اعطای 30 میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت به چایکاران

محمدولی روزبهان درخصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران به خبرگزاری فارس گفت: ۸۰ درصد مطالبات چایکاران معادل ۱۶۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است. وی به کاهش بارش‌های جوی طی سال جاری اشاره کرد و گفت: به همین دلیل ۲۲ درصد کاهش برداشت برگ سبز چای داشته‌ایم، اما این را هم باید گفت که میزان نزولات جوی معادل سال ۹۳ بوده است که در آن سال ۶۵ هزار تن برگ سبز چای برداشت شد، ولی به‌دلیل انجام کارهای به‌زراعی و احیای باغات رها شده چای، امسال این رقم ۱۰۸ هزار تن بوده است.

رئیس سازمان چای همچنین به افزایش پرداخت وام‌های به‌زراعی از طرف صندوق حمایت از توسعه چای کشور اشاره کرد و گفت: پرداخت وام با کارمزد ۴ درصد از سال ۹۴ آغاز شده که رقم آن چشمگیر نبود، ولی امسال تاکنون حدود ۶ میلیارد تومان به ۴۶۵۰ چایکار پرداخت کرده‌ایم که صرف تامین هزینه‌های جاری و رسیدگی به باغات چای می‌شود.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: به ازای هر هکتار باغ چای ۲ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت می‌دهیم و بنا داریم تا سقف ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه کنیم. روزبهان در مورد صندوق حمایت از صنعت چای کشور این‌گونه توضیح داد که ۴۹ درصد از سهم این صندوق مربوط به دولت و ۵۱ درصد ‌آن مربوط به چایکاران و بخش‌خصوصی است که دولت علاوه بر آن قدرالسهم چایکاران را هم پرداخت کرده است و اکنون این صندوق ۶۰ میلیارد تومان سرمایه دارد که فقط ۵ میلیارد تومان آن توسط کارخانه‌های چای تامین شده است.

رئیس سازمان چای همچنین از پرداخت وام سرمایه‌ای به چایکاران برای انجام کارهایی همچون آبیاری تحت‌فشار و احیای باغات خبر داد و گفت: امیدواریم با اعطای وام‌های ارزان‌قیمت بتوانیم در راستای توسعه کشت چای و رسیدن تا مرز خودکفایی پیش برویم.