‌‌احسان عبدالجبار، وزیر نفت و سرپرست وزارت دارایی عراق، دیروز پس از ارائه استعفای خود از سرپرستی وزارت دارایی عراق اذعان کرد ‌‌که این مبلغ به سرقت رفته است. وزارت دارایی عراق روز یکشنبه در بیانیه‌‌ای کوتاه اعلام کرد که از کمیته شفاف‌سازی عراق خواسته است تا تحقیقاتی را درباره مبلغ سرقت‌شده ۷/ ۳تریلیون دینار عراق را آغاز کند. «محسن المندلاوی» نایب اول رئیس پارلمان عراق هم گفته است: ما نسبت به غارت وجوه سازمان امور مالیاتی و برداشت ۵/ ۲میلیارد دلار از بانک رافدین هرگز بی‌تفاوت نخواهیم بود و برای همه عوامل آنکه قصد تخریب کشور و نابودی اقتصاد آن و گسترش هرج‌ومرج دارند، مجازات سنگینی در راه است و پارلمان در روزهای آینده موضع سختگیرانه‌‌ای در این مورد خواهد داشت. سازمان شفاف‌‌سازی عراق هم صبح روز یکشنبه در بیانیه‌‌ای اعلام کرده است که قضیه مربوط به گم شدن ۳تریلیون دینار به دستگاه قضایی ارجاع داده شده و دستگاه قضایی فرمان احضار مقامات بلندپایه از وزارت دارایی را صادر کرده است تا این موضوع و دستبرد به اموال عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

شورای عالی قضایی هم دیروز از صدور قرار بازداشت مظنونان به سرقت وجوه گمرکی و مالیاتی خبر داد. یک مسوول وزارت دارایی عراق هم در گفت‌وگو با العربی الجدید درباره چگونگی این اختلاس گفت: این مبالغ در مقاطع زمانی مختلف و طی تبانی بین تعدادی از مسوولان و حسابداران، با دستکاری در سیستم مالیاتی و اظهارنامه‌های مالیاتی ناشی از هر معامله تجاری مرتبط با ارز (دلار) و انتقال آن به خارج از کشور تحت پوشش واردات تجاری انجام شده است. او افزود: اطلاعات اولیه حاکی از آن است که این مبالغ به حساب‌‌های مرتبط با افرادی در وزارت دارایی و بانک رافدین واریز شده است و بخشی از متهمان خارج از عراق هستند و برخی دیگر نیز حضور دارند که حکم ممنوعیت سفر آنها صادر شده است.

«محمد السامرائی» یک کارشناس قانونی عراق در واکنش به این خبر مدعی است‌‌: مبالغ مسروقه سپرده‌هایی بوده است که به حساب مالیاتی در بانک رافدین واریز شده و همگی به صورت سازمان‌دهی شده به سرقت رفته است. او در توضیحی در حساب کاربری خود در سایت فیس‌بوک افزود: ارزش اختلاس و سرقت در سازمان امور مالیاتی ۶/ ۲میلیارد دلار معادل چهار هزار میلیارد دینار عراق است. او گفت: این رقم نیمی از بودجه یکی از کشورهای همسایه است و مبالغ مسروقه سپرده‌هایی بود که به حساب مالیاتی در بانک رافدین واریز شده بود که به‌طور سازمان یافته به سرقت رفته است. السامرایی در ادامه تصریح کرد: ضعف قانون و گسترش مافیاها و باندهای فساد در همه سطوح، یک فاجعه واقعی است.