تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا تحریم‌های تجاری بر دوستان و دشمنان وضع می‌کند و دولت این کشور به‌دنبال تعطیلی موقت فلج شده و سفر نمایندگان خود را به داووس لغو کرده است. یک سال پس از ستایش ایستاده حضار در داووس، محبوبیت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در نظرسنجی‌ها سقوط کرده و با ترس و لرز در کاخ الیزه منتظر پایان یافتن تظاهرات جلیقه‌زردها است. در سراسر اروپا قدرت جریان‌های سیاسی ملی‌گرا درحال افزایش است. به گزارش «بانک‌جهانی» اقتصاد جهانی نیز حال ناخوشی دارد و زیر سایه ابرهای تیره قرار گرفته است. به علاوه مجموعه‌ای از نگرانی‌ها، رعشه به اندام بازارهای مالی انداخته است: میانگین شاخص صنعتی داوجونز از سوم اکتبر سقوط ۹ درصدی را تجربه کرده است. در این رابطه دیوید دلار، محقق ارشد موسسه «بروکینگز» می‌گوید: «بازارهای زیر فشار خم‌شده، بیانگر نگرانی‌های گسترده نخبگان کسب‌وکارهایی است که در داووس گردهم می‌آیند.» قرار است نشست سالانه ۲۰۱۹ «مجمع جهانی اقتصاد» ۲۲ تا ۲۵ ژانویه در داووس سوئیس برگزار شود. در این نشست بیش از ۳هزار رهبر کسب‌وکار، دولت‌، جوامع مدنی، دانشگاهیان، بخش هنر و فرهنگ و رسانه‌ها در کنار برجسته‌ترین متخصصان از سراسر جهان حضور خواهند داشت. نشست امسال با موضوع «جهانی‌شدن۴» یا شکل‌دهی معماری جهان در عصر انقلاب صنعتی چهارم، برگزار خواهد شد. هدف از نشست امسال شناسایی مدل‌هایی جدید برای صلح، فراگیری و ثبات است که متناسب با جهانی است که در آن یکپارچگی بیشتر اجتناب‌ناپذیر است، جهانی که حکمرانی فعلی آن در تقلا برای تقویت اقدامات متمرکز میان قدرت‌های جهانی است؛ کلاوس شوآب، بنیان‌گذار و رئیس فعلی «مجمع جهانی اقتصاد» در این رابطه می‌گوید: «این موج چهارم جهانی‌شدن نیاز به تمرکز بشر، فراگیری و ثبات دارد. ما درحال ورود به دوره‌ای از بی‌ثباتی‌های عمیق جهانی هستیم که به واسطه اختلالات تکنولوژیک ناشی از انقلاب صنعتی چهارم و همچنین تغییرات نیروهای ژئواقتصادی و ژئوپلیتیک رخ داده است. برای مواجهه و رسیدگی به این وضعیت ما نیازمند اصولی از جانب تمام گروه‌های ذی‌نفع حاضر در داووس هستیم.» براساس بیانیه‌ای که در وبگاه «مجمع جهانی اقتصاد» منتشر شده است، برجسته‌ترین افراد مشارکت‌کننده در این نشست عبارتند از شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، ژائر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل، آنگلا مرکل صدر‌اعظم آلمان، وانگ قیشان معاون رئیس‌جمهور چین، گیوسپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا و پدرو سانچز رئیس‌جمهوری اسپانیا.

به گزارش مجله «تایم»، البته حضور در جمع نخبگان داووس برای مدیران کسب‌وکارها ارزان نخواهد بود. حضور در این نشست نیاز به حق عضویت «مجمع جهانی اقتصاد» دارد که از ۶۰هزار فرانک سوئیس (یا ۶۰هزار و ۲۵۹ دلار) شروع می‌شود و تا مشارکت استراتژیک که حق عضویت آن ۶۰۰هزار فرانک است افزایش می‌یابد. حضور در این نشست نیاز به دعوت‌نامه و یک پرداخت اضافی نیز دارد، که به گفته الیور کن، سخنگوی مجمع، برای هر نفر معادل ۲۷هزار فرانک است. البته این هزینه‌ها تنها برای روسای کسب‌وکارهاست. گروه‌های غیردولتی، مدیران «سازمان ملل» و مقامات دولتی نیازی به پرداخت این هزینه ندارند و حضور آنها رایگان است. البته هزینه پذیرایی طی این هفته شلوغ داووس موضوعی دیگر است.  گرچه داووس به جمع نخبگان جهانی شناخته شده است اما پوپولیست‌ها نیز در آن حضور دارند. سال گذشته دونالد ترامپ پذیرایی مجللی شد و پیش از اینکه دولتش تعطیل شود قصد داشت در نشست امسال نیز شرکت کند. رئیس‌جمهوری تازه منصوب و پوپولیست برزیل نیز در داووس امسال حضور خواهد داشت. به‌رغم غیبت برخی رهبران غربی نظیر روسای‌جمهوری آمریکا و فرانسه، برگزارکنندگان این نشست اما می‌گویند حضور ۳۰۰ وزیر رکوردی جدید برای داووس امسال است.  همزمان با گردهمایی میلیاردرهای جهان در داووس، بنیاد خیریه «آکسفام»، گزارش جهانی سالانه خود را از وضعیت توزیع ثروت در جهان منتشر کرد. براساس یافته‌های این گزارش، روزانه میلیاردرهای جهان ۵/ ۲ میلیارد دلار ثروتمندتر می‌شوند، در حالی که نیمی از جمعیت جهان شاهد آب‌ رفتن ثروت خالص خود هستند. تعداد میلیاردرهای جهان به رکورد جدید ۲۲۰۸ نفر رسیده است، میلیاردرهایی که بیش از هر زمان دیگر ثروت دارند. از زمان بحران مالی جهانی – طی یک دهه گذشته – تعداد میلیاردرهای جهان نزدیک به دو برابر شده است. براساس این گزارش ۱۰۶ صفحه‌ای، که هر سال با هدف جلب توجهات درخصوص شکاف رو به گسترش میان ثروتمندان و فقرا منتشر می‌شود، مجموع ثروت ۲۶ ثروتمند اول جهان در سال گذشته به ۴/ ۱ هزار میلیارد (تریلیون) دلار رسید، ثروتی که با دارایی ۸/ ۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان برابری می‌کند. براساس فهرست میلیاردرهای «فوربس» که در این گزارش نیز استفاده شده است، عمده این ابرثروتمندان، آمریکایی هستند. جف بزوس بنیان‌گذار و رئیس آمازون، بیل گیتس بنیان‌گذار مایکروسافت، وارن بافت رئیس برکشای هث‌اوی و مارک زاکربرگ رئیس فیس‌بوک، برخی از این افراد هستند که در مجموع ثروتی بالغ بر ۳۵۷ میلیارد دلار دارند.

به منظور کاهش این شکاف، «آکسفام» در گزارش خود به سطوح عادلانه‌تر مالیات بر ثروت، افزایش نرخ‌های مالیات بر درآمد و مالیات بر شرکت‌ها و همچنین ممانعت از فرار مالیاتی شرکت‌ها و ابرثروتمندان سفارش کرده است. به گزارش «سی‌ان‌ان»، این بنیاد برای گروه‌های جمعیتی کم‌بضاعت خدمات جهانی رایگانی نظیر مراقبت‌های بهداشتی-پزشکی، آموزش و سایر خدمات عمومی فراهم می‌کند.