ماجرای یک آمار انحرافی در دولت رئیسی /ببینید

اخیرا گزارشی توسط دولت درباره میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی منتشر شده که با واقعیت‌های اقتصادی ایران همخوانی ندارد. ماجرا از این قرار است که رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۱ اعلام کرد که در یک سال اخیر حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی معتبر در کشور صورت گرفته است که این میزان نسبت به سال پایانی دولت قبل رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. طبق اعلام این مقام دولتی، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال پایانی دولت قبل حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

معاون رئیسی: پسرم خارج از کشور است اما...

وی همچنین در گفتگوی خودش با خبرگزاری دولت اعلام کرده که مبنای محاسبه میزان سرمایه‌گذاری خارجی نیز تغییر کرده است. یعنی قبلا برای محاسبه میزان سرمایه‌گذاری، صرف صدور مجوز سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی مبنای اعلام آماری بود اما در رویه جدید که در یک سال اخیر توسط سازمان سرمایه‌گذاری ایجاد شده صرفا میزان سرمایه‌گذاری که بخشی از آن به صورت قطعی ظرف مدت کوتاه و چندماهه وارد کشور شده باشد اعلام خواهد شد. «علی فکری» در ادامه گفت اگر رویه قبلی یعنی صرف صدور مجوز را مبنا قرار دهیم میزان سرمایه‌گذاری خارجی یک سال اخیر حدود ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است و بر همین اساس میزان سرمایه‌گذاری خارجی یک سال پایانی دولت قبل نیز ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار بوده یعنی رشدی معادل ۲.۵ برابر.

بیشتر بخوانید : انتقاد تند نماینده اصولگرای مجلس از رئیسی/ تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست

این مقام دولت ضمن خودداری از بیان جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در کشور طی یک سال اخیر دلیل این افزایش سرمایه‌گذاری خارجی را اصلاح رویکرد سیاست‌گذاری نسبت به گذشته و اتخاذ راهبردهای فعالانه با کشورهای همسایه و همسو به عنوان کشورهای هدف جهت ورود سرمایه به ایران دانسته است.

این آمار اعلامی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری با آمارهای از قبل از اعلام شده توسط نهادهای مختلف همخوانی ندارد.

به این نکته باید توجه داشته باشیم که منظور رئیس سازمان سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذاری خارجی ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در یک سال اخیر البته طبق گفته خودش ورود سرمایه قطعی بوده بوده نه صرفا صدور مجوز سرمایه‌گذاری.


بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.