مالی «آی‌ان‌جی» آلمان در رابطه با این کاهش کم‌سابقه می‌گوید: «آمارهای ناامیدکننده سفارش‌ها، نشانه‌های اولیه از اثرات جنگ‌تجاری بر اقتصاد آلمان است.» دلیل اصلی این امر، کاهش ۷/ ۴ درصدی سفارش‌ها خارجی بوده است.

کاهش تجارت در فصل سوم

پنج‌شنبه هفته گذشته «سازمان تجارت جهانی» جدیدترین «شاخص چشم‌انداز تجارت جهانی» خود را منتشر کرد. در این باره مقدار این شاخص از ۳/ ۱۰۰ ماه گذشته به ۸/ ۱۰۰ واحد در ماه آگوست کاهش یافته است. بخش عمده این کاهش تحت‌تاثیر عملکرد ضعیف زیرشاخص‌های سفارش صادرات و تولید و فروش خودرو بوده که به‌دنبال تشدید تنش‌های تجاری میان غول‌های اقتصادی دنیا اتفاق افتاده است. خبرگزاری «رویترز» در این خصوص می‌نویسد کاهش سفارش‌های صادرات و تولید و فروش خودرو احتمالا موجب کاهش رشد تجارت جهان در فصل سوم خواهد شد.

«بوئینگ»:‌ تجارت آزاد می‌خواهیم

دنیس مویلنبرگ، مدیرعامل «بوئینگ» با ابراز نگرانی درخصوص تنش‌های تجاری اخیر میان آمریکا و چین می‌گوید این تنش‌ها صنعت هوایی جهان را با چالش مواجه خواهد ساخت. او که روز پنج‌شنبه در مقر کارخانه این شرکت در اورت واشنگتن مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌ان‌ان» داشت، می‌گوید صحبت‌هایی درخصوص تعرفه‌ها و اقدامات تلافی‌جویانه با دولت ترامپ داشته که به نظر اثرگذار بوده است. مویلنبرگ در این باره می‌گوید: «ما با چالش‌هایی درخصوص تعرفه‌ها و تجارت روبه‌رو هستیم و نگرانی‌هایی در این حوزه داریم. اما حقیقت این است که ما در میز مذاکره قدرت داریم و می‌بینیم که دولت سعی می‌کند به ما – به عنوان یک کسب‌وکار – در «جنگ‌تجاری» کمک کند.