آرایش بازارها با تحریم روسیه

تقلای طلا برای رشد بیشتر

طلا طی روزهای اخیر با رشد تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، مورد استقبال خوبی قرار گرفت و توانست به سطح ۱۹۰۰دلار برسد. اما اکنون که برای فتح نقاط بالاتر تلاش می‌کند، با سرکوب معامله‌گران مواجه می‌شود. به نظر می‌رسد عبور طلا از این محدوده به آسانی صورت نگیرد، چراکه فشار فروش بسیار بالاست و در نقاط پایین‌تر هم بسیاری از معامله‌گران دست به نقد منتظرند خرید‌های خود را انجام دهند.  این موضوع نشان می‌دهد که طلا منتظر کوچک‌ترین نشانه‌ای است که به کمک آن به سمت مراتب بالاتر رشد داشته باشد. در حال حاضر به نظر می‌رسد تاثیر تحرکات نظامی و گفت‌وگو‌های سیاسی بر بازارها مشهود بوده و از این مرحله به بعد، بازار نیازمند یک عمل اساسی است. درصورت حمله روسیه به اوکراین طلا می‌تواند به کانال دو هزار دلار برسد، اما اگر این اتفاق نیفتد، با توجه به افزایش نرخ بهره در آمریکا، طلا ممکن است دوباره به کانال ۱۷۰۰ دلار باز گردد.

خرس‌ها در بازار سهام آمریکا

در بازار سهام آمریکا، فروشندگان همچنان جولان می‌دهند. بازار سهام آمریکا که از ابتدای ژانویه سال جاری، به‌دلیل گزارش‌های مالی نه چندان جالب شرکت‌ها و تورم ۷درصدی آمریکا در سال ۲۰۲۱ در مسیر نزولی قرار گرفته بود، همچنان به این مسیر ادامه می‌دهد.  به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه رشد اقتصادی آمریکا در دوران پاندمی یکی از بزرگ‌ترین مقصران تورم آمریکا است، دولت بایدن برای جلوگیری از تورم بیشتر، ترمز رشد اقتصادی آمریکا را بکشد. این موضوع موجب خواهد شد که سرمایه‌ها از بازار سهام خارج شده و به سمت بازار اوراق بدهی این کشور حرکت کنند. این موضوع در هفته‌های اخیر ترس سرمایه‌گذاران را برانگیخته و آنان در تلاش هستند تا پیش از اجرایی شدن نخستین مرحله افزایش نرخ بهره، دارایی‌های خود را از بازار سهام خارج کنند. بر اساس صحبت‌ها و پیش‌بینی‌ها، نخستین افزایش نرخ بهره در ماه مارس رخ خواهد داد.

تحریم روسیه و رشد بازار سهام اروپا و بیت‌کوین

با اعلام دولت‌های غربی مبنی بر تحریم روسیه، بازار سهام در اروپا رشد کرد. به نظر می‌رسد این بازار سهام در اروپا موقتی بوده و صرفا واکنشی به اتخاذ یک تصمیم سیاسی بوده و چندان با دوام نباشد. با انتشار خبر تحریم روسیه، شاخص STOXX که نشان‌دهنده عملکرد بازار سهام ناحیه اقتصادی اروپا است، حدود ۷/ ۱ درصد رشد داشت.

این خبر، بیت‌کوین را هم تحت تاثیر خود قرار داد. تحریم اقتصادی روسیه به خصوص تحریم بانک‌ها و تاجران این کشور اتفاق تازه‌ای نیست و درگذشته نیز به کرات اتفاق افتاده است. پیش از این در چنین شرایطی روس‌ها به استفاده از رمزارزها برای مبادلات تجاری خود روی می‌آوردند و به نظر می‌رسد این‌بار نیز به همین حقه متوسل شوند. از همین‌رو معامله‌گران در پی تحریم روسیه، خریدهای خوبی انجام دادند، ولی مشخص نیست که آیا این تحریم‌ها موجب تزریق پول هوشمند تازه به بازار خواهد شد یا خیر. پاسخ تجار روس به اعمال این تحریم‌ها پاسخ این سوال را مشخص خواهد کرد.