گردهمایی اقتصاد جهان 2023

همه‌گیری کووید-۱۹ و قرنطینه‌های پس از آن سبب شد تجمع حضوری این مجمع در ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ برگزار نشود، اما خدمات عادی امسال از سر گرفته می‌شود و قرار است بیش از ۲۷۰۰ سیاستمدار، مدیر اجرایی، سرمایه‌گذار، بانکدار و دانشگاهی از ۱۳۰ کشور جهان این هفته در سوئیس گرد هم آیند. مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۳ روز دوشنبه ۱۶ ژانویه کار خود را آغاز می‌کند و تا جمعه ۲۰ ژانویه ادامه خواهد داشت.موضوع این دوره مجمع جهانی اقتصاد «همکاری در جهان از هم گسیخته» است که بحث و گفت‌وگو درباره آن در دستور کار پنجاه و سومین دوره این اجلاس قرار دارد. انتخاب این موضوع به این دلیل بوده است که به‌نظر می‌رسد بحران‌های متعدد شکاف‌ها را عمیق‌تر و چشم‌انداز ژئوپلیتیک را از هم گسیخته کرده است.

نخبگان جهان در میانه نگرانی‌های متعدد، از جنگ روسیه در اوکراین گرفته تا ترس از رکود جهانی در بحبوحه افزایش هزینه‌های زندگی، در داووس جمع خواهند شد. نگرانی‌ها درباره تغییرات آب وهوایی هم هنوز پابرجا هستند. به گفته رئیس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد، نیروهای متعدد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی درحال ایجاد از هم‌گسیختگی فزایندهای در سطح جهانی و ملی هستند؛ برای رسیدگی به علل ریشه‌ای این کاهش اعتماد باید همکاری میان دولت و بخش‌های تجاری را تقویت و شرایط را برای بهبود قوی و پایدار فراهم کرد.

به گزارش بلومبرگ، از میان رهبران گروه هفت، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، تنها کسی است که در مجمع جهانی اقتصاد امسال شرکت می‌کند. لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین نیز سخنرانی خواهد کرد. سران اتحادیه اروپا، ناتو، فنلاند، یونان، اسپانیا، فیلیپین، آفریقای‌جنوبی و کره‌جنوبی از دیگر چهره‌های مهم سیاسی حاضر هستند.

از طرف ایالات‌متحده نیز مارتی والش، وزیر کار، کاترین تای، نماینده تجاری و کریستوفر ری، مدیر دفتر تحقیقات فدرال، شرکت خواهند کرد.

حداقل ۱۰۰ میلیاردر از نقاط مختلف جهان در این مجمع شرکت خواهند کرد که بیشتر آنها از ایالات‌متحده هستند و چهره‌هایی مانند لارنس فینک از شرکت بلک‌راک و استفان شوارتزمن از بلک استون در میان آنها هستند.

میلیاردرهای هندی و عربستانی هم به تعداد زیاد حضور خواهند داشت. وال‌استریت نیز با حضور جیمی دایمن، مدیر اجرایی جی‌پی مورگان، دیوید سالامن از گروه گلدمن ساکس و جین فریزر از سیتی گروپ، در کنار همتایان خود از بنک آو آمریکا، مورگان استنلی، یوبیاس گروپ و دویچه بانک، در این اجلاس حضور خواهد داشت.

براساس این گزارش، از الیگارش‌های روسی کسی حضور نخواهد داشت، ولی هیاتی از سوی دولت اوکراین به سوئیس سفر خواهد کرد. چندین پنل نیز به آینده ارزهای دیجیتال و رمزنگاری شده اختصاص داده شده است، گرچه سقوط کریپتو می‌تواند به معنای کمتر شدن سرمایه‌داران عصر جدید باشد.