آرایش نو بازارهای جهانی

اقدامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده جهت محدود کردن نقش روسیه در اقتصاد جهانی موجب شد این کشور نیز اقدامات متقابلی را انجام دهد. از جمله مهم‌ترین این اقدامات، دستور پوتین مبنی برای دریافت بهای انرژی صادراتی به روبل بود. این دستور مهم‌ترین عامل موثر بر افزایش ارزش روبل بود. اگرچه هنوز فشار تحریم‌های روسیه بر اقتصاد این کشور به‌طور کامل وارد نشده است، اما این اقدام موجب شد بخش زیادی از آسیب وارد شده بر بهای ارز ملی روسیه جبران شود. روبل پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های اعمالی از سوی دولت‌های غربی، حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده بود و بهای هر یک روبل روسیه نسبت به دلار به ۰۰۷/ ۰ واحد دلار رسیده بود. پس از اقدامات بانک مرکزی این کشور و کمک از پشتوانه طلا و همچنین دستور اخیر رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر استفاده از روبل در دریافت بهای انرژی صادراتی، قیمت روبل روسیه نسبت به دلار تا ۰۱۲/ ۰ واحد دلار رسید.

در بازار رمزارزها نیز بیت‌کوین توانست با بالاخره پس از سه بار برخورد، از سد محکم ۴۵ هزار دلار عبور کرده و قیمت خود را بالای این محدوده تثبیت کند.

بیت‌کوین در پی دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در ۹ مارس مبنی بر تلاش نهادهای دولتی برای قانون‌گذاری مبادلات مالی حوزه رمزارزها با فشار فروش شدیدی مواجه شد و به زیر ۴۰ هزار دلار رفت. بسیاری عقیده داشتند که روند نزولی بیت‌کوین ادامه‌دار خواهد بود، چراکه سه بار موفق نشده بود از مقاومت ۴۵ هزار دلار عبور کند. اما یکشنبه هفته گذشته بیت‌کوین موفق شد که الگوی تکنیکال مثلث را شکسته و آرایش صعودی بگیرد. با توجه به قواعد تحلیل تکنیکال، تحلیلگران این حوزه معتقدند که مقاومت بعدی نخستین رمزارز بازار، محدوده ۵۳ هزار دلار خواهد بود.

بازار طلا در ایام عید نوسانات کمتری را نسبت به دیگر بازارها شاهد بود هرچند در این مدت به اتفاقاتی که بر قیمت بهای نفت و به‌طور کلی عوامل اصلی تورم در سال ۲۰۲۲ موثر بودند، واکنش نشان داد. با افزایش بهای نفت به محدوده ۱۱۵ دلار در ۲۴ مارس، قیمت طلا نیز رشد داشته و به محدوده ۱۹۵۰ دلار رسید. طلا به عنوان یک دارایی امن به تغییرات عوامل تورمی به‌شدت واکنش نشان می‌دهد. باتوجه به تخلیه فشار روانی جنگ اوکراین بر بازارهای جهانی، شدت رشد قیمت‌ها در سطح جهان نیز کاهش داشته و به موجب همین موضوع، معاملات طلا نیز با آرامش بیشتر و نوسانات کمتری صورت می‌گیرد، اما همچنان جنگ و تورم این فلز ارزشمند را در ریل صعودی نگاه داشته‌اند. به نظر می‌رسد جنگ صرفا یک عامل موقت برای افزایش قیمت طلا بوده و اکنون تحولات آن چندان تاثیری بر قیمت این فلز زرد رنگ نداشته باشد، اما تورم مهم‌ترین عامل بنیادی افزایش بهای آن است.

 برخی تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت طلا از ۱۹۲۰ دلار تا مرز ۲ هزار دلار حبابی بود که به واسطه احساسات حاکم بر بازار ایجاد شده بود. ترس معامله‌گران از تورم به دلیل وقوع جنگ اوکراین به‌شدت افزایش یافته بود و همین موضوع موجب هجوم خریداران طلا شده بود. به همین منظور، گزارش تورم ماه مارس آمریکا می‌تواند به‌شدت بر قیمت طلا در ماه‌های آتی تاثیرگذار باشد. گزارش شاغلین ایالات متحده در روز جمعه نشان می‌دهد که ۴۳۱ هزار نفر شاغل جدید به اقتصاد آمریکا اضافه شده است و این موضوع از افزایش شدید نرخ بهره در ماه‌های آتی حمایت می‌کند. این موضوع می‌تواند ترمز افزایش قیمت طلا را برای مدتی کشیده و موجب نوسانات مقطعی شود.