بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول اقتصاد ایران در این سال ۹۱میلیارد دلار بزرگ‌تر خواهد شد و برای نخستین‌بار به مرز یک‌هزار و ۷۰۰میلیارد دلار خواهد رسید. تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید که در سال۲۰۲۲ بیش از یک‌هزار و ۵۹۹میلیارد دلار برآورد شده است، در سال۲۰۲۳ به یک‌هزار و ۶۹۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. به همین ترتیب، تولید ناخالص داخلی سرانه ایران بر اساس شاخص قدرت خرید ۸۶۵دلار افزایش خواهد یافت و از ۱۸هزار و ۶۶۳دلار در سال۲۰۲۲ به بیش از ۱۹هزار و ۵۲۸دلار در سال۲۰۲۳ خواهد رسید. اقتصاد ایران در سال۲۰۲۳ به‌طور متوسط ۲درصد رشد خواهد کرد. پس از رشد منفی ۱/ ۳درصدی در سال۲۰۱۹، سال۲۰۲۳ چهارمین سال متوالی خواهد بود که اقتصاد ایران رشد مثبت را تجربه خواهد کرد. ایران در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به ترتیب رشد ۳/ ۳درصد، ۷/ ۴درصد و ۳درصد داشته است. پیش‌بینی شده است بخش غیرنفتی ایران در سال۲۰۲۳ با رشد ۲درصدی مواجه شود و رشد بخش نفتی ایران در این سال نیز به ۱/ ۲درصد برسد.

رشد تولید و صادرات نفت و گاز در ۲۰۲۳

صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد تولید و صادرات نفت ایران در سال۲۰۲۳ همچنان رو به رشد باشد. این گزارش تولید نفت ایران در سال۲۰۲۲ را ۲میلیون و ۵۸۰هزار بشکه در روز برآورد کرده است و انتظار دارد این رقم در سال۲۰۲۳ با رشد ۴۰هزار بشکه‌ای به ۲میلیون و ۶۲۰هزار بشکه در روز برسد. تولید گاز ایران در سال۲۰۲۲ معادل ۴میلیون و ۴۶۰هزار بشکه در روز نفت بوده و پیش‌بینی شده است این رقم به معادل ۴میلیون و ۶۰۰هزار بشکه در روز نفت برسد که نسبت به سال قبل ۱۴۰هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت. صادرات اعلام‌شده نفت ایران در سال۲۰۲۳ با رشد ۴۰هزار بشکه‌ای مواجه خواهد شد و از ۸۵۰هزار بشکه در روز در سال۲۰۲۲ به ۸۹۰هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

صادرات گاز ایران نیز از معادل ۳۲۰هزار بشکه در روز نفت در سال۲۰۲۲ به معادل ۳۳۰هزار بشکه در روز نفت در سال۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت. نرخ تورم در اقتصاد ایران برای سال۲۰۲۳ افزون بر ۴۰درصد پیش‌بینی شده است که این رقم نسبت به تورم ۴۰درصدی سال۲۰۲۲ افزایش یا کاهش نخواهد داشت. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد آهنگ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران طی سال۲۰۲۳ کندتر شود. رشد نقدینگی که در سال۲۰۲۲ به ۵/ ۴۷درصد رسیده بود در سال۲۰۲۳ به ۶/ ۴۵درصد کاهش خواهد یافت.

کسری بودجه دولت بیشتر می‌شود

کسری بودجه دولت ایران در سال۲۰۲۳ به معادل ۶درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که البته این رقم از کسری بودجه ۲/ ۴درصدی دولت در سال۲۰۲۲ بیشتر است. درآمدهای دولت نسبت به سال قبل از آن تغییری نخواهد داشت. درآمد دولت ایران در سال۲۰۲۳ معادل ۳/ ۸درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن تغییری نخواهد داشت. در عین حال درآمد غیرنفتی دولت صعودی خواهد بود و از معادل ۴/ ۷درصد تولید ناخالص داخلی در سال۲۰۲۲ به معادل ۵/ ۷درصد تولید ناخالص داخلی در سال۲۰۲۳ می‌رسد.بدهی ناخالص دولت در سال۲۰۲۳ کاهش قابل توجهی خواهد یافت.

بدهی ناخالص دولت ایران در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافته اما در سال۲۰۲۲ کاهش یافته و به معادل ۲/ ۳۴درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است این روند نزولی در سال۲۰۲۳ نیز ادامه یابد و بدهی ناخالص دولت ایران در این سال به معادل ۹/ ۳۱درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. این گزارش تراز حساب‌های جاری ایران در سال۲۰۲۳ را ۲/ ۳۰میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است. تراز حساب‌های جاری ایران در سال۲۰۲۲ افزون بر ۳۲میلیارد دلار برآورد شده است. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال۲۰۲۳ بیش از ۴/ ۱۱میلیارد دلار افزایش یابد و به ۲/ ۴۲میلیارد دلار برسد. ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال۲۰۲۲ نیز ۸/ ۳۰میلیارد دلار برآورد شده است.

این نهاد بین‌المللی ذخایر ارزی ایران را بیش از ۱۲۰میلیارد دلار اعلام کرده اما مدعی است ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا فقط به بخش کوچکی از این ذخایر دسترسی دارد. بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، بدهی خارجی ایران در سال۲۰۲۲ معادل نیم‌درصد تولید ناخالص داخلی بوده و پیش بینی می‌شود این رقم در سال۲۰۲۳ بدون تغییر در همین سطح باقی بماند.