مهدی صحابی، معاون اداره کل اعتبارات بانک مرکزی در گفت‌وگو در برنامه تلویزیونی با اشاره به دلایل توقف پرداخت وام مسکن روستایی گفت: باید بپذیریم از سال۱۳۸۴ که وام مسکن روستایی به مردم پرداخت شد، زمینه موفق‌‌ترین تسهیلات‌دهی در جمهوری اسلامی مهیا شد و تسهیلات مسکن روستایی تسهیلاتی به واقع موفق‌‌ترین تسهیلات پرداخت‌شده در کشور است.  معاون اداره کل اعتبارات بانک مرکزی در بیان اینکه ارکان بانک مرکزی از به هدف خوردن تسهیلات مسکن روستایی اطمینان دارند، گفت: تسهیلات مسکن روستایی به‌طور سالانه توسط بانک‌‌ها پرداخت می‌‌شد؛ اما با بخشنامه آبان‌‌ماه سال۱۴۰۰ مبنی بر افزایش سقف وام به ۲۰۰میلیون تومان ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه نظام بانکی مطابق برنامه ششم توسعه نمی‌‌تواند وام زیر ۱۸درصد بدهد و نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی نیز ۵ درصد است، لذا برای پرداخت این وام نیاز به ضمانت‌نامه برنامه و بودجه داریم. صحابی گفت: بنا به دلایلی که دوستان دولت باید توضیح دهند، تضمین‌‌نامه سازمان برنامه و بودجه برای بانک مرکزی که اصل سود تعهد می‌‌کرد صادر نشد و همین مساله دلیل تاخیر در پرداخت وام مسکن روستایی است. معاون اداره کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: ما به بانک‌‌ها ابلاغ کردیم، به محض دریافت تضمین‌‌نامه از سوی سازمان برنامه وام ۲۰۰میلیون تومانی مسکن روستایی را پرداخت کنند.

در همین راستا، اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: با همکاری هیات وزیران درخصوص موافقت با اصلاحیه وام ۲۰۰میلیون تومانی مسکن روستایی، روند پرداخت این وام تسهیل شده که تاکنون حدود ۳۰۰۰نفر به بانک معرفی شده و ۷۰نفر وام دریافت کرده‌‌اند. او اظهار کرد: بحمدالله با مساعدت رئیس‌‌جمهور در جلسه هیات دولت در روز ۸آبان۱۴۰۱ پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن مبنی بر اصلاح مصوبه پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی تصویب شد. بر این اساس کارها روی ریل مناسبی قرار گرفته و در دو روز گذشته حدود ۳۰۰۰نفر از سوی بنیاد مسکن برای دریافت تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی به بانک‌‌ها معرفی شده‌‌اند. حدود ۷۰نفر نیز وام را دریافت کرده‌‌اند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره فرآیند ثبت‌نام و پرداخت وام گفت: متقاضیان به شعب بنیاد مسکن در سراسر کشور مراجعه کنند و همکاران ما کارهای معرفی به بانک را انجام می‌‌دهند. نیکزاد درخصوص برخی محدودیت‌‌ها برای پرداخت وام در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت اظهار کرد: با مصوبه اخیر دولت این مشکل و همچنین مساله سفته زنجیره‌‌ای حل شده است. همچنین کسانی که از ۲۵آبان۱۴۰۰ به بعد تسهیلات ۱۰۰میلیون تومانی را دریافت کرده‌‌اند، می‌‌توانند نسبت به دریافت ۱۰۰میلیون تومان مابقی اقدام کنند. رئیس بنیاد مسکن با تشکر از برخی بانک‌‌ها که پیش از اصلاح مصوبه وام ۲۰۰میلیون تومانی را پرداخت می‌‌کردند، گفت: بعضی بانک‌‌ها در پرداخت متمم ۱۰۰میلیون تومانی واقعا همت نشان دادند که از آنها تشکر می‌‌کنیم.

وی همچنین خبر داد: با تصویب هیات دولت وام بلاعوض برای واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در جریان سیل و زلزله‌های اخیر ابلاغ شد و در این زمینه نیز مشکلی وجود ندارد. در ماه‌های اخیر در مناطق مختلفی که ۲۲ستاد استانی بنیاد فعالیت داشتند، ۴۶هزارواحد مسکونی تخریب یا دچار خسارت شده بود که در حال بازسازی است و تسهیلات و همچنین وام بلاعوض به آنها پرداخت می‌‌شود.