مدیر کل فائو در دومین سمپوزیوم بین‌المللی بوم‌شناسی کشاورزی خواستار ایجاد نظام‌های غذایی سالم‌تر و پایدارتر شده و تاکید کرد که بوم‌شناسی کشاورزی می‌تواند به چنین تحولی بینجامد. به گزارش دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در ایران، خوزه گرازیانو داسیلوا در این نشست که از ۳ الی ۵ آوریل (۱۴ تا ۱۶ فروردین) در مقر اصلی سازمان فائو در رم برگزار می‌شود اعلام کرد که هم‌اکنون تولید غذا در نظام‌های کشاورزی توأم با مصرف شدید منابع است که هزینه بسیاری بر محیط‌زیست وارد کرده و در نتیجه شاهد تخریب اراضی، جنگل‌ها، آب، کیفیت هوا و تنوع زیستی هستیم.

وی افزود: تمرکز بر تولید غذا به هر بهایی، برای از بین بردن گرسنگی کافی نبوده و «ما با شیوع جهانی پدیده چاقی مواجه هستیم.»

مدیر کل فائو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما باید روش تولید و مصرف غذا را متحول ساخته و نظام‌های غذایی پایداری را ایجاد کنیم که غذای سالم و مغذی ارائه کرده و در عین حال از محیط‌زیست نیز حفاظت می‌کنند. بوم‌شناسی کشاورزی می‌تواند از چند جهت به این فرآیند یاری رساند.»

بوم‌شناسی کشاورزی با تلفیق دانش سنتی و علمی، رویکردهای اکولوژیکی و اجتماعی را در نظام‌های کشاورزی به کار برده و بر تعامل بین گیاهان، حیوانات، انسان‌ها و محیط‌زیست تمرکز دارد. داسیلوا ضمن درخواست از سیاست‌گذاران کشورها برای حمایت بیشتر از بوم‌شناسی کشاورزی گفت: «برای حرکت رو به جلو، باید دولت‌ها و سیاست‌گذاران جهان تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند.» بوم‌شناسی کشاورزی می‌تواند از منابع طبیعی و تنوع زیستی حفاظت کرده و همچنین سازگاری در برابر تغییرات اقلیمی را تقویت کند. این رویکرد مقاومت خانوارهای روستایی بالاخص در کشورهای درحال توسعه که با پدیده گرسنگی مواجه هستند را بهبود می‌بخشد. بوم‌شناسی کشاورزی همچنین به تولید و مصرف غذای سالم و مغذی یاری رسانده و اقتصاد و بازارهای محلی را رونق می‌دهد.

در این سمپوزیوم سه روزه ۷۰۰ سیاست‌گذار، کارشناس بوم‌شناسی کشاورزی، محققان دانشگاهی و نمایندگان کشورها، جامعه مدنی، بخش‌خصوصی و نیز کارگزاری‌های سازمان ملل حضور دارند تا درباره عناصر و اقدامات کلیدی به منظور تقویت به‌کارگیری این رویکرد، بحث و تبادل‌نظر کنند. سمپوزیوم بر شناسایی نیازها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی ارتقای سیاست‌ها، اقدامات و سرمایه‌گذاری در حوزه بوم‌شناسی کشاورزی متمرکز است. فائو اولین سمپوزیوم بین‌المللی بوم‌شناسی کشاورزی را در سال ۲۰۱۴ برگزار کرد و از آن زمان نشست‌هایی در آمریکای لاتین، جنوب آفریقا، اروپا، آسیاسی مرکزی و آسیا و اقیانوسیه برگزار شده است. در چهار سال گذشته، بیش از ۱۴۰۰ شرکت‌کننده از ۱۷۰ کشور جهان در تلاش‌های جهانی برای بحث و گفت‌وگو درباره اهمیت و پتانسیل بوم‌شناسی کشاورزی حضور داشته‌اند.