وی درباره جزئیات این سرمایه‌گذاری‌ها گفت: در حال حاضر حدود دو هزار شرکت آمریکایی در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از محل حضور آنها بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی برای ترک‌ها به وجود آمده است. همچنین بایدن و اردوغان از برنامه‌ریزی برای یک تجارت مشترک ۱۰۰ میلیارد دلاری خبر داده‌اند.

به گفته رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه، کلیه سرمایه‌گذاران خارجی که قصد ورود به ترکیه را دارند، می‌توانند بدون دریافت مجوز رفت و آمد کنند و همچنین دولت این کشور قوانین برابری را برای سرمایه‌گذاران ترک و سرمایه‌گذاران خارجی وضع کرده است.

ابراهیمی با اشاره به رشد قابل توجه سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه، بیان کرد: بر اساس آمارهایی که دفتر سرمایه‌گذاری ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرده در سال گذشته میلادی میزان سرمایه‌گذاری‌های جدید در این کشور ۱۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن رشدی تقریبا دو برابری را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۳ مجلس ملی ترکیه قانونی را تصویب کرد که با کلیه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی رفتار یکسان و برابر باشد و فرقی میان سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به هیچ‌وجه نباشد. در این قانون تمام انتظارات سرمایه‌گذاران در زمینه انتقال رایگان سود سهام، خرید املاک، حفاظت در مقابل سلب مالکیت و اشتغال در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود میانگین سالانه سرمایه‌گذاری مستقیم بین‌المللی بین ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۰۲ یک میلیارد دلار بود و پس از آن رشد جدی آغاز شد.

ابراهیمی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران اروپایی، آمریکایی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اصلی‌ترین گروهی هستند که در این سال‌ها به ترکیه آمده‌اند. همچنین سرمایه‌گذاری در بخش املاک، صنعت، اطلاعات و ارتباطات و حمل‌ونقل بیشترین اقبال را داشته است.