تحریم‌های غربی دسترسی روسیه به سیستم مالی جهانی و حدود نیمی از ذخایر طلا و ارز خارجی آن را که در اوایل آوریل به ۵/ ۶۰۶ میلیارد دلار می‌‌رسید قطع کرده است. آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه در روز جمعه در دیداری با وزرای بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شوند، گفت شرایط اقتصاد جهان به‌‌خاطر تحریم‌ها بدتر شده است. سیلوانوف گفت که تحریم‌های جدید ساختار سیستم پولی و مالی بین‌الملل را که براساس دلار آمریکا پایه‌‌گذاری شده، خراب کرده است.

او ادامه داد: «این شرایط باعث می‌شود فعالیت خود در زمینه‌های مختلف را تسریع کنیم، زمینه‌هایی مانند: استفاده از پول‌های ملی برای واردات و صادرات، یکپارچه کردن سیستم‌‌ها و کارت‌‌های پرداخت، ایجاد یک سیستم پیام‌‌دهی مالی مخصوص به خود و پایه‌‌گذاری یک آژانس اعتبارسنجی مستقل برای بریکس». کارت‌‌های پرداخت بین‌المللی ویزا و مسترکارت فعالیت خود در روسیه را در اوایل ماه مارس معلق کردند و بزرگ‌ترین بانک‌‌های این کشور دسترسی خود به سیستم پیام‌‌دهی بانکداری سوئیفت را از دست داده‌‌اند. روسیه سیستم پیام‌‌دهی بانکی مخصوص به خود را با عنوان SPFS برای جایگزینی سوئیفت ایجاد کرده است. سیستم پرداخت کارتی روسیه با عنوان «میر» هم فعالیت خود را از ۲۰۱۵ آغاز کرده است. اینها بخشی از تلاش‌‌های مسکو برای ایجاد ابزارهای مالی داخلی مشابه با ابزارهای غربی است تا کشور را در برابر افزایش تحریم‌ها علیه مسکو محافظت کند.

وزیر دارایی روسیه گفت وزرای بریکس بر اهمیت همکاری در تلاش برای ثبات شرایط اقتصاد فعلی تاکید دارند. سیلوانوف گفت: «بحران فعلی توسط بشر ایجاد شده و کشورهای بریکس تمام ابزارهای لازم برای کاهش پیامدهای این بحران برای اقتصادهای خود و در کل، برای اقتصاد دنیا را دارند.»