سیگنال فدرال رزرو به بهره

با توجه به عوامل ذکر شده باید گفت که سخنان مقامات بانک مرکزی این منطقه حاوی چه مطالبی بود که مطلوبیت دلار جهانی و در مقابل واکنش تند بازارهای جهانی را به دنبال داشت؟ در پاسخ به این سوال باید به مهم‌ترین بخش سخنرانی این مقامات اشاره کرد. «هارکر» درخصوص اقتصاد آمریکا اعلام کرد: «نرخ‌های بهره را به بالای ۵ درصد افزایش خواهیم داد.» بنابراین شاخص دلار در پی این موضوع مطلوبیت خود را با رشد و ورود به کانال جدید اعلام کرد.

پس از آن والر نیز به عنوان یکی از روسا‌ی فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ‌های بهره بالاتر افزود: احتمال دارد سرمایه‌گذاران بخش رمزارزها دارایی‌های خود را در ماه‌های آتی از دست بدهند و سود آنها از سرمایه‌گذاری در این بخش به صفر تنزل یابد. این درحالی بود که جرمی پاول نیز در نشست خود با سیاستگذاران اعلام کرده بود: «فرآیند کاهش تورم آغاز شده است.» به نظر می‌رسد بخش طلا و بازارهای ریسکی از جمله بیت‌کوین و اتریوم وارد دوره جدید رکود خواهند شد. در پی این موضوع طلا در ساعات پایانی بازارها با رقمی معادل ۱۸۶۵دلار بسته شد. همچنین دو دارایی مهم بازار کریپتو از جمله بیت‌کوین و اتریوم نیز نسبت به سخنان کریستوفر والر واکنش تندی نشان دادند و روند کاهشی به خود گرفتند. از این‌رو بیت‌کوین در روز گذشته با کاهش ۷/ ۴درصدی به ۲۱ هزار و ۷۰۰ دلار رسید. اتریوم نیز با افت ۶/ ۷ درصدی به کانال ۱۵۰۰دلاری تنزل یافت و در ساعت ۱۵ به وقت تهران توانست قیمت ۱۵۲۰ دلاری را به ثبت رساند. در پی این موضوع هارکر افزود:« با ریزش قیمت‌های ارز دیجیتال، تقاضا برای آنها همچنان در سطوح بالایی باقی خواهد ماند.» طبق سخنان او، برخی از تحلیل‌گران چنین برداشت کردند که نرخ بهره که اکنون در بازه ۵/ ۴ تا ۷۵/ ۴ درصد قرار دارد، فاصله چشم‌گیری با هدف‌گذاری کمیته فدرال رزرو مبنی بر صعود نرخ‌های سیاستی به بالای ۵ درصد نداشته و سطوح بالای تقاضا برای بازارهای ریسکی نیز به این دلیل خواهد بود که بازارها در زمان کوتاهی به جایگاه سابق خود باز خواهند گشت. در این میان والر به سرمایه‌گذاران هشدار داد که با توجه به پرریسک بودن دارایی‌های بازار کریپتو، به سراغ بخش‌های دیگر بروند. 

همچنین او افزود: اگر مردم می‌خواهند چنین دارایی را در اختیار داشته باشند، می‌توانند به سراغ آن بروند، اما پس از خرید دارایی‌های کریپتو از به صفر رسیدن ارزش آنها تعجب نکنید. در این میان هارکر افزود: با توجه به اتفاقات اخیر در بازار رمزارزها این بخش از دارایی‌ها همچنان در نظر برخی از سرمایه‌گذاران خاص جلوه می‌کند و ارزش خود را در میان آنها از دست نخواهد داد. به نظر می‌رسد با تحت‌تاثیر قرار گرفتن صنعت کریپتو در پی اتفاقات یک سال اخیر از جمله: ضرر‌های هنگفت سرمایه‌گذاران، ورشکستگی FTX و... برخی از سرمایه‌گذاران با تبدیل دارایی خود به طلا یا انتقال آن به سایر بخش‌ها اندکی از ضررهای احتمالی را جبران کنند. در این میان هارکر به این مساله نیز اشاره کرد که با توجه به نظرسنجی انجام‌شده در ماه ژانویه ۴۰ درصد از خریداران رمزارزها قصد افزایش دارایی‌های خود را دارند و از این بازار پا پس نخواهند کشید. پیش‌بینی‌ها با توجه به عوامل مذکور حاکی از آن است که دوره‌ای کوتاه از رکود برای بازارهای جهانی ناشی از افزایش دوباره نرخ‌های سیاستی وجود خواهد داشت، اما این امر سبب ناامیدی سرمایه‌گذاران نخواهد شد؛ زیرا شواهد گویای آن است که تورم در حال عقب‌نشینی است و با تداوم سیاست‌های انقباضی به زودی به نرخ هدف‌گذاری شده خواهد رسید و از آن پس بازارها به جایگاه سابق خود بازخواهند گشت.