عامل برگشت قیمت بیت‌کوین

روند نزولی قیمت بیت‌کوین در هفته‌های اخیر در بحبوحه افزایش تورم، بیشترین ریزش بازار سهام از مارس ۲۰۲۰ تاکنون و سیگنال‌های مداوم مبنی بر اینکه فدرال رزرو در نشست بعدی خود در ماه مارس در تلاش برای مقابله با تورم، افزایش نرخ‌ها را آغاز خواهد کرد، ادامه داشته است. در همین حال، مقامات دولتی همچنان به مقررات و مشارکت قوی‌تر در ارزهای دیجیتال علاقه نشان می‌دهند؛ از جمله این تلاش‌ها می‌توان به امکان ایجاد یک ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC) اشاره کرد. تقریبا تمام بازار رمزارزها نیز در هفته‌های اخیر از الگوی مشابه بیت‌کوین پیروی کرده است.

پس از برخورد بیت‌کوین به مقاومت سهمگین ۵۰ هزار دلار در ماه دسامبر، این رمزارز در محدوده ۳۳ هزار تا ۵۰ هزار دلار نوسان داشته است. با وجود کاهش قابل توجه قیمت بیت‌کوین از بالاترین قیمت تاریخ خود، بسیاری از کارشناسان همچنان انتظار دارند که قیمت بیت‌کوین در مقطعی به بالای ۱۰۰ هزار دلار افزایش یابد. اندکی پس از آخرین رکورد تاریخی بیت‌کوین در ماه نوامبر، اتریوم هم با برخورد به ۴۸۵۰ دلار، بالاترین رکورد تاریخی خود را ثبت کرد. پس از برخورد به آن مقاومت، اتریوم هم روند مشابه بیت‌کوین را در پیش گرفت.  بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ بازار رمزارزها مانند نهنگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نوسانات قیمت بیت‌‌کوین را به عنوان بخشی از بازی رمزارزها می‌دانند، اما نوسانات برای سرمایه‌گذاران خرد موجب دردسر می‌شود. به عقیده تحلیل‌گران وب‌سایت گلس‌نود، نوسانات اخیر قیمت به دلیل عدم اطمینان‌های جدید ایجاد شده در خصوص مبارزه طولانی مدت با ویروس کرونا و اقدامات نظارتی جدید توسط دولت ایالات‌متحده به وجود آمده است. در بازار نوپا و اثبات نشده مانند ارزهای دیجیتال، ایجاد نوسانات بزرگ در قیمت کار چندان سختی نیست و به سرمایه بزرگی نیاز ندارد. به عقیده کارشناسان همین وب‌سایت، تغییرات اخیر در شرایط بازارهای جهانی موجب ترس سرمایه‌گذاران تازه‌وارد شده و تلاش آنان برای خروج از بازار رمزارزها این نوسانات را ایجاد کرده است.  گروهی از تحلیل‌گران معتقدند که ترس حاضر در بازار دلایل مختلفی دارد. از جمله این دلایل می‌توان به تمایل افراد به خرید شت‌کوین‌ها، اظهارات منفی ایلان ماسک در خصوص بیت‌کوین و سرکوب اخیر خدمات مرتبط با بلاک‌چین و رمزارزها در چین اشاره کرد. ترکیب این عوامل باعث شده که در بازار رمزارزها پتانسیل فروش بالایی ایجاد شود و با کوچک‌ترین تکانه‌ای، معامله‌گران اقدام به فروش دارایی‌های خود کنند.

با توجه به این موارد، در حال حاضر بازار رمزارزها شرایط مناسبی ندارد. برخی از تحلیلگران معتقدند که کاهش ارزش روبل روسیه می‌تواند در کوتاه‌مدت بر قیمت رمزارزها موثر باشد. کاهش ارزش روبل و کمبود دلار در روسیه موجب می‌شود روس‌ها خواه ناخواه بخشی از سرمایه‌های خود را به سمت بازار رمزارزها دهند که به صورت موقت قدرت خرید مناسبی در بازار ایجاد خواهد کرد.