5

نگاهی به اقتصاد منطقه اروپا

تورم در کشورهای اروپایی به بالاترین سطح خود از سال 1997 رسید و اقتصاد این منطقه در سه ماهه دوم سال فراتر از تصور تحلیل‌گران رشد کرد. بر اساس گزارش اتحادیه اروپا که در روز جمعه منتشر شد، تورم سالانه منطقه یورو به 9/ 8 واحد درصد رسید.

 این گزارش در روزهای اخیر نگاه تحلیل‌گران و اقتصاددانان این منطقه را به خود جلب کرده است. اما سوال این است که چه عاملی سبب شده تورم بالاترین سطح تاریخی خود را در ماه اخیر به ثبت برساند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان به افزایش قیمت انرژی و مواد خوراکی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد. این جنگ سبب شده قیمت انرژی در یک‌ سال اخیر 40 درصد افزایش یابد، زیرا با احتمال توقف عرضه گاز از سوی روسیه، منطقه اروپا سهمیه‌بندی گاز در این منطقه را آغاز کرد و این موضوع در نهایت افزایش قیمت انرژی در ماه‌های گذشته را به همراه داشت. همچنین قیمت مواد خوراکی نیز نسبت به سال گذشته رشد 10 درصدی را تجربه کرد.

این موضوع سبب شد کشور‌های اروپایی به دنبال جنگ روسیه و اوکراین و بازگشایی اقتصاد این منطقه پس از قرنطینه ناشی از کووید-19، با تورم رو‌به‌رو شوند. افزایش سطح تورم در قاره سبز، بانک مرکزی اروپا را تحریک به بالابردن نرخ بهره در سپتامبر سال جاری کرد.

 این نهاد پس از انتشار داده‌های تورمی در روز‌های گذشته اعلام کرد که قصد دارد در سپتامبر سال جاری، جهت بهبود تورم این منطقه، نرخ بهره را 5/ 0 واحد درصد دیگر افزایش دهد.  از جمله مواردی چون تورم فزاینده و قطع احتمالی انرژی توسط روسیه، اقتصاد قاره سبز را به رکود نزدیک کرده است. زیرا تحلیل‌گران بر این باورند که روسیه به قصد تلافی غرب، قصد دارد جریان گاز منطقه اروپا را قطع کند که در نهایت اقتصاد این منطقه با رکودی عمیق مواجه خواهد شد. اقتصاد منطقه یورو نیز رشدی 7/ 0درصدی را تجربه کرد.  تحلیل‌گران بر این باور بودند که اقتصاد منطقه اروپا  در ماه جاری 1/ 0درصد رشد خواهد کرد، اما انتشار گزارش تولید ناخالص داخلی در روزهای گذشته رشد اقتصادی فراتر از تصور را  نشان داد. رونق گردشگری پس از کاهش محدودیت‌های کرونا یکی از عامل‌های مهم در رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو به شمار می‌رود.