بیشترین افزایش سالانه تورم مصرف‌کننده ژاپن در ماه نوامبر

به گزارش رویترز، تحلیلگران می‌گویند، با این حال، بعید به نظر می‌‌رسد که این افزایش بانک مرکزی ژاپن (BOJ) را وادار کند که محرک‌‌های پولی را به این زودی حذف کند، زیرا تورم هنوز با هدف ۲ درصدی این بانک فاصله دارد. بر اساس آمارهای منتشر شده در روز جمعه، چالش جدید سیاست‌‌گذاران برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های زندگی به خانوارهای در حال حاضر آسیب دیده و ضعیف است، همچنین این آمارها علائمی از  بهبود اقتصادی شکننده ژاپن را نشان می‌دهد. هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن روز پنج‌شنبه گفت: کاهش ارزش ین می‌تواند با افزایش قیمت کالاهای وارداتی درد بیشتری نسبت به قبل به خانوارها وارد کند.

یاسوناری اُئنو، اقتصاددان ارشد بازار گفت: «در مواجهه با افزایش قیمت طیف وسیعی از ملزومات روزانه، مصرف‌کنندگان ژاپنی ممکن است در افزایش هزینه‌ها محتاط‌تر شوند.»

آمارهای دولتی نشان داد شاخص قیمت مصرف‌کننده ژاپن‌(CPI) که شامل مواد غذایی نمی‌شود، اما هزینه‌های نفت را در بر می‌گیرد، در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته ۵/ ۰ درصد افزایش یافت. این افزایش، بیشترین میزان از فوریه ۲۰۲۰ بوده است.

در ماه اکتبر هم ۱/ ۰ درصد افزایش را ثبت کرده است. این افزایش در اثر رشد ۶/ ۱۵ درصدی هزینه‌های انرژی اتفاق افتاده است. هزینه‌های مواد غذایی نیز ۴/ ۱ درصد رشد داشته که نشان می‌دهد خانوارها با وجود پایین ماندن حقوق خود، با افزایش هزینه‌‌ خواربار مواجهند.