به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از CNBC، سیتی بانک می‌گوید: رنو که در سال ۲۰۲۱ پس از دو سال ضرر به شرایط سوددهی بازگشت، یکی از شرکت‌های غربی است که بیشترین حضور را در بازار روسیه دارد، بازاری که ۸ درصد از درآمد اصلی این شرکت را به خود اختصاص داده است. در بیانیه‌ای، واحد روسی این خودروساز فرانسوی اعلام کرد تولید آن در مسکو از ۲۸ فوریه تا ۵ مارس در بحبوحه برخی وقفه‌ها در تامین قطعات متوقف خواهد شد.

این شرکت بدون نام بردن از هیچ کشوری اظهار کرد: وقفه‌ها عمدتا ناشی از کنترل‌های مرزی شدیدتر در کشورهای ترانزیتی و نیاز اجباری به تغییر تعدادی از مسیرهای تدارکاتی است. همچنین خودروساز برتر روسیه اوتوواز  که تحت کنترل رنو است، با اشاره به تداوم کمبود جهانی قطعات الکترونیکی گفت، به طور جداگانه، یک کارخانه خودرو در تولیاتی، مرکز روسیه، ممکن است برخی از خطوط مونتاژ خود را در روز دوشنبه متوقف کند و این کارخانه روز سه‌شنبه به طور کامل به عملیات خود باز خواهد گشت.

از طرف دیگر ایالات متحده روز پنج‌شنبه محدودیت‌های صادراتی گسترده‌ای را علیه روسیه اعلام کرد و دسترسی این کشور را به صادرات جهانی کالاها از تجهیزات الکترونیکی تجاری و رایانه‌ها گرفته تا نیمه‌رساناها و قطعات هواپیما محدود کرد. تحریم‌های ایالات متحده فعالیت‌های رنو یا اوتوواز را پوشش نداده و تامین قطعات خاص را مورد هدف قرار می‌دهد. نیکلاس مور، مدیرعامل اوتوواز این هفته در مصاحبه‌ای اعلام کرد شرکت او در صورت محدود شدن ارسال کالا به روسیه به واسطه تحریم‌های ایالات متحده، به دنبال منابع جایگزین تراشه‌های الکترونیکی خواهد بود. نه واحد رنو و نه اتوواز در بیانیه‌های خود به حمله به اوکراین اشاره‌ای نکردند.

بر اساس گزارش انجمن تجارت اروپا، حتی بدون تحریم‌ها، پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای جدید در روسیه از ۳/ ۴ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳/ ۳ درصد در سال جاری کاهش یابد، که ناشی از کمبود قطعات الکترونیکی، چالش‌های لجستیکی و هزینه‌های بالاتر است. تحریم‌های جدید ایالات متحده و تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر زنجیره عرضه جهانی خودرو که از قبل محدود شده است، داشته باشد، اما تنها تعداد کمی ‌از خودروسازان بزرگ بین‌المللی در این کشور فعالیت می‌کنند.

رنو بیشترین تاثیر را از بحران اوکراین می‌پذیرد

به گفته شرکت تحقیقاتی  IHS Markit، گروه رنو بالغ بر ۵/ ۳۹ درصد از تولید خودروی این کشور را به خود اختصاص داده است، پس از آن گروه هیوندای کره جنوبی با ۲/ ۲۷درصد و خودروساز آلمانی فولکس واگن با ۲/ ۱۲درصد قرار دارند. بر اساس داده‌ها و اطلاعات این شرکت، تویوتا موتور با ۵/ ۵درصد در رده بعدی قرار دارد و همه خودروسازان دیگر تک‌رقمی ‌هستند.

 تیم اورکوهارت، تحلیلگر اصلی اروپایی خودرو در IHS، مدعی است بزرگ‌ترین خودروسازان جهانی از روسیه پول زیادی به دست نمی‌آورند. اما رنو بدیهی است که بزرگ‌ترین شرکت از نظر قرار گرفتن در معرض خطرات جدی است. خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد رنو تولید خود را در کارخانه مونتاژ خود در مسکو هفته آینده به دلیل تغییر اجباری در مسیرهای لجستیکی موجود که باعث کمبود قطعات می‌شود، متوقف خواهد کرد. در مورد خودروسازان دیترویتی، جنرال موتورز در سال ۲۰۱۵ فعالیت تولید خود را در روسیه متوقف کرد. همچنین در سال ۲۰۱۹ به یک سرمایه‌گذاری مشترک در این کشور پایان داد، اما همچنان دفتر فروش خودروهای وارداتی جنرال موتورز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هم شرکت فورد موتور که تا حد زیادی در سال ۲۰۱۹ از این کشور خارج شد و هم استلانتیس که قبلا با نام فیات کرایسلر در روسیه فعالیت می‌کرد، هر کدام یک کارخانه را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک در این کشور راه‌اندازی می‌کنند. شرکت IHS گزارش می‌دهد که استلانتیس تنها ۶/ ۱ درصد از تولید خودروی روسیه سهم دارد.

بازار خودروی روسیه

در دهه ۲۰۰۰، خودروسازان انتظار داشتند روسیه به یک بازار خودرو و قطب اصلی برای تقویت تجارت در بازارهای بین‌المللی از جمله اروپا تبدیل شود. اما بر اساس گزارش IHS، بی‌ثباتی در این کشور و اقتصاد راکد آن و عوامل دیگر، باعث شد بازار خودروی روسیه در سال ۲۰۰۸ تنها ۹۶/ ۲ میلیون فروش داشته باشد. بازار خودروی روسیه در سه سال گذشته تنها بین ۶/ ۱ میلیون تا ۷۵/ ۱ میلیون فروش سالانه داشته است. این در حالی است که این میزان در سال گذشته یک‌دهم حجم بازار ایالات متحده بود و تنها حدود ۲درصد از فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد.

بر اساس گزارش IHS، اوکراین تولید خودرو کمی ‌دارد و فروش خودرو در این کشور در سال گذشته تنها حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بوده است. اما تهاجم روسیه به این کشور می‌تواند تاثیر پردامنه‌ای بر زنجیره تامین صنعت خودرو در این کشور داشته باشد، به‌ویژه می‌توان به تامین گاز نئون و پالادیوم برای تراشه‌های نیمه‌رسانا و مبدل‌های کاتالیزوری اشاره کرد. استفانی برینلی، تحلیلگر اصلی بازار خودرو در ایالات متحده در IHS اظهار کرد: به نظر می‌رسد تاثیر بالقوه برای صنعت خودرو عمدتا بر اختلال بالقوه عرضه منابع طبیعی متمرکز است. این شامل گاز نئون اوکراین و پالادیوم روسیه است. در این مرحله، نمی‌توانیم بگوییم این تاثیر چگونه یا چه زمانی احساس می‌شود.

مشکلات قطعات

به گفته Techcet، یک شرکت تحقیقات بازار مستقر در کالیفرنیا که متخصص در مواد و اجزای زنجیره تامین حیاتی است، تامین نئون ایالات متحده، که برای فرآیندهای لیتوگرافی برای تولید تراشه استفاده می‌شود، تقریبا به طور کامل از اوکراین و روسیه صورت می‌پذیرد. بر اساس گزارش Techcet، روسیه به همراه آفریقای جنوبی یک تامین‌کننده کلیدی پالادیوم در جهان است و تقریبا ۳۳درصد از تقاضای جهانی را تامین می‌کند و برای صنعت خودرو، پالادیوم یک فلز کلیدی است که برای مبدل‌های کاتالیزوری استفاده می‌شود. لیتا شون روی، رئیس و مدیرعامل Techcet خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها احتمالا برای ۶ ماه تا یک سال بر این صنعت احساس نمی‌شود، زیرا اکثر تولیدکنندگان تراشه توافق‌های بلندمدتی برای این مواد حیاتی دارند.