نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بنابراین با توجه به اینکه بخشی از منابع ارزی یعنی حدود ۱۰میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولید صرف می‌شود، دولت از محل فروش نفت عایدی چندانی نخواهد داشت تا سایر نیازهایش را تامین کند. وی اظهار کرد: با این شرایط صادرات غیرنفتی اهمیت بسیاری خواهد داشت و برای توسعه صادرات غیرنفتی باید در درجه اول به کشورهای پیرامونی و به‌عبارتی همان کشورهای همسایه توجه ویژه‌ای داشت. سلاح‌ورزی با بیان اینکه ایران جزو معدود کشور‌هایی در دنیاست که دارای تعداد زیادی همسایه است، گفت: ۱۵ کشور در اطراف ایران به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم جزو همسایگان ما محسوب می‌شوند که بین تمام این کشورها از نظر بزرگی اقتصاد و بالا‌بودن درآمد سرانه روسیه مطرح است.

وی افزود: بنابراین این کشور از یک جایگاه استراتژیک، ویژه و پراهمیتی برای ما برخوردار است و اگرچه این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت و گاز جهان محسوب می‌شود؛ اما به‌واسطه گستردگی اقتصاد و بالا‌بودن نیازهای وارداتی می‌تواند یک کشور هدف صادراتی و استراتژیک برای ایران باشد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان‌کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته حجم، کیفیت و میزان روابط اقتصادی و تجاری ما با کشور روسیه تناسب چندانی با روابط سیاسی ما با این کشور نداشته است. به‌عبارت دیگر با وجود اینکه رابطه سیاسی بسیار عمیقی بین ایران و روسیه برقرار است، اما روابط تجاری مناسبی بین دو کشور وجود نداشته و به‌عبارت بهتر اقتصاد ایران از ظرفیت استفاده از نیازهای تجاری روسیه محروم بوده است.  سلاح‌ورزی با اشاره به مشکل مراودات و ارتباطات بانکی به‌عنوان یکی از موانع جدی توسعه صادرات غیرنفتی ایران، گفت: اگر در سفر رئیس‌جمهور به روسیه، دو طرف درباره موضوع نقل و انتقال پول و روش‌های مبادلاتی بین سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی دو کشور به تفاهم و توافق برسند، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صادرات غیرنفتی ایران به روسیه باشد. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان‌کرد: همچنین باید در این سفر بر سر مسائل و موضوعات تعرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و گمرکی بین دو کشور توافق شود و اگر بتوانیم به یک توافق دو‌جانبه با روسیه برسیم، آن‌وقت تصویر واضح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری برای صادرکنندگان فراهم می‌شود. سلاح‌ورزی افزود: اگر بتوان چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی از سطح مراودات اقتصادی و تجاری برای دو کشور داشت، آنگاه شاید بتوان امکان توافق پولی دوجانبه یا توافق بانکی دو‌جانبه بین دو کشور را فراهم آورد. وی در رابطه با تهاتر بین دو کشور نیز گفت: اگر طرف روسی به موضوع تهاتر علاقه‌مند باشد، شاید زمینه تهاتر کالا بین دو کشور وجود داشته باشد.