فاز جدید همکاری تهران-ورشو

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی گفت: ایران و لهستان از سال‌های قبل، روابط گسترده‌ای با یکدیگر داشتند و به‌رغم وجود تحریم‌ها، روابط خود را ادامه دادند. رئیس اتاق ایران در ادامه به قراردادهای جدید بین دو کشور در حوزه نفت و گاز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بعد از نهایی‌شدن برجام طی دو سال گذشته قراردادهای بزرگی بین دو کشور در حوزه نفت و گاز به امضا رسید که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط دو کشور در سایر حوزه‌های اقتصادی باشد. وی تصریح کرد: در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری، محصولات دارویی و بهداشتی، کشاورزی، مواد غذایی و زیست‌محیطی ظرفیت‌های خوبی برای همکاری بین فعالان اقتصادی دو کشور وجود دارد.

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود مشکل اصلی در مناسبات ایران و لهستان را روابط بانکی دانست و از آن به‌عنوان مانعی بر سر راه فعالان اقتصادی یاد کرد و در ادامه از سفیر لهستان خواست که در امر اعزام و پذیرش هیات‌های اقتصادی همکاری کرده و امکانات لازم برای این مهم را فراهم کند. شافعی همچنین توسعه روابط بین استان‌های دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های موجود، خواستار شد. در ادامه یاروسلاو مارچین دومانسکی، سفیر جدید لهستان در تهران با تاکید بر اهمیت توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور با توجه به دوستی دیرینه بین دو ملت، اجرایی شدن دو توافق بزرگ در زمینه نفت و گاز را مهم و حساس خواند. سفیر لهستان در تهران، راه‌اندازی پرواز مستقیم بین دو کشور را یکی از برنامه‌های مهم عنوان کرد و از پیگیری آن توسط شرکت هواپیمایی لهستان خبر داد.  وی که به تازگی ماموریت خود در ایران را آغاز کرده، ضمن تاکید بر حمایت دولت لهستان از برجام، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانیم دوستی، تعهدات و وظایفی به‌دنبال خود دارد. ما معتقدیم این دوستی باید به دستاوردهای واقعی برای مثال به دستاوردهای اقتصادی منجر شود و سفارتخانه تمام تلاش خود را می‌کند تا در این راستا قدم بردارد.

دومانسکی با اشاره به اینکه در پایان ماه آوریل کمیسیون مشترک دو کشور با حضور وزیر اقتصاد لهستان در تهران برگزار می‌شود، گفت: پیوند و همکاری جدیدی بین منطقه البرز و سیلیسیا در لهستان آغاز شده که شرکت‌های لهستانی تمایل زیادی به بهره‌گیری از این موقعیت دارند. وی همچنین در مورد لزوم رفع موانع و مشکلات بانکی از سفر تعدادی از کارشناسان این حوزه به ایران طی آینده‌ای نزدیک خبر داد. براساس این گزارش، رفت و آمدهای اقتصادی ایران و لهستان طی سال‌های اخیر افزایش یافته است و دوکشور به دنبال توسعه روابط اقتصادی هستند. در هفته جاری نمایشگاه همکاری‌های تجاری و فرهنگی لهستان در تهران برگزار شد و بخشی از توانمندی‌های لهستان برای فعالان اقتصادی و فرهنگی ایران به نمایش درآمد. همچنین همزمان با برگزاری این نمایشگاه، هیات ۴۶ نفره اقتصادی از لهستان در ایران حاضر شد تا راه‌های همکاری اقتصادی دو کشور را مورد بررسی قرار دهند.

سیاست‌گذاران لهستان سال گذشته با اجرای برنامه Go Iran نشان داده‌اند که در همکاری با ایران جدیت دارند. آمار مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) از مراودات تجاری دو کشور نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۱۶ معادل ۱۴۳ میلیون و ۷۶۸ هزار دلار به لهستان صادرات داشته است. میوه و خشکبار به‌عنوان اصلی‌ترین کالای صادراتی به لهستان سهم ۱۸ میلیون و ۱۰۱ هزار دلاری در صادرات به این کشور دارد. در این سال واردات ایران از لهستان ۸۹ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار بوده است. تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به‌عنوان اصلی‌ترین کالاهای وارداتی از لهستان سهم ۲۱ میلیون و ۳۰۶ هزار دلاری در واردات از این کشور دارد. طی دیدارهایی که تاکنون نمایندگان بخش‌خصوصی دو کشور داشته‌اند، بر ضرورت راه‌اندازی خط پروازی مستقیم میان تهران- ورشو تاکید شده است. توسعه روابط بانکی از دیگر موارد مورد تاکید فعالان اقتصادی ایران و لهستان محسوب می‌شود. دو کشور تاکنون مذاکراتی برای همکاری در زمینه دارو، انرژی، کشاورزی، مواد غذایی و ماشین‌آلات صنعتی داشته‌اند.