فلز زرد در اوج 20 روزه

این در حالی است که در این مدت شاخص دلار نیز روند صعودی مشابهی را طی کرد. افزایش بازدهی اوراق خزنه‌داری آمریکا مهم‌ترین عاملی به شمار می‌رود که نقش کاهش‌دهنده قیمت طلا را بازی می‌کند؛ انتظار معامله‌گران برای مشخص شدن روند تورم آمریکا و پاسخ سیاستی فدرال‌رزرو به آن، مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده بازار طلا در هفته‌های اخیر به شمار می‌رود. کاهش ارزش سهام بانک رمزارز «سیلورگیت» موجب شد بیت‌کوین روز گذشته به کانال ۲۲هزار دلاری بازگردد؛ اتریوم نیز به کانال ۱۵۰۰ دلار رسید.

مسیر آخر هفته طلا

 روز گذشته طلای جهانی مسیر افزایشی به خود گرفت و تا ساعت چهار بعدازظهر به وقت تهران، با قیمت ۱۸۴۴ دلار معامله شد. بررسی روند قیمت طلا در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که طلای جهانی هفته معاملاتی اخیر را صعودی به ثبت رساند و کاهش‌های هفته قبل خود را جبران کرد. بر این اساس، در حالی که طلا در هفته معاملاتی گذشته از سطح ۱۸۴۲ دلاری به ۱۸۱۱ دلار کاهش یافت، طی این هفته این کاهش را جبران کرد و به سطح ۱۸۴۴ دلار در هر اونس رسید. طلا در این روزها بیش از هر چیز تحت تاثیر بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا قرار دارد. معامله‌گران بازار طلا در این روزها منتظر شفاف‌تر شدن داده‌های اقتصاد آمریکا و تصمیمات سیاستگذار‌ پولی در این کشور هستند. آمارهای مربوط به بیکاری و تورم آمریکا در ژانویه روند قاطعی از خود نشان نداد و موجب شد معامله‌گران منتظر تصمیمات مقامات فدرال‌رزرو بمانند. بیم آن می‌رود که با کند شدن روند کاهش سرعت تورم آمریکا، فدرال رزرو بار دیگر سیاست‌های انقباضی خود را تمدید کند و این وضعیت به ریزش در سطح بازارها منتهی شود. این بلاتکلیفی موجب شده طی هفته گذشته، شاخص دلار و قیمت طلا هر دو روندی افزایشی را طی کنند. در شرایط عادی، شاخص دلار و قیمت طلا در جهت‌ معکوس یکدیگر حرکت می‌کنند.

بازگشت بیت‌کوین به کانال ۲۲

روز گذشته بیت‌کوین، لیدر بازار رمزارزها با کاهش مواجه شد و به کانال ۲۲هزار دلاری بازگشت. بیت‌کوین تا پیش از این کاهش توانسته بود بیش از دو هفته قیمتی بیش از ۲۳هزار دلار را به ثبت برساند. اتریوم نیز به کانال ۱۵۰۰ دلاری بازگشت.

عمده دلیل کاهش روز گذشته بیت‌کوین به سقوط سهام بانک رمزارز «سیلورگیت» باز می‌گردد. با آغاز معاملات روز جمعه در هنگ‌کنگ، بیت‌کوین و اتریوم شاهد فروش انبوه بوده و بیش از ۵ درصد از ارزش خود را از دست دادند، چرا که مشتریان بانک رمزارز «سیلورگیت» با خروج از آن سقوط قیمتی دردناکی را برای سهام آن رقم زدند.