موسسات غیربانکی زیر ذره‌بین

از دلایل مهم تشکیل این نشست در هفته اخیر باید به شکست دو بانک تجاری مهم ایالات‌متحده در ماه‌های اخیر اشاره کرد؛ زیرا در پی این رویداد برخی از مقامات این نقطه نگرانی خود را از تکرار تاریخی بحران مالی ۲۰۰۸ ابراز کردند و افزودند که با توجه به عدم اطمینان مالی در سطح جهان و عقبگرد سرمایه‌گذاران از سپرده‌گذاری در بخش بانکی و روی آوردن آنها به بازار‌های جهانی از جمله رمزارزها و طلا، موسسات غیر بانکی نقش مهم‌تری را ایفا خواهند کرد. از این رو برای دفع خطرهای احتمالی در خصوص تضعیف سیستم‌های بانکی باید قوانین سختگیرانه‌تری را در ارتباط با موسسات غیر بانکی اتخاذ کرد. زیرا با هجوم معامله‌گران به این بخش، حوزه بانکداری آمریکا جذابیت خود را در بلندمدت از دست خواهد داد. بنابراین رگولاتورهای ارشد ایالات‌متحده روز جمعه قوانین جدیدی را برای سرعت بخشیدن به ارزیابی ریسک‌های ثبات مالی و آسان‌تر کردن تعیین موسسات غیربانکی تحت نظارت فدرال رزرو پیشنهاد کردند. در راستای این موضوع جنت یلن نیز نگرانی خود را صندوق‌های تامینی، به دلیل عدم نظارت آنها و احتمال سرریزهای سیستمیک از سوی شرکت‌های در معرض خطر، مطرح کرد.

او همچنین معتقد است که قوانین وضع شده ترامپ در سال ۲۰۱۹، مانع از رشد نهاد‌های مذکور از سیاست‌های او در بلندمدت خواهد بود. بنابراین این مقام پولی به عنوان راس این هرم نظارتی افزود که برای تغییرات در قوانین غیر‌بانکی با عنوان «موانع نامناسب» حداقل زمان مورد نیاز ۶سال خواهد بود. اما او در همین راستا اعلام کرد: «این یک جدول زمانی غیرواقعی است که می‌تواند مانع از آن شود که شورا برای رسیدگی به یک خطر نوظهور برای ثبات مالی قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدام کند.»

همچنین برخی از مقامات حاضر در این جلسه اظهار کردند: فرآیند تجدید‌نظر در قوانین غیر‌بانکی امکان تعامل گسترده بین تنظیم‌کننده‌ها و یک شرکت را فراهم می‌کند. پس از آن جرمی پاول نیز اعلام کرد: به‌طور کلی، من معتقدم که تغییرات پیشنهادی توسط مقامات شورا رویکردی متعادل برای پرداختن به خطرات بالقوه برای ثبات مالی ایالات‌متحده به رقم خواهد آورد.» اما در این میان مدیر گروه مدیریت دارایی انجمن صنعت اوراق بهادار و بازارهای مالی گفت: از آنجا که مدیران دارایی توسط مشتریان خود هدایت می‌شوند و ترازنامه‌های کوچکی دارند، نباید قوانین برای آنها تعیین کرد. این گروه افزود که وارونه شدن رهنمودهای دوران ترامپ «نگران‌کننده» است. همچنین گروه‌های بازرگانی صندوق تامینی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل و مدیر دارایی‌ها در پاسخ گفتند که قانون‌گذاران باید در جای دیگری به دنبال تهدیدات برای ثبات مالی باشند.