تایید ترکیب تیم اقتصادی دولت چهاردهم

تشکیل دولت وفاق ملی

در هفته‌های گذشته بحث‌های زیادی در زمینه چگونگی انتخاب وزرای دولت چهاردهم وجود داشت. مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم پیش از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری، همواره بر عبور از اختلافات داخلی و همفکری‌ طیف‌های مختلف سیاسی با هدف بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید می‌کرد. انتشار لیست وزرای پیشنهادی دولت نیز نشان داد که پزشکیان سعی دارد تا به گفته‌های خود در زمینه همکاری طیف‌های مختلف فکری عمل کند. نگاهی به مشاوران اقتصادی پزشکیان در ابتدای فعالیت‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که اغلب این افراد به اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد اعتقاد داشتند با این حال، او پس از پیروزی در انتخابات، به افرادی که دیدگاه‌های مبتنی بر اقتصاد نهادگرا داشتند نیز نزدیک شد.

 این الگو در انتخاب تیم اقتصادی دولت نیز تکرار شد. در حال حاضر برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت جدید مانند عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، دارای دیدگاه‌های اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد هستند. از سوی دیگر، احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به اقتصاد نهادگرا معتقد است. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که با وجود تفاوت‌هایی در دیدگاه‌های اعضای تیم اقتصادی دولت چهاردهم، تفاهمات زیادی نیز بین این افراد وجود دارد که می‌تواند امیدبخش باشد. پیش از این کارشناسان نیز معتقد بودند که آنچه بیش از شاخص بودن چهره‌های انتخابی دولت برای تیم اقتصادی اهمیت دارد، هماهنگی اعضای این تیم با یکدیگر است.

نگاهی به ترکیب تیم اقتصادی دولت چهاردهم نشان می‌دهد که اعضای این تیم در ادبیات ابتدایی علم اقتصاد با یکدیگر تفاهم دارند. با توجه به چالش‌های اقتصادی که در کشور وجود دارد، این نوع تفاهم می‌تواند به اتخاذ سیاست‌های هماهنگ برای رسیدن به اهداف مشخص دولت کمک کند. از سوی دیگر، نقطه اشتراکات دیگری نیز بین اعضای این تیم وجود دارد. برای مثال عبدالناصر همتی و احمد میدری هر دو از اعضای هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران هستند و سابقه تدریس در یک فضای آکادمیک مشترک می‌تواند دلیلی برای نزدیکی ادبیات اقتصادی این افراد در مسائل بنیادی اقتصاد باشد.

آغاز کار بدون وقفه دولت

با تمام بحث‌هایی که پیرامون چگونگی نگاه اعضای کابینه دولت چهاردهم به مسائل اقتصادی وجود دارد، می‌توان گفت که ترکیب تیم اقتصادی دولت جدید تقریبا تکمیل شده است. با انتخاب رئیس کل بانک مرکزی پازل تیم اقتصادی تکمیل خواهد شد. در واقع، اخذ رای اعتماد همه وزرا در روز گذشته این امکان را به دولت داد تا بدون اتلاف وقت کار خود را آغاز کند. نگاهی به برنامه اقتصادی عبدالناصر همتی نشان می‌دهد که او رشد اقتصادی پایین و نوسانی و همچنین نرخ‌های تورم بالا و مزمن را از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد کشور می‌داند. تحولات اقتصادی ایران در دهه‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که ریشه بسیاری از معضلات فعلی اقتصاد کشور، تورم‌های بالا و رشد اقتصادی پایین است. تیم اقتصادی دولت چهاردهم نیز باید بتواند هرچه سریع‌تر با رسیدن به یک نظر مشترک در مسیر مهار تورم گام بردارد و زمینه‌های لازم را برای رشد اقتصادی مورد انتظار فراهم کند.