نوسانات بازارها در ژوئیه 2022

بررسی بازار طلا و بازارهای ریسکی

بازار طلا در ماه گذشته توانست از مقاومت ۱۸۰۰ دلاری عبور کند. این فلز زرد در ۲۱ ژوئیه به پایین‌ترین سطح قیمتی خود در دوسال گذشته رسید و قیمت ۱۶۸۲ دلار را لمس کرد. این بازار روز پنج‌شنبه را با روند معاملاتی منفی به پایان رساند و با ۵/ ۰ واحد درصد افت در کانال ۱۷۸۰ دلار در بازار معامله شد. علاوه بر بازار طلا، بازارهای رمز‌ارز نیز ماه گذشته را با نوسانات زیادی به پایان رساند. بازار بیت‌کوین که از محبوبیت زیادی در میان سرمایه‌گذاران برخوردار بود، با بحران مواجه شد. این رمز‌ارز ماه ژوئیه را با قیمت ۲۳ هزار و ۳۷۱ دلار شروع و در ۱۳ ژوئیه به پایین‌ترین سطح معاملاتی خود یعنی ۱۸ هزار و ۹۴۵ دلار رسید و پس از آن در ۳۰ ژوئیه قله قیمتی ماه اخیر را فتح کرد و وارد کانال ۲۴ هزار دلاری شد. بیت‌کوین روز پنج‌شنبه ۴ اوت را با روندی مثبت به پایان رساند و با رشد ۵/ ۲ درصدی نسبت به روز گذشته، در کانال ۲۳ هزار دلاری در بازار معامله شد. بعد از بیت‌کوین، اتریوم به عنوان دومین رمز‌ارز مهم در بازار رمزارزها، ماه گذشته را با قیمت ۱۰۵۹ دلار آغاز کرد و توانست مقاومت ۱۷۶۶ دلاری را فتح کند. اتر روز پنج‌شنبه را با رشد ۲ درصدی و قیمت۱۶۶۰ دلار به پایان رساند. عامل اصلی نوسانات بازارها در یک ماه گذشته، نوسانات شاخص دلار بود. با بالارفتن تورم آمریکا، فدرال رزرو نرخ بهره را بالا برد، افزایش نرخ بهره هم سبب شد تا دلار به بالاترین سطح خود در چند دهه اخیر برسد و با یورو برابر شود. تقویت دلار نگاه سرمایه‌گذاران بازارهای دیگر را به خود جلب کرده و این امر در نهایت سبب قرمز شدن وضعیت بازار‌های طلا و رمزارز شد.

تغییرات نرخ بهره

بانک‌های مرکزی در سطح جهانی، اقدامات خود را در جهت بهبود تورم حاکم بر بازارها شروع کردند. انگلیس، استرالیا، اروپا، عربستان و ایالات متحده مناطقی هستند که در یک ماه گذشته به افزایش نرخ بهره برای جلوگیری از شتاب تورم روی آوردند.

تورم ماه ژوئن در آمریکا به ۱/ ۹ درصد رسید و فدرال رزرو، بانک مرکزی این کشور که از افزایش نرخ بهره به عنوان سلاح ضد تورمی استفاده می‌کند در آخرین نشست خود ۷۵/ ۰ واحد درصد دیگر نرخ بهره را افزایش داد. با افزایش ۷۵/ ۰ درصدی، نرخ بهره این کشور با سطح ۵/ ۲ درصدی به حالت خنثی رسید. حالت خنثی حالتی است که نرخ بهره خالص با توجه به تورم و در عین ثبات شرایط بازار کار، تورم نیز ثابت بماند.

طبق گزارش وزارت کار آمریکا، رشد شغلی در ماه ژوئیه با روند کاهشی رو‌به‌رو بوده که نشان‌دهنده بحران اقتصادی در این کشور است. این موضوع در گزارش سه ماهه تولید ناخالص داخلی آمریکا به خوبی قابل مشاهده است. در ماه ژوئیه، گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا منتشر شد و نشان داد که فعالیت‌های اقتصادی این کشور برای دومین فصل نیز منفی شد. بر این اساس کارشناسان افزودند که اقتصاد آمریکا وارد فصل جدیدی از رکود شده است.

 بانک مرکزی اروپا نیز که تورم فزاینده در ماه ژوئیه را پیش‌بینی کرده بود، قبل از انتشار گزارش تورمی، نرخ بهره این منطقه را ۵/ ۰ واحد درصد افزایش داد. پیش‌بینی‌های سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا به واقعیت پیوست و تورم در این منطقه به ۹/ ۸ درصد رسید. علاوه بر مناطق مذکور، بانک‌های مرکزی عربستان و استرالیا نیز در ماه ژوئیه نرخ‌های بهره را ۵/ ۰ واحد درصد افزایش دادند. همچنین بانک مرکزی انگلیس نیز در روز پنج‌شنبه ۴ اوت پس از نشست خود، پس از مشاهده فشار تورمی بر بریتانیا در هفته گذشته که مقدار ۴/ ۹ درصدی را به ثبت رسانده بود، نرخ بهره این کشور را ۷۵/ ۰ واحد درصد افزایش داد و آن را به ۷۵/ ۱ درصد رساند. این نهاد توانست رکورد تاریخی نرخ بهره را در ۲۷ سال گذشته بشکند.

بانک مرکزی انگلیس افزود که تشدید سیاست‌های پولی از ماه مه در اروپا و انگلیس به دلیل افزایش قیمت انرژی در این مناطق است و این مساله در نهایت به کند شدن تولید ناخالص داخلی در این مناطق می‌انجامد و رشد اقتصادی را منفی خواهد کرد.

به دنبال این موضوع درآمد‌های خانوار کاهش پیدا کرده و فشار تورمی در این مناطق تشدید خواهد شد.