فعال‌سازی ماشه بهره مقابل تورم

 پاندمی تورم

گزارش تورم در ایالات‌متحده و اروپا سبب شد مصرف‌کنندگان شاهد رشد بیشتر قیمت کالاها نسبت به ماه‌های گذشته باشند. برخی از تحلیل‌گران در آمریکا پیش‌بینی کرده بودند که تورم بدون احتساب غذا و انرژی در ماه ژوئن به ۷/ ۵ درصد خواهد رسید، اما داده‌های تورم، فراتر از تصور آنها پیش رفت و سطح تورم هسته به ۹/ ۵ درصد رسید. شتاب تورم در این مناطق در نهایت سبب پرش قیمت طلا و رمز‌ارزها و کاهش ارزش پول آن منطقه خواهد شد. از جمله مشکلات جهانی که سیاستگذاران مناطق اروپا و آمریکا را نگران کرده، وسعت قیمت انرژی و مواد خوراکی در سطح جهانی است. کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت انرژی در منطقه یورو ناشی از حمله روسیه به اوکراین است. یکی از اقتصاددانان ارشد منطقه یورو در این باره افزود که تبعات تحریم روسیه و کاهش عرضه گاز در ماه ژوئن پدیدار شده و این موضوع در نهایت سبب افزایش قیمت انرژی در این منطقه شده است. افزایش نرخ تورم در مناطق اروپا و آمریکا سبب شد که فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات‌متحده، بانک انگلستان و سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان برای مقابله با شتاب تورم به افزایش نرخ بهره بانکی روی آورند.

 نقش بانک مرکزی در مهار تورم

در پاسخ به این سوال که دولت‌ها چه راهکاری را برای مهار تورم در نظر گرفته‌اند، باید گفت نخستین قدمی که دولت‌ها برای جلوگیری از تورم بر می‌دارند، افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی است. بانک‌های مرکزی نقش برجسته‌ای در کاهش تورم و تقویت یا کاهش پول کشور خود دارند. فدرال رزرو در یک ماه اخیر نقش قابل توجهی در تقویت دلار داشته است. این نهاد قصد دارد تا نرخ بهره را در ماه آینده تا یک درصد افزایش دهد، زیرا تورمی که در سطح کشور جریان دارد در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و نیاز به راهکار‌هایی در جهت بهبود وضعیت پیش آمده دارد. روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری جلسه کمیته بازار باز تشکیل خواهد شد.

تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که اگر فدرال رزرو نرخ بهره را ۷۵/ ۰ درصد افزایش دهد، نرخ بهره به محدوده ۲۵/ ۲ به ۵/ ۲ درصد خواهد رسید و این موضوع از دیدگاه فدرال رزرو نرخ بهره خنثی است و پس از آن نرخ‌های بهره به میزان ۵/ ۰ یا ۲۵/ ۰ درصد افزایش خواهند یافت و دیگر خبری از نرخ‌های ۷۵/ ۰ درصدی نیست. براین اساس تحلیل‌گران انتظار دارند که فشار بازارهای ریسکی کمتر شود. بانک مرکزی انگلیس نیز از دسامبر تا کنون پنج بار نرخ بهره را افزایش داده، زیرا او معتقد است که اقتصاد بعد از بالارفتن تورم نمی‌تواند به سرعت رشد کند. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که این نهاد در نشست بعدی خود در ماه اوت، برای جلوگیری از ورود تورم به بریتانیا، نرخ بهره را افزایش خواهد داد. سیاستگذاران بانک مرکزی انگلیس از افزایش ۲درصدی نرخ بهره در سال آینده خبر دادند.