جذب 5/ 1میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط ایران در ۲۰۲۲

ایران در سال۲۰۲۱ بالغ بر یک‌میلیارد و ۴۲۵میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که به این ترتیب میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سال۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن ۷۵میلیون دلار افزایش داشته است. در سال۲۰۲۱ نیز میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران با رشد ۶درصدی مواجه شده بود. از سال۲۰۱۸ تا سال۲۰۲۰ جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران روندی نزولی را طی می‌کرد؛ اما طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این روند معکوس شده است و شاهد رشد دوباره سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور بوده‌ایم.

ایران در سال۲۰۱۷ بالغ بر ۵میلیارد و ۱۹میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال۲۰۱۸ به ۲میلیارد و ۳۷۳میلیون دلار، در سال۲۰۱۹ به یک‌میلیارد و ۵۰۸میلیون دلار و در سال‌۲۰۲۰ به یک‌میلیارد و ۳۴۲میلیون دلار کاهش یافته بود؛ اما در سال۲۰۲۱ میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به یک‌میلیارد و ۴۲۵میلیون دلار و در سال۲۰۲۲ به یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، ایران در سال۲۰۲۲ همچنین ۱۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای دیگر داشته است؛ این رقم برای سال پیش از آن ۸۲میلیون دلار اعلام شده بود.

رتبه۷۹ ایران از نظر میزان جذب سرمایه خارجی در جهان

رشد ۵درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال۲۰۲۲ در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در جهان طی این سال ۱۳درصد کاهش داشته و به ۱۲۹۴میلیارد دلار رسیده است. ایران میان کشورهای جهان از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در رتبه ۷۹ طی سال۲۰۲۲ قرار داشته است. آمریکا با جذب سرمایه ۲۸۵میلیارد دلاری در رتبه نخست، چین با ۱۸۹میلیارد دلار در رتبه دوم و سنگاپور با ۱۴۱میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند. میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا در این سال ۲۶درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است. ایران از کشورهایی مثل بلغارستان، استونی، ایرلند، آلبانی، صربستان، ایسلند، پاکستان و ترکمنستان سرمایه خارجی بیشتری در سال۲۰۲۲ جذب کرده است.ایران چهارمین کشور خاورمیانه از نظر جذب سرمایه خارجی است.

ایران میان ۱۰کشور این منطقه از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال۲۰۲۲ در رتبه۴ قرار گرفته است. عربستان با جذب سرمایه ۷میلیارد و ۸۸۶میلیون دلاری در رتبه نخست منطقه قرار گرفته است و عمان با ۳میلیارد و ۷۱۶میلیون دلار و بحرین با یک‌میلیارد و ۹۵۱میلیون دلار در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. میزان جذب سرمایه خارجی در سایر کشورهای منطقه عبارت است از: ایران یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار، اردن یک‌میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار، کویت ۷۵۸میلیون دلار، لبنان ۴۵۸میلیون دلار، فلسطین ۲۳۳میلیون دلار، قطر ۷۶میلیون دلار و عراق منفی ۲میلیارد و ۸۸میلیون دلار.